עולים על שני גלגלים - חלק שני

מה עושים לפני שחותמים, אילו צ'ופרים אפשר לסחוט מהמוכר וכל אמצעי ההגנה שיעזרו לכם לישון טוב בלילה. המדריך השלם לפני ההתנעה

בשבוע שעבר השארנו אתכם בפתח המוסך, לפני הבדיקה של האופנוע החדש שלכם. אנו חוזרים לשידורים בדיוק במקום שבו הפסקנו.

הבדיקה

לאחר שהשארתם את האופנוע לבדיקה לפני קנייה, יש לכם כשעה עד שעתיים לשרוף. נצלו אותן להכיר את מוכר האופנוע, או סתם צאו לשאוף אוויר באיזור המוסכים. בזמן הזה המוסכניק אמור לקחת את האופנוע לנהיגת מבחן, הכוללת מספר מצבי נהיגה ולאחר מכן לבדוק את כל המכלולים שלו במוסך. בקשו יפה שהוא יעבור בעצמו גם על החריטה של מספרי השילדה והמנוע.

בגמר הבדיקה תקבלו לידיכם מסמך המפרט את מצבו של כל מכלול באופנוע, וכן התרשמות כללית של הבוחן לאחר נהיגה עליו. אתם והמוכר תוזמנו למשרד המוסך, שם יעברו איתכם על כל ממצא שעלה בבדיקה ויגלו כמה עולה, בהערכה גסה, לתקן אותו. מוסך טוב יוודא שתבינו במדוייק מה משמעותו של כל ליקוי. שאלו את המוסכניק מה לדעתו חובה לתקן באופן מיידי (ליקויים בטיחותיים), מה מומלץ לסדר (בלאי על גבול הליקוי) ואילו ליקויים אתם יכולים לדחות או להתעלם מהם (תיקונים קוסמטיים). זה לא הזמן לשחק אותה מבינים, ההיפך בדיוק: התעכבו על כל דבר שלא ברור לכם.

לאחר הישיבה מתחילה ההתמקחות האמיתית. העובדה שעשיתם בדיקה משחקת לטובתכם, משום שכעת שני הצדדים יודעים את מצבו של הכלי ולא רק המוכר. ערכו רשימה של כל התיקונים ששני הצדדים מסכימים שיש להוריד את עלותם ממחיר האופנוע, וחלקו את הסכום ביניכם לפי מה שקבעתם לפני הבדיקה.

שימו לב שגם בבדיקה מעמיקה מסוג זה, לא ניתן לאבחן לחלוטין את המקור לכל ליקוי, ולכן לחלק מהם תקבלו הערכות שווי בטווחים גדולים מאוד. לדוגמה: נזילת שמן במנוע יכולה לנבוע מאטם פגום (עניין של מאות בודדות של שקלים) ועד לסדק במכלול עצמו (אתם לא רוצים לדעת כמה עולה לתקן את זה). אתם יכולים להמר ולקוות שמדובר במקרה הקל יותר, או לנהוג בחוכמה ולדרוש מבעלי הכלי לתקן את הליקוי לפני שאתם מחליטים סופית על הקניה.

הגעתם להסכמה? זה עדיין לא הזמן לשלוף את העטים. יתכן שהרכב ממושכן למול הלוואה או חוב. מה שזה אומר הוא שגם אם רכשתם אותו כדין, הגוף שהמוכר חייב לו כסף יכול לעקל מכם את האופנוע, וזה מאוד לא נעים. משרד התחבורה אמנם לא אמור לאשר העברת בעלות לרכב ממושכן, אבל נסו לתבוע אותו במקרה והוא יפקשש. לכן אין לכם על מי לסמוך אלא על עצמכם בלבד.

רשם המשכונות הוא הכתובת לבדיקה, ולמרות שזה לא מצויין באתר הרישמי, ניתן לבצע את הבירור גם במייל, ללא צורך בפקס. פשוט משלמים את האגרה באתר התשלומים ורושמים את מספר אישור התשלום. לאחר מכן מטלפנים למספר הרשום באתר רשם המשכונות, מודיעים לדודה הנחמדה שעונה לטלפון שאתם מעוניינים לבצע בדיקה באמצעות המייל והיא כבר תיתן לכם את הכתובת לשלוח אליה את פרטי הרכב ואישור התשלום. אל תתפתו לבצע את הבדיקה דרך אף גורם אחר – כולם יגבו מכם עמלה של 100% בשביל לעשות את אותו התהליך בדיוק. התשובה מגיעה תוך כ-45 דקות.

חותמים, משלמים, מתקנים

עכשיו מותר כבר להוציא חוזים? כן. זה הזמן לחתום על זיכרון דברים, שהוא למעשה חוזה המכירה. במעמד החתימה נהוג לשלם למוכר מקדמה מסויימת ובכך לאשר סופית את העיסקה. העברת הבעלות עצמה תתבצע בהקדם האפשרי לאחר החתימה.

מדובר בהסכם די סטנדרטי, ותוכלו למצוא עשרות גירסאות שלו באינטרנט. בכל מקרה, שימו לב שהוא מכיל את הדברים החשובים הבאים:

- פירוט של סוג האופנוע, השנתון, צבעו, מספר הרישוי, קילומטראז' ומספר השילדה והמנוע.
- אופנועים נוטים ליפול ולהחליק בדיוק ברגע הלא נכון. הוסיפו סעיף הקובע שכל נזק לכלי לאחר החתימה יתוקן על ידי המוכר ויכול להוות הפרה יסודית של ההסכם. במקרה והמוכר עושה לכם בעיות, הציעו לו להשאיר את האופנוע במוסך שבו אתם מתכוונים לטפל בו, עד להשלמת התשלום.
- סעיף הקובע שהרכב לא משועבד לשום צד ג', ושכל החובות הכספיים (קנסות וכדומה) שקשורים בו לפני תאריך המסירה חלים על המוכר.
- חלוקה ברורה של תשלום אגרת העברת הבעלות.
- סעיף המבהיר במפורט את תשלום הפיצויים במקרה ואחד הצדדים מפר את החוזה. בדרך נהוג להחליט על כ-30% משובי הרכב או 2000 ש"ח. המהדרין מוסיפים גם את המשפט "מבלי לפגוע בזכויות או בסעדים", האמור לאפשר לכם לתבוע מהמפר פיצויים בגין נזקים משניים שנגרמו לכם.

אם יש לכם חברים במקומות הנכונים – בררו האם הכתובת והפרטים הרשומים בחוזה אכן תואמים את האיש שלפניכם. כעת נותר לכם לבצע את העברת הבעלות עצמה. הקפידו לשלם את יתרת הסכום רק לאחר שיש בידכם טופס בעלות על שימכם ואת מסמכי האופנוע, ושהפרטים הרשומים בהם אכן נכונים. לעולם אין לזרוק את זכרון הדברים.

כעת נותר לכם לבצע "ישור קו" – כלומר לתקן את הליקויים הדחופים. בזמן שהאופנוע מטופל, בצעו סקר שוק קצר ובטחו את הכלי החדש שלכם. באם הביטוח דורש אבטחה מיוחדת לאופנוע, זה הזמן להסתובב בפורומים ולברר על אילו תוצרות ודגמים של שרשראות ומנעולים ממליצים המומחים ובעלי הניסיון הרע. רצוי שתצטיידו גם בשמן למנוע, ספריי לשימון שרשרת ההינע וקיט תיקון פנצ'רים. עכשיו, כל מה שנשאר לכם הוא לקחת נשימה ארוכה, לשים קסדה ולסחוט את המצערת של האופנוע החדש שלכם. תתחדשו.

לישון כמו תינוק

גל גניבות האופנועים האחרון הפך הרבה מהרוכבים לפרנואידים לחלוטין. אמצעי הבטיחות הבאים הם תוצאה של לילות של חוסר שינה עקב דאגה אבל מטבע הדברים אין לנו מושג האם הם אכן מוכיחים את עצמם:

- אופנוענים רבים רושמים את האופנוע על שמו של שם משפחה או מציינים במהלך העברת הבעלות כתובת שגויה, בכדי למנוע מגנבים עם קשרים לברר היכן חונה האופנוע.
- יש שנוהגים להוציא מצרור המפתחות את מפתח ההתנעה ולתת רק אותו למוסך, בכדי למנוע שיכפול של מפתחות המנעולים.
- לא חסרים אופנוענים שימליצו לכם להעביר את השרשרת דרך שילדת האופנוע ולא בגלגל, משום שיש גנבי שמביאים גלגל מהבית ומרכיבם אותו במקום זה שקשור.
- בכל חנייה ארוכה יש מי שמכסה את האופנוע בכדי שלא ימשוך את תשומת הלב של גנבים מזדמנים.
- אם אתם עדיין לא מרגישים בטוחים אתם תמיד יכולים ליצוק טבעת ברזל בריצפה של החצר שלכם. אלה נחשבות בטוחות יותר מעמודים מזדמנים או מעקים. גם אם הכלי גנב בכל זאת, עדיין נשארה לכם טבעת שימושית מאוד למשחקים בלילות (עם הפרטנר או הפרטנרית הנכונים).

מהשקיות

ברכישת אופנוע חדש אתם צריכים לשמור על אותם כללי הזהירות שכבר הזכרנו, אבל לשים לב לכמה דגשים חשובים. השאלה הראשונה שהקונים שואלים את עצמם היא האם לפנות ליבואן הרישמי של יצרן האופנוע שהם רוצים, או דווקא לסוכנות שלו. קשה לענות בבירור, אבל הדעה הרווחת היא שאצל היבואן תמצאו מגוון רחב יותר של כלים ומחיר מעט יותר אטרקטיבי, בזמן שהסוכנויות יציעו לכם יחס אישי ומבצעים נחמדים. רצוי לפנות יומיים בלו"ז ופשוט לבקר אצל שניהם.

שימו לב שסוכנויות ויבואנים יכולים להציע לכם עיסקאות מימון שיעזרו לכם בתשלום על האופנוע החדש: עסקאות טרייד אין על הכלי הישן או הלוואה בתנאים מועדפים. לכן חישוב התקציב שלכם שונה מזה של אופנוע משומש. ברכישת אופנוע חדש אתם כמובן לא צריכים לקחת אותו לבדיקה, ולעומת זאת תוכלו לבקש לבצע רכיבת ניסיון (אבל לא בטוח שהמוכר יסכים).

מה אפשר להוציא במיקוח? תמיד עדיף לכוון לאשראי וטרייד אין ולוותר על קסדה או מעיל חדשים. חשוב להתמקח על תקופת האחריות ומה היא כוללת: אתם יכולים לצפות לתקופת אחריות של בין 3 חודשים ל-3 שנים, תלוי בסוג האופנוע וכושר המיקוח שלכם. בטיפה יותר לחץ תקבלו גם גרירה חינם. כמובן שאסור לכם לצאת מאולם התצוגה בלי עותק של האחריות בכיס של חליפת הרכיבה. אה כן, וגם מאוד רצוי שתסעו בזהירות. אנחנו מאוד רוצים שתחזרו לקרוא גם את הכתבות האחרות.

תודה רבה מאוד לשי מאישמוטו, על העזרה שלו בהכנת הכתבה. כמו כן מגיעות תודות גם לשמעון מסוכנות מטרו מוטור ולכל שאר האנשים שהסכימו לרדת לרגע מהאופנוע בכדי לעזור.

חדש, מוחלף, מולבש

לעיתים תשמעו מהמוסכניק או מהמוכר שהשילדה או המנוע באופנוע הוחלפו. מה זה אומר ומה צריך לבדוק?

שילדה: השילדה היא כלוב הברזל שבתוכו מורכב המנוע. היא מקבילה לשאסי שבמכניות. ישנם שני מקרים בהם מחליפים את השילדה באופנוע: עקב פגם יצור או תאונה. אם האופנוע ממש חדש, סביר להניח שמדובר באפשרות הראשונה. החלפת שילדה באופנוע ישן מעידה על תאונה רצינית, שיתכן ופגעה בשאר המכלולים. אם החלטתם לרכוש אופנוע ששילדתו הוחלפה, דאגו שהמשמעות של הצעד הזה תשתקף במחיר הקניה. במילים אחרות: המוכר צריך לחתוך הרבה מהסכום שהוא דורש.

מנוע: מנוע מוחלף עקב בלאי או תאונה. במקרה הזה, בניגוד לשילדה, יש יתרונות למנוע הלא מקורי. אתם מקבלים כלי משנתון מסויים עם מנוע חדש יותר. הקפידו לדרוש מהמוכר את כל המסמכים שמעידים על מקור המנוע, סיבת ההחלפה והעדכון במשרד הרישוי. מנוע שהוחלף ללא אישורים יפסול אתכם בטסט.

אופנוע "מולבש": זה הכינוי לכלי שמספר הרישוי שלו, מספר השילדה או מספר המנוע לא תואמים את הכתוב במסמכי הרכב, כלומר מישהו "הלביש" אותם עליו. התהליך אינו חוקי ובדרך כלל מעיד על אופנוע שמורכב מחלקים גנובים או שעבר תאונה של טוטאל לוס ומישהו החליט בכל זאת להחיות אותו. התרחקו מכלים שכאלה כמו מאש.

שימו לב שהצרות שאתם עושים למוכר בנוגע לשילדה או המנוע המוחלפים, יחזרו כשתנסו למכור את האופנוע בעצמכם. לכן שיקלו טוב האם העיסקה אכן משתלמת.