מהקרדשיאנס ועד גביע גלידה: 10 עובדות מפתיעות על ארמניה

המירוץ למיליון ALLSTARS נוחת בארמניה ואולי תופתעו לגלות,שארמניה היא ארץ מלאת המצאות, חלקן משנות חיים ממש, אחרות בשימוש יום יומי ואחת היא המצאה ארמנית ידועה במיוחד, מלכת הריאלטי קים קרדשיאן

אולסטארס

1. ארמניה הייתה האומה הראשונה שאימצה את הנצרות כדת הרשמית והנצרות התפשטה לממלכת ארמניה מוקדם יותר מכל מדינה אחרת על פני כדור הארץ, לפי המאמינים עוד בזמן שליחיו של ישו.

2. ארמניה מתגאה בנתון הבא: 99% אחוזים מהאוכלוסייה יודעים לקרוא ולכתוב. המסורת האקדמית רבת השנים של ארמניה נובעת מבית הספר הראשון שלה, שהוקם בשנת 406 לספירה.

3. ולמרות זאת, יותר ארמנים גרים בחו"ל מאשר בארמניה, בעקבות אירועי 1915 נאלצו מיליוני ארמנים לברוח לחו"ל. משוערים בסביבות כ -5.6 מיליון אנשים ממוצא ארמני המתגוררים בחו"ל, יותר מאוכלוסיית ארמניה העומדת על כ3 מיליון אנשים.

4. ממציא ה MRI - הראשון שרשם פטנט על סריקת גוף האדם באמצעות תהודה מגנטית (תהנהנו כאילו הבנתם) היה פרופסור אמריקאי ממוצא ארמני בשם ריימונד דמדיאן. בדיקת ה MRI הפכה בהדרגה לאחד הכלים הרפואיים הנפוצים ביותר לאבחון מצב גוף האדם, ובפרט המוח, עמוד השדרה, השדיים ואיברים נוספים.

5. ממציא הטלוויזיה הצבעונית- הובנס (איוון) אדמיאן היה מהנדס ארמני, שהמציא למעלה מ 20 המצאות. הטלוויזיה הצבעונית הראשונה הוצגה בלונדון בשנת 1928 על בסיס עקרון הטריקולור של אדמיאן. בזכותך אנחנו כאן, תודה לך אדמאין!

קטעים נבחרים מהמירוץ למיליון ALLSTARS

וובה ואלה על המירוץ למיליון ALLSTARS: "אנשים יוצאים להפגנות שיחזירו אותנו"

בשבת במירוץ למיליון ALLSTARS: "יש לי חצ'קון מה זה ענק"

שבת במירוץ למיליון ALLSTARS:"אם אני נופלת אני לא מקבלת מכה בראש ומתה?"

6. ממציא הכספומט- לותר ג'ורג 'סימג'יאן היה ממציא ויזם ארמני-אמריקאי. אם חשבתם שעשרים המצאות זה הישג מרשים אז ג'ורג' הממציא הפורה החזיק באמתחתו למעלה מ- 200 פטנטים! ההמצאות המשמעותיות ביותר שלו היו סימולטור טיסה חלוצי, השיפור בטלפרומפטר והאופצייה להוציא כסף מכל פינה ברחוב- הכספומט הראשון. לא בטוחים שאנחנו מודים לו על כך.

7. הדולר האמריקאי- כריסטופר טר סרוביאן היה כימאי ארמני שהמציא את הצבע הירוק ששימש לשטר הדולר של ארצות הברית שלא היה ניתן לזייף (בעקבות עליית טכנולוגיית המצלמה בשנות ה -60 של המאה ה -20 ניתן היה לזייף את השטרות השחורים-לבנים). הצבע הירוק הפך כעת לשם נרדף לשטר הדולר של ארצות הברית.

8. אלכס מנוגיאן היה מהנדס תעשיה ארמני-אמריקאי, איש עסקים, יזם ופילנתרופ שבילה את רוב הקריירה שלו בדטרויט לאחר שכילד נמלט מארמניה. אלכס המציא את אחת ההמצאות החשובות ביותר של האנושות (שלפחות שישה אנשים נוספים טוענים שהמציאו) - גביע הוופל של גלידה. הוא גם המציא ברז מים שאפשר לפתוח ביד אחת אבל לנו זה פחות איכפת.

9. ממציא הניתוחים הפלסטים- קזנג'יאן, היה דווקא מנתח פה אמריקני ארמני שהפך לחלוץ הטכניקות לניתוחים פלסטיים מודרנים. הוא הראשון שהיה בעל התואר פרופסור לכירורגיה פלסטית בבית הספר לרפואה בהרווארד והוא גם כתב את הספר התמציתי הראשון בנושא ניתוחים פלסטיים.

10. ואם בניתוחים פלסטים עסקנין, אז איך אפשר לפסוח על ההמצאה הכי ידועה של ארמניה הלא היא: קים קרדשיאן, ידוענית ריאליטי, אשת עסקים ודוגמנית אמריקאית שאביה, רוברט קרדשיאן היה ממוצא ארמני. בעקבות מורשת אביה, קים פועלת למען הכרה ברצח העם הארמני. היא נוטלת חלק באירועים מתוקשרים בנושא, ובזמנו אף קראה לברק אובמה ולממשל האמריקאי להכיר בחשיבותו.

המירוץ למיליון ALLSTARS, שבת אחרי החדשות בערוץ 13