מטיילים באזור ירושלים: יער עמינדב ויד קנדי

לבלות ביחד וליהנות מהריאה הירוקה של אזור ירושלים. הכירו את יער עמינדב

מאת: גידי בשן וחוה בראון, קק"ל

יער עמינדב, שאותו נטעה קק"ל משתרע על פני כ-7,000 דונם ברכס שלמון-שורק, המתנשא בין נחל שורק ונחל רפאים ממערב לירושלים. יחד עם החורש הטבעי יוצר היער את הריאה הירוקה המשמעותית ביותר העומדת לרשות תושבי הבירה. מדרך הנוף שפרצה קק"ל ביער נשקף נוף מרהיב.  ביער מצויים מעיינות, טראסות ושרידי חקלאות עתיקה. בכניסה ליער פיתחה ובתוכו קק"ל חניונים, מתקני ספורט ונופש פעיל, מסלולי רכיבה על אופניים, מסלול ניווט משולט ושביל מותאם למוגבלים בתנועה.

יד קנדי במבט מלמעלה. צילום: ארכיון צילומי קק"ל
יד קנדי במבט מלמעלה. צילום: ארכיון צילומי קק"ל

על היער

"ירושלים הרים סביב לה", ואחד הרכסים היפים המקיפים אותה הוא רכס שלמון-שורק, המתנשא בין נחל שורק ונחל רפאים ממערב לעיר. יער עמינדב, שאותו נטעה קק"ל, משתרע ברכס זה על פני כ-7,000 דונם. היער מצטרף אל החורש הטבעי ויחד הם יוצרים כאן את השטח המשמעותי הפתוח הגדול ביותר שעומד לרשות תושבי ירושלים.

מדרך הנוף שקק"ל פרצה ברכס שלמון-שורק נשקף נוף מרהיב עין של ערוצי הנחלים שורק ורפאים והרי ירושלים. במעבה היער מצויים מעיינות שכבה רבים, טראסות חקלאיות מהיפות בארץ, ושרידי בוסתנים, גתות, בתי בד וכבשני סיד. בכניסה ליער פיתחה קק"ל ריכוז של חניונים, ובהם מתקני ספורט ונופש פעיל. ביער יש מסלולי רכיבה על אופניים ברמות קושי שונות, מסלול ניווט משולט ושביל מותאם למוגבלים בתנועה ליד חניון הנופש הפעיל בחורבת סעדים.

נקודת המוצא לביקור ביער היא יד קנדי, וממנה ניתן להמשיך בדרך הנוף לאורכו של רכס שלמון –שורק.

תצפית לנוף ביער עמינדב. צילום: ארכיון צילומי קק''ל
תצפית לנוף ביער עמינדב. צילום: ארכיון צילומי קק''ל

מסלול האתרים ביער

אופי הטיול: מכוניות פרטיות, לכל המשפחה, כולל קטעי הליכה קצרים.
משך הטיול: כשלוש שעות, לא כולל בילוי בחניוני קק"ל.
דרגת קושי: טיול משפחות ברכב פרטי. נסיעה בדרכי עפר מוסדרות ומשולטות, מתאימות לכל רכב.
ציוד: נעלי הליכה, כובע ומי שתייה.

המסלול:
נתחיל את סיורנו ביד קנדי (נקודה מספר1 במפה), אנדרטה יוצאת דופן המנציחה את זכרו של נשיא ארצות הברית ג'ון פיצג'רלד קנדי שנרצח בנובמבר 1963. חלק גדול מקסמו של אתר יד קנדי הוא מיקומו בראש הר מבודד המתנשא לגובה של 823 מטרים מעל פני הים. לפני שיוצאים לטיול, כדאי להקיף ברגל את יד קנדי וליהנות מהתצפית המרהיבה שמסביב, הכוללת את הרי ירושלים, הר חברון ו"חלון" למישור החוף, ממנו ניתן להשקיף ביום בהיר על אשדוד.האנדרטה מעוצבת כגזע עץ כרות ומסמלת את חייו הגדועים של הנשיא, שהסתיימו בגיל 46. האולם הגדול מוקף 51 עמודי בטון, בגובה 7.2מטרים, המסמלים את 51 המדינות של ארצות הברית. האנדרטה, יצירתם של האדריכל דוד רזניק והפסל דוב פייגין, נחנכה בשנת 1966.קק"ל מפעילה ביד קנדי תחנת מידע למטיילים באולם השוכן מתחת לאנדרטה. המבקרים יכולים להצטייד בדפי מסלול, לעיין במפה מפורטת ובתצלום אוויר של הסביבה, ולהסתייע בעצה טובה.
תחנת המידע מאוישת בימי א'-ה' ובשבת בין השעות 15:00-09:00. שימו לב: התחנה סגורה בשישי.
במקום שירותים ומים. טלפון לפרטים נוספים: מוקד קו ליער,  1-800-350-550.

האנדרטה ביד קנדי. צילום: ארכיון צילומי קק''ל
האנדרטה ביד קנדי. צילום: ארכיון צילומי קק''ל

מכביש הגישה אל יד קנדי ניסע על פי השילוט, בדרך היורדת לחורבת סעדים (נקודה מספר 2 במפה). נחנה את הרכב ברחבת חניה קטנה, השוכנת ליד הסתעפות שביל המעיינות, ונצא לסיור רגלי בן כחצי שעה עד שעה בחורשה ובמעיין שלידו. חורבת סעדים היא שמורת טבע קטנטנה, שהעילה העיקרית להכרזתה על ככזו הם עצי האלון המצוי הצומחים במקום, שזכו להגיע לממדים גדולים – תופעה נדירה במין עץ זה. עוד צומח בשמורה חרוב עתיק ומרשים.

ייתכן והאלונים זכו להגיע לממדים גדולים בזכות שרידי מקאם (בית תפילה לזכר קדוש מוסלמי), המוקדש לזכרו של שיח' אחמד. מהמבנה נותרו שני קירות בגובה שני מטרים, אחד מהם נושא קשת שלמה. שיח' אחמד נודע בסגולתו לרפא עקרות ואולי זו הסיבה לכך שהחורבה זכתה לשם ח'ירבת סעידה (המאושרת). אל המבנה נגיע בשביל הרחב המוליך מרחבת החניה ללב החורשה.

נראה כי המקום נודע כקדוש כבר בתקופה הביזנטית. מנחם מרקוס מדווח בספרו הרי ירושלים: סקר נוף ומסלולי טיול (1993) כי בחורבה היה מוטל בעבר משקוף אבן שנשא כתובת יוונית בזו הלשון: "זה מוסדו של הכומר מריאנוס". שרידי כנסייתו של מריאנוס נמצאים מעט ממערב לרחבה של שרידי המקאם.

בשטח פתוח בסמוך למקאם ניצב עמוד אבן כבד, שהוא "בתולה" (חלק ממערכת הפקת השמן) של בית בד, הבנויה משתי אבנים ניצבות ובניהן בורג-מכבש הלוחץ על הכתית להפקת השמן. נראה כי אבן זו הייתה חלק מבית בד ששכן במערה שבה נמצאת אבן ה"שכב" (גלגל אבן ששוכב על הקרקע, עליו כתשו את הזיתים לפני שסחטו מהם את השמן).

כדי להגיע למערה יש לעבור את מבנה המקאם צפונה ולרדת כמה מטרים במדרון שמתחת למצבת ההנצחה לזכרו של סרן שלמה מלאכי שנפל במלחמת ששת הימים.

המשך הסיור הרגלי יוביל אותנו כ-300 מטרים ממערב לשולי שמורת חורבת סעדים. מעט מצפון לדרך העפר המקיפה את הר שלמון, נמצא עין סעדים (נקודה מספר 3 במפה). המעיין נובע מתוך שתי נקבות קצרות שחצובות בסלע. המים נאספו בעבר אל שתי בריכות אגירה שעודן קיימות בשטח, ומהן הובלו אל הטרסות החקלאיות שמתחת למעיין. בטרסות נותרו
עצי שקד, זכר לבוסתנים מימים עברו. שלט הכוונה מורה על השביל הקצר המוליך במעלה המדרון אל חניון סעדים (נקודה מספר 4 במפה), השוכן בחורשת קדושי קהיר. החורשה מוקדשת לזכרם של חברי רשת מודיעין ישראלית שפעלה בקהיר בשנת 1954. פעילות הרשת נחשפה ואחדים מחבריה הוצאו להורג.

מתקני חקלאות עתיקה ביער עמינדב. צילום: ארכיון צילומי קק''ל
מתקני חקלאות עתיקה ביער עמינדב. צילום: ארכיון צילומי קק''ל

מחניון סעדים יוצא שביל טיול ייחודי לאנשים עם מוגבלויות בתנועה המוביל עד חניון נופש פעיל יער עמינדב (נקודה מספר 7 במפה) ובחזרה לחניון. אורך המסלול כקילומטר אחד.

נשוב לרכב וניסע בדרך העפר המקיפה את הר שלמון (סימון שבילים שחור), לכיוון חוות הגתות. הדרך מגיעה תחילה לצומת דרכים (צומת פישר – נקודה מספר 5 במפה) שבו מוצב לוח מידע עם מפת יער. בצומת נמשיך ישר לפנים ומיד נפנה ימינה בקטע דרך מתחת לעמוד מתח גבוה (סימון ירוק). הדרך מקיפה את הרכס ממערב ומצפון, ועולה לנקודה הגבוהה ביותר ברכס שורק (נ.ג. 714). בחוות הגתות הקימה קק"ל חניון קטן ואינטימי (נקודה מספר 6 במפה). כאן נחנה את הרכב ונעפיל ברגל בשביל מסומן באבני שפה, המוליך לראש הגבעה.

השביל עובר בצד שלוש גתות עתיקות (מתקנים לסחיטת ענבים כדי להפיק מהן מיץ שאותו מתסיסים ליין). הגת השלישית (העליונה) מרשימה במיוחד: זוהי גת גדולה, בעלת משטח דריכה שממדיו כ-5X6 מטרים. סחיטה נוספת של הענבים, לאחר הדריכה הראשונה, התבצעה באמצעות קורת עץ שהקצה שלה נקבע בשקע מלבני החצוב בדופן המערבית של המשטח. ליד הגת נמצאים שרידי בית בד. הגתות ושאר המתקנים החקלאיים שבמקום היו שייכים לחוות שפעלו כאן כפי הנראה החל מהתקופה הישראלית ועד לתקופה הביזנטית.

השביל ממשיך לפסגת ההר, שממנה, בנקודה הסמוכה לגל אבנים בנוי (רוגם), יש תצפית מרשימה לכל העברים. מסביב פזורים שרידי מבנים, שכפי הנראה היו שייכים לבתי החוות מהתקופות השונות.
השביל הרגלי ממשיך ויורד בחזרה לחניון חוות הגתות, שם השארנו את הרכב.

המעוניינים לבלות מעט בחיק הטבע, מוזמנים להמשיך ולנסוע לחניון נופש פעיל יער עמינדב. כדי להגיע לשם נחזור בדרך העפר לצומת בו נמצא לוח המידע (נקודה מספר 5 במפה). כאן נפנה ימינה (סימון שבילים אדום) וניסע בדרך זו כקילומטר. נמשיך שמאלה על פי אותו סימון אדום המשולט במילים: "יד קנדי". בצומת הדרכים הראשון נפנה שמאלה ונגיע לחניון עמינדב (נקודה מספר 7 במפה). קק"ל הקימה כאן חניון נופש פעיל גדול, ובו מגרש כדורסל, מתקני כושר גופני ומתקני שעשועים לילדים. יש גם ברזי מים ומתקנים למנגל.

קבר ארתור רובינשטיין ביער עמינדב המעוצב כפסנתר . צילום: ארכיון צילומי קק"ל
קבר ארתור רובינשטיין ביער עמינדב המעוצב כפסנתר . צילום: ארכיון צילומי קק"ל

מסלול אופניים למטיבי רכיבה - שביל הרכסים
יוצאים מחניון סעדים (קדושי קהיר) בתחילתו חופף המסלול את שביל האספלט לאנשים עם מוגבלויות בתנועה ובהמשכו הוא סינגל אתגרי באורך של כ-5 ק"מ היורד דרך צומת פישר (נקודה מספר 5 במפה) לערוץ נחל רפאים. משם ניתן לחזור בעלייה לנקודת ההתחלה דרך אחת מדרכי היער. השביל מסומן בסימון שבילים כחול ומיועד למטיבי רכיבה בלבד.

לעוד המלצות על מסלולים שווים היכנסו לפייסבוק שלנו