גדי, לשאלתך: הסיפורים מאחורי הכדורגלנים שהחליטו לצאת מהארון

בעקבות השיחה בשבט אפולאקי על הומואים בענף הכדורגל, יצאנו לבדוק את המצב בעולם: מהשחקן האוסטרלי שיצא מהארון בחודש שעבר ועד הכדורגלן שפרסם מכתב אנונימי בעיתון. וגם: מה המצב ביתר הענפים?

זמן צפייה: 03:32

בפרק האחרון של הישרדות VIP גדי פניבילוב שאל את אוהד בוזגלו: "יש שחקני כדורגל הומואים?". אוהד ענה לו: "כנראה שכן ואני כמאמן הרגשתי את זה, אבל אף אחד לא יצא מהארון". התשובה של אוהד פתחה דיון בשבט אפולאקי, שאליו הצטרף גם שוער נבחרת ישראל לשעבר, דודו אוואט, שאמר כי גם אם נראה שאין שחקני כדורגל הומואים, על פי הסטטיסטיקה חייב להיות.

ואכן, על פי הנתון הסטטיסטי המוכר, אחד מכל עשרה אנשים הוא חלק מהקהילה הגאה. אז על פי נתון זה יש סבירות גבוהה שיש לפחות שחקן כדורגל אחד עם נטייה מינית הומוסקסואלית בכל קבוצת כדורגל. אז האם יש באמת הרבה שחקנים בארון?

אוהד, גדי, אפולאקי
אוהד וגדי בשבט אפולאקי | צילום: הישרדות VIP

נכון להיום, השחקן היחידי הפעיל בכדורגל העולמי שיצא מהארון הוא ג'וש קבאלו, שמשחק בקבוצת אדלייד יונייטד בליגה האוסטרלית. מועדונו של השחקן פרסם סרטון לפני כמה ימים על הווידוי, שבו הוא אמר שנמאס לו לחיות חיים כפולים, ולכן החליט לא לחכות עם זה יותר. קבאלו סיפר כי להפתעתו קיבל תגובות מאוד טובות ואפילו התחיל לתהות למה לא עשה זאת מוקדם יותר בחייו.

אבל לא כולם זוכים לתגובות טובות על החלטה זו. בשנת 1990 כדורגלן בליגה האנגלית בשם ג'סטין פשנו יצא מהארון במהלך קריירה מצליחה (היה השחקן הבריטי הראשון ממוצא אפריקאי שמחירו עלה מעל מיליון לירות שטרלינג בהעברתו), דבר שגרם לכך שהוחרם על ידי כל מכריו, כולל אחיו.

הקהילה האפרו-בריטית ראתה אותו כאדם שהביא בושה על הקהילה ואנשי הספורט בזמנו הודיעו שאין מקום להומוסקסואליות בעולם זה. בנוסף, הקהל, שעד אותו היום לעג לצבע עורו, הוסיף שירי לעג חדשים על נטייתו המינית. בסופו של דבר פשנו לא יכל לשאת זאת יותר והתאבד.

ג'סטין פשנו
ג'סטין פשנו | צילום: רויטרס

לפני שנה, פורסם בעיתון "הסאן" הבריטי מכתב אנונימי שבו כדורגלן בריטי מהליגה האנגלית חושף שהוא הומו. במכתב כתב כי גם הצעד של פרסום המכתב הוא צעד משמעותי עבורו ושהוא עדיין לא מוכן לשתף זאת עם חבריו לקבוצה או עם המאמן. הכדורגלן סיפר כי חייו הם סיוט, וכי כל זה משפיע מאוד על מצבו הנפשי ולדעתו יציאה מהארון בפני כולם רק תהפוך את המצב לגרוע יותר.

בניגוד לעולם הכדורגל, בענפי ספורט אחרים נראה כי הנושא עובר יותר בקלות: בכדורסל, השחקן הצ'יליאני דניאל ארקוס יצא מהארון בפוסט נוגע ללב באינסטגרם. בכדורעף, השחקן דניס דל וואיה יצא מהארון בריאיון מול כלי התקשורת המקומיים בשוויץ ובשחייה, מרקוס תורמאייר, שסיפר על כך בריאיון לעיתון. וחוץ מהם יש ספורטאים רבים בענפים השונים, שהם לא כדורגל, שהרגישו בנוח לעשות את הצעד האמיץ הזה ולקחת את הסיכון של הפגיעה בקריירה שלהם.

השחיין הקנדי מרקוס תורמאייר
השחיין הקנדי מרקוס תורמאייר | צילום: רויטרס

אז אם יש כל כך הרבה, למה אנחנו לא שומעים על אף אחד מהם? על פי שחקנים בכירים, נראה כי יש פחד גדול לאבד קריירה מצליחה בגלל חשיפה של נטייה מינית, שלא כולם מוכנים לקבל באהבה. גם אצלנו - ספיר ברמן, השופטת הטרנסג'נדרית הראשונה בליגת העל, פחדה מאותו הצעד ובסופו של דבר קיבלה יחס מאוד חם ומחבק מחבריה לענף ומעולם הספורט הישראלי כולו.

ספיר ברמן
ספיר ברמן | צילום: רויטרס