לא רק סקי - טיול קיץ חלומי באלפים הצרפתיים

אגמים משגעים, מסלולי טיול בכל הרמות, עיירות ציורית ואפילו כפר של עיזים - תאיר פאר, ארזה את המשפחה ויצאה לגלות מה יש לעשות בהרים הקרירים

אגם אנסי, בירת האיזור. צילום: תאיר פאר

האלפים הצרפתיים, שנקראים בצורה רשמית גם מחוז סבואה עילית שבחבל הרון- אלפ, מרכזים בתוכם שפע של אפשרויות טיול שיתאימו לכל אופי והרכב משפחתי. בין אם אתם מטיילים כזוג ומעוניינים לחוות את הכפרים והקולינריה המקומית אל מול נופים דרמטיים, או משפחה חובבת ספורט אתגרי, שפע ההזדמנויות שמזמן האזור הזה הוא יוצא דופן.
הדרך האידיאלית להגיע לאזור היא בטיסה לג'נבה, שעת נסיעה מהעיר השווייצרית תקח אתכם לאנסי הצרפתית, בירת מחוז סבואה ופנינה אמיתית שמומלץ לסמן כאחד מהעוגנים בטיול באזור. נחיתה בליון או בטורינו האיטלקית, הן אפשרויות טובות שכדאי לקחת בחשבון בהתאם להיצע הטיסות.

האלפים הצrפתיים. תאיר פאר
האלפים הצrפתיים. תאיר פאר

הנה מספר המלצות למקומות שכדאי לבקר באיזור:

אגם אנסי והעיר אנסי

אגם אנסי והעיר אנסי בפרט, הם צירוף הרמוני של אלמנטים הנרקמים לכדי חוויית נופש מוצלחת במיוחד. האגם הינו אחד מהגדולים באירופה והנקי והצלול ביותר שבהם, ממוקם בין רכסי ההרים המשמשים לו לתפאורה ולגדותיו המוני המתרחצים המגיעים להינות מספורט ימי, שיט או שכשוך ביום חם. סביב לאגם שזורים כפרים ועיירות קטנות ומיוחדות, חופי רחצה ונקודות תצפית עוצרות נשימה, אך ללא ספק גולת הכותרת היא העיר אנסי.

כתבות נוספות ב-Mood


מוקד המשיכה המרכזי הינו העיר העתיקה, לה שורשים עוד מימי האימפריה הרומית. לאורך השנים כונתה העיר "הפנינה של האלפים" והחל מהמאה העשירית קבעו בעיר את מושבם רוזנים ודוכסים. תזכורת לכך תוכלו לראות בביקור בטירת אנסי Château d'Annecy מימי הביניים, ומבנה תקופתי מייצג נוסף בעיר היא טירת Palais de l'Isle ששימשה במאה ה- 12 כבית סוהר וכבית משפט ובנויה על נהר התיו החוצה את העיר.
הנהר, מתפצל בעיר העתיקה לתעלות החורצות את רחובותיה ומוסיפות לקסם האופף אותה בתוספת גשרים מלאי פרחים ותושבים המשכשכים רגליהם במי הטורקיז הקרירים בקיץ החם.

העיר אנסי. צילום: תאיר פאר
העיר אנסי. צילום: תאיר פאר

הגדולה של העיר היא בשילוב האורגני שבין התושבים המקומיים לבין התיירים, עושה רושם שנשמר כאן האיזון העדין כך שלא נותרת פה תחושה של מלכודת תיירים, אלא של עיר נופש נפלאה ששואבת אותך אליה.
בין שפע המסעדות והעושר הקולינרי בעיר, כדאי להגיע גם כדי לדגום את הקינוחים המיוחדים. בגזרת המתוקים אני ממליצה לבקר בגלידריה המעולה Glacier des Alpes, בפטיסרי המפורסם של שף  פטיסייר פיליפ ריגולו Philippe Rigollot ובשוקולטרי מייר La chocolaterie Meyer d'Annecy.

העיר אנסי. צילום: תאיר פאר
העיר אנסי. צילום: תאיר פאר

בחודש אוגוסט מתקיים בעיר פסטיבל הזיקוקים Fête du Lac Annecy כך שאם אתם מגיעים לאזור החודש, שווה לשלב גם אותו בתכנון.
מסביב לאגם תוכלו לשכור אופניים ולצאת לטיול בשבילים הסלולים סביבו, לשכור סירת פדלים עם מגלשה ולהינות משחייה באגם, להתנסות בחתירה בקיאק או במצנחי רחיפה.
מומלץ להגיע לאחת מהתצפיות על האגם, המוצלחת שבהן היא Col de la forclaz הממוקמת בדרום מזרח האגם או לתצפית מערבית מהר Semnoz.
מסלול טיול מוצלח הסמוך לעיר אנסי הוא נקיק פייר les gorges du fier וביקור בטירה הסמוכה אליו.

תצפית על אגם אנסי. צילום: תאיר פאר
תצפית על אגם אנסי. צילום: תאיר פאר

אזור שאמוני מון בלאן

מוקד הטיולים המשמעותי ביותר באזור הוא העיר שאמוני הממוקמת למרגלות רכס הרי המון בלאן, מהמרשימים ביותר בהרי האלפים, רכס המושך אליו מדי שנה המוני מטפסים וגולשים. פסגתו של המון בלאן, הגבוה בהרי האלפים מתנשאת לגובה של 4,808 מטרים. מהעיר עולה רכבל אל פסגת Aiguille du midi בגובה של מעל ל- 3800 מטרים ומספק מרפסת תצפית היקפית ומרשימה. בשל מיעוט החמצן, לגובה זה ניתן לעלות עם ילדים מעל לגיל 4.

מהעיר ניתן לעלות למגוון תחנות רכבלים שונות, מהן ניתן לצאת למסלולי הליכה מגוונים בדרגות קושי שונות. טיול יום פופולרי במיוחד עולה אל האגם הלבן בו משתקפים ההרים המושלגים, מטיבי לכת מגיעים לטרק סובב המון בלאן הנמשך כ- 11 ימים.

במהלך היום העיר שאמוני שוקקת חיים ומשובצת שלל חנויות ספורט וציוד טיולים מקצועי, מלונות, מסעדות ומבשלות בירה. בכניסה לעיר ישנו פארק מגלשות הרים קטן לילדים ומומלץ לצאת מהעיר גם למצנחי רחיפה מול הנוף המשגע.

שאמוני. צילום: תאיר פאר
שאמוני. צילום: תאיר פאר

מון בלאן. צילום: תאיר פאר
מון בלאן. צילום: תאיר פאר

פארק האיילים

רבע שעה נסיעה משאמוני נמצאת נקודת התצפית המרשימה ביותר באזור על המון בלאן, פארק Merlet, או בכינויו פארק האיילים. על פני עשרות דונמים ברכס הררי המקביל לשאמוני, משתרע פארק רחב ידיים, בו מסתובבים בצורה חופשית לחלוטין בעלי חיים הגדלים באזור, בהם איילים, יחמורים ואלפקות. מומלץ לשריין לביקור במקום לכל הפחות שעתיים של שיטוט במסלולים ובפינות החמד אל מול הנופים הדרמטיים. במקום פעיל בית קפה נחמד בו אפשר לסיים או להתחיל את הביקור במקום. המסלולים נגישים לעגלות ולכיסאות גלגלים בדרכי עפר מסודרות אך ישנה עלייה תלולה מכיוון החניה ועל כן מומלץ לחנות בחנייה העליונה ביותר. 

פארק האיילים. צילום: תאיר פאר
פארק האיילים. צילום: תאיר פאר

נקיק דיוסאז Gorge de diosaz

מסלול טיול קליל ומקסים ביער פיות טחוב, בו עולים במעלה הנקיק לצד מפלונים וגשרים. מסלול הטיול הוא הלוך חזור באותה הדרך בדרגת קושי קלה יחסית המתאימה גם לילדים קטנים ולוקח בין שעה לשעתיים.

אגם פאסי

אם חיפשתם לוקיישן מושלם לפיקניק של אמצע היום, תנעצו לכם את אגם פאסי על המפה. סביב האגם תוכלו למצוא לכם פינה לפרוס מחצלת ולשכשך במים הקרירים אל מול נופי ההרים המושלגים או ליהנות בקיץ ממתחם ווייפארק הכולל מסלול מתנפחים על המים.

אגם פאסי. צילום: תאיר פאר
אגם פאסי. צילום: תאיר פאר

סכר אמוסון

צפונית לשאמוני ומעבר לגבול עם שווייץ, שווה לעלות גבוה להרים על מנת לצפות בפלא ההנדסי שהוא סכר אמוסון Barrage d'Emosson. אל הסכר ניתן להגיע באחת משתי דרכים, הראשונה חינמית לחלוטין כוללת העפלה עם הרכב שלכם ישירות אל הסכר. הדרך השנייה כוללת עלויות לא מבוטלות אך מבטיחה חווייה מרשימה, בה עולים עם רכבל ורכבת בהרים אל עבר הסכר, עליו ניתן לטייל ולצאת ממנו למסלולי הליכה נוספים.
(השנה הרכבל בשיפוץ ולכן אינו פעיל)

סכר אמוסון. צילום: תאיר פאר
סכר אמוסון. צילום: תאיר פאר

אזור סמואן Samoëns

את אחד האזורים המיוחדים ביותר בסביבה אפשר למצוא בסמוך לעיירה המקסימה סמואן, ממנה ניתן לצאת בחורף לגלוש בגראנד מאסיף ובקיץ לשלל טיולים רגליים ופעילויות אתגריות בשמורות הטבע באזור זה.

בעלי מוגבלויות ישמחו לדעת כי ניתן לשכור כסא גלגלים מיוחד המותאם לטיול בשטח ובכך להנגיש מסלולים שאינם סלולים. את התיאום יש לבצע מראש ותוכלו לקבל את פרטי המפעילים בלשכת התיירות בעיר.
לאחר ביקור בעיירה עצמה, תוכלו להצפין מעט לפיקניק לגדות אגם מקסים הנמצא גבוה במעבר הרים Col de Joux Plane וממנו נשקף נוף יפייפה. סביב האגם ניתן לצאת למסלולי הליכה קצרים או לעלות לנקודת תצפית.

אגם ליד סמואן. צילום: תאיר פאר
אגם ליד סמואן. צילום: תאיר פאר

בנסיעה קצרה מזרחית לסמואן תגיעו לעיירה קטנה ומתוקה בשם Sixt-Fer-à-Cheval, בה כדאי לעצור לביקור קצר ולהמשיך לגולת הכותרת של האזור- Cirque du Fer à Cheval שמורה יפייפיה במרכזה רכס מצוקים בצורת פרסה, מהם ניגרים מפלים רבים. בשמורה ניתן לצאת למגוון מסלולי הליכה, הקצר שבהם באורך של 45 דקות, אך מומלץ לפנות מספיק זמן לטיול בשמורה כדי להגיע לאגמים קטנים, נחלים ומפלים המתגלים כשמעמיקים בה בטיול.

מכיוון שהכניסה לשמורה היא ללא עלות, (משלמים על חניה) אני ממליצה גם לבעלי מוגבלויות ולחסרי אמביציית צעידה להגיע לשמורה מכיוון שהמחזה הדרמטי ביותר נגלה כבר ברחבת הכניסה וניתן פשוט לשבת שם בבית הקפה ולספוג את היופי העוצמתי של המקום.
ממש באותו האזור, תוכלו גם לבקר בנקיק Gorges des Tines ובמפל Cascade du Rouget

Sixt-Fer-à-Cheval.צילום: תאיר פאר
Sixt-Fer-à-Cheval.צילום: תאיר פאר

אזור מורזין

העיירה מורזין מהווה בסיס נוח לטיולים ומוקד לפעילויות אתגריות רבות. זה האזור לצאת לרפטינג או להגיע לפארק חבלים. אחד האתרים המוכרים באזור הוא Indiana Ventures בו פיינטבול, לייזר טאג, פארק אופני הרים, פארק חבלים, רכיבה על קורקינטים, ראפטינג, קניונינג ומצנחי רחיפה.
ממליצה להגיע במיוחד לאזור כדי לבקר באגם מונטריונד Lac de Montriond, אגם עם מי טורקיז מהפנטים, סביבו תוכלו לצאת למסלול הליכה מעגלי או להתמקם לאחת מגדותיו הצפונית או הדרומית לשחיה מקפיאה או שייט קיאקים. מסביב תוכלו למצוא מסעדות ולשבת לבירה קרה.

Lac de Montriond, צילום: תאיר פאר
Lac de Montriond, צילום: תאיר פאר

עשר דקות נסיעה בהמשך הדרך מהאגם תוכלו להגיע ל'כפר העיזים' des chèvres שבתרגום חופשי מצרפתית בעצם אומר, 'כמה עיזים' שזה תיאור מדוייק.

בעיירה מסתובבות חופשי עשרות עיזים שהן האטרקציה המרכזית כאן, במקום מספר חנויות מזכרות ומסעדות ועושה רושם שהאדם היחידי שגר בעיירה הזו הוא רועה הצאן. באחת החנויות תוכלו לקנות שקית עם אוכל לעיזים מה שבאופן מיידי ימגנט אליכם מקבץ עיזים שכבר מכירות היטב את אופן השתלשלות העניינים פה.
מהכפר יוצאים מספר מסלולי הליכה, בהם טיול קצר למפל ומסלול הליכה המגיע לאגם מונטריונד.

נוף מבקתה אלפינית. צילום: תאיר פאר
נוף מבקתה אלפינית. צילום: תאיר פאר

לינה באיזור

כדי להבין את האזור ולתכנן בו טיול בצורה חכמה, לא מספיק רק לפתוח מפה. על פניו מדובר באזור קטן יחסית, אך בשל רכסי ההרים הרבים, נסיעות בין העמקים והאתרים השונים עשויות להתארך בכבישים מתפתלים. כשבוחרים את מקום הלינה באזור, קחו בחשבון שמלון או דירה בעמקים ובערים מרכזיות כמו שאמוני או אנסי יקצרו לכם לרוב את זמני הנסיעה ממקום למקום. לינה בשלה (chalet) שזו בקתה אלפינית בהרים, תזכה אתכם בנוף חלומי במיקומים מבודדים יותר, אך זו בחירה שלרוב תדרוש מכם נסיעה מפותלת בכבישים ההרריים.

המלצות נוספות תוכלו למצוא באינסטגרם של תאיר פאר ובבלוג