ישראל לא לבד: מכירת המשחקים השערורייתיים בהיסטוריה

בעקבות ההפסד המכוון של ישראל במשימת החסינות האחרונה בהישרדות VIP, וההצגה שגרמה לחבריו לשבט לחשוב שהוא ניסה כל מאמץ אבל לבסוף הפסיד, החלטנו לחזור לכמה מפרשיות הטיית משחקי הכדורגל הגדולות ביותר שקרו בארץ וגם אחת מפורסמת מהעולם

זמן צפייה: 01:46

הדרבי של ישראל כהן | 2001-2002

נתחיל בישראל אחר. בעונת המשחקים 2001-2002, קבוצת הפועל חיפה נלחמה על הישארותה בליגה הבכירה מה שהוביל לפרשת "הדרבי של ישראל כהן".

ב-21.2.02 הפועל חיפה פגשה את מכבי חיפה למשחק דרבי קשוח. בעקבות התנהגותו לכאורה של שחקנה של הפועל חיפה, ישראל כהן, האוהדים האשימו אותו כי מכר את המשחק וגרם בכוונה לעבירות על שחקני מכבי חיפה. ההתנהגות לכאורה הובילה לשריקת פנדל לטובת מכבי חיפה בדקה ה-92, ולגול הניצחון. לאחר המשחק שיחזר קפטן הפועל חיפה, אלירן אלקיים, את התחושות בחדר ההלבשה: "אני זוכר שבחדר ההלבשה אנשים השתוללו ואף אחד לא דיבר או החליף מילה עם ישראל". הפרשה נחקרה בהד תקשורתי רב, אך לאחר שנתיים הוחלט לסגור את התיק בשל חוסר ראיות. בסיום אותה עונה, הפועל חיפה ירדה ליגה ועד ליום זה, שחקני הפועל חיפה לא סולחים לישראל כהן על מה שלכאורה עשה להם.

משחק השרוכים | 1997-1998

אחד מהאירועים מעוררי המחלקות הגדולים ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי הוא המשחק שכונה "משחק השרוכים". בעונת המשחקים 1997-1998 קבוצת הפועל תל אביב הייתה רחוקה בנקודה אחת בלבד מלזכות באליפות המדינה. בית"ר ירושלים, שזכתה בסופו של דבר בתואר באותה עונה, שיחקה נגד הפועל בית שאן שנלחמה במאבקי הירידה לליגת המשנה. הפועל ת"א חיכתה לשריקת הסיום במשחק של בית"ר מאחר והפסד או תיקו של בית"ר היה מבטיח להפועל ת"א את האליפות. כעשר דקות לפני סוף המשחק הבטיחה בית שאן את הישארותה בליגה בעקבות הפסד של הפועל באר שבע (שירדה ליגה) בדקה ה-86. כשבית"ר הייתה ביתרון 2-1, הובקע גול לטובת בית שאן והתוצאה עמדה על 2-2, מה שהבטיח להפועל ת"א את האליפות. אך בדקה ה-93, בהתקפה האחרונה של המשחק, הובקע שער לטובת בית"ר ירושלים שהוכרזה כאלופת המדינה.

עוד בנושא:

"אני בן אדם נקמן ואני מאמין בנקמות": ישראל מתכנן מהלך בלתי נסלח
"אני חייב להפסיד את המשימה לפני שהם ייפלו לי"
5 טיפים לשיפור המוטיבציה לפני אימונים
איך לחזור להתאמן בחדר הכושר בצורה נכונה ובריאה

טענות רבות הושמעו מצד הפועל ת"א על המשחק ועל חוסר ההגינות של בית שאן לטענתה:
- משטרת ישראל לא אפשרה לבית שאן לשחק באצטדיון הביתי שלה, מה שמנע מבית שאן יתרון ביתיות.
- שחקן בית שאן סרג'ן צ'ולקוביץ' נראה תופס את ראשו באכזבה לאחר שקבוצתו הבקיעה את שער השוויון.
- איתן טייב, שחקנה של בית שאן נראה קושר את שרוכיו (מכאן השם) ולא עוזר לקבוצתו במהלך ההתקפה האחרונה שהובילה לניצחון של בית"ר.

בית שאן עמדה מאחורי השחקנים שלה וטענה כי לא הייתה התנהגות בלתי ספורטיבית במשחק, אבל בשנת 2001, כשלוש שנים אחרי המשחק, הודה שחקנה של בית שאן, איתן טייב, כי קבוצתו "נתנה" את המשחק לבית"ר ירושלים. למרות שעברו כבר 12 שנים, אפילו היום, אוהדי הפועל ת"א לא שוכחים ולא סולחים לבית שאן על אותה הופעה ביזיונית.

שופטים באדום | 1997-2000

בין השנים 1997 ל 2000 התפוצצה פרשת "שופטים באדום". הפעם הטיית תוצאות המשחקים הגיעה מכיוון השופטים שהשפיעו על מהלך המשחקים כדי לזכות בהימורים לא חוקיים. בפרשה היו מעורבים 13 אנשים כש-7 מתוכם היו שופטי כדורגל. בכתב האישום נאמר כי הסכומים שהיו מקבלים השופטים נעו בין 5,000₪ ל-5,000$, והערכות מדברות על הטייה של כ-20 משחקים. בסופו של דבר מספר שופטים נכנסו לכלא, והשאר ספגו עבודות שירות וקנסות. בסיומו של פסק הדין האחרון בפרשה ציין השופט, דן מור: "הרקב שפשה ברקמת הכדורגל בארץ, באותה תקופה ובאותם מקומות, נבלם. המורסה נוקתה... לא נותר לי אלא לקוות כי הספורט חזק יותר ממהרסיו".

 

הקאלצ'ופולי | 2006

ולסיום, אחת מפרשיות הטיית המשחקים הכי גדולה בעולם היא הקאלצ'ופולי - פרשת הטיית המשחקים שבה הואשמו כמה קבוצות מהליגה האיטלקית ובראשן יובנטוס במאי 2006. האשם המרכזי היה מנהלה המקצועי של יובנטוס, לוצ'יאנו מוג'י, שנחשד בשינוי שיבוצי השופטים במשחקי הקבוצה. לאחר ששאר הקבוצות קיבלו הקלה בעונשים שלהם, על יובנטוס לא ריחמו והיא הודחה מהליגה הראשונה ושתי האליפויות האחרונות שלה נשללו.

לאחר שהקבוצה ירדה ליגה, הרבה מהכוכבים שלה עזבו את הקבוצה, אך חלק בחר להישאר למרות הכל ובניהם שוער הקבוצה האגדי, ג'אנלואיג'י בופון, קפטן הקבוצה, אלכסנדר דל פיירו, פאבל נדבד, מאורו קמוראנזי והחלוץ דויד טרזגה. יובנטוס עלתה חזרה לליגה הבכירה שנה לאחר מכן.

עד היום ישנה יריבות בין יובנטוס לבין שאר קבוצות הליגה האיטלקית על מספר האליפויות לזכותה של יובנטוס. בעוד אוהדי יובנטוס סופרים את 2 האליפויות שנשללו, שאר הליגה אינה סופרת את אותן.

הישרדות VIP, הערב ובשבת בערוץ 13