עוברים לשני גלגלים

איך מוצאים את הכלי שהכי מתאים לכם, מה חשוב לבדוק כדי לא להיעקץ, וכמה יעלו לכם כל התוספות מסביב. המדריך השלם לקניית אופנוע - חלק ראשון

אתם אוכלים את העפר שלהם בכביש חיפה-תל אביב, בוהים באחוריים שלהם מתרחקים כשאתם עומדים בפקק ומגחכים עליהם קצת בימי גשם (אבל מפסיקים מייד כשהם מסתובבים). אנחנו מדברים על אופנוענים.

מה צריך בשביל להצטרף אליהם? קצת חוצפה וגו מנופח בשביל הנסיעה בתל אביב, בן/בת זוג חטובים (קשה לאופנוע לסחוב משקל כבד) וכמובן האופנוע עצמו. בכל מה שקשור למרכיב האחרון, אנחנו גם יכולים לעזור לכם.

התקציב

הגורם המשפיע ביותר על האופנוע שישב מחוץ לביתכם בסיום התהליך הוא התקציב העומד לרשותכם. חשוב שתדעו מראש כמה כסף יש לכם להוציא על הקנייה לפני שהחלטתם איזה כלי דו גלגלי אתם מחפשים או אפילו אם עדיין יש לכם ספקות לגביכל הרעיון.

שימו לב שלא כל הסכום שבידיכם יושקע באופנוע עצמו. אל תשכחו להשאיר בצד כסף לבדיקות לפני קנייה (400 ש"ח לבדיקה), ביטוח חובה וצד ג' (בין 3,500 ל-5,500 ש"ח. ביטוח מקיף מכפיל את הסכום), מיגון בסיסי לרוכב (כ-1,500 ש"ח), מיגון נגד גניבה לאופנוע (בין 400 ל-1,500 ש"ח) ותיקונים בטיחותיים דחופים בכלי (כ-2,000 ש"ח). כל ההוצאות האלו באות לפני שאפילו התנעתם את האופנוע.

לאנשים שכבר מחזיקים בכלי דו גלגלי בדרך כלל יש כבר מיגון, איזו שרשרת לקשור את האופנוע וביטוח שהם יכולים להעביר לכלי החדש, כך שעיקר ההוצאה נופלת על מי שקונה את האופנוע הראשון שלו. שימו לב – אין כאן שום מרווח לעיגול פינות: קסדה זולה תעלה לכם הרבה מאוד כסף במקרה חירום, ואם דחיית תיקונים באופנוע נשמעת לכם כרעיון טוב עדיף שתשארו במכונית שלכם.

אצל הרבה אנשים הקניה נגמרת כבר כאן, בשלב החישובים, כשהם מגלים שיש להם את הסכום הדרוש לאופנוע שהם רוצים אבל לא לכל הציוד הנלווה. תמיד עדיף להמתין מספר חודשים עם הקניה ולא למצוא את עצמכם חותכים דברים חשובים.

מה האופנוע בשבילכם?

זו כמובן שאלת מיליון הדולר. הבחירה שלכם תלויה בהרבה מאוד גורמים. הדבר הראשון שיש לקחת בחשבון הוא שגרת הנסיעות. מהו המסלול שהאופנוע הולך לעבור ביום-יום, וסוג הטרור שאתם עומדים להפעיל עליו בסוף השבוע – אם מדובר בנהיגה מהירה לצפון, פתיחת צירים בשטח, או התבטלות על המדרכה ליד הבית.

הגורם השני הוא אתם: סוג הרישיון שיש ברשותכם, אופי הרכיבה שלכם, מידת הניסיון שלכם בכביש וכלים קודמים שעברו תחתכם. אופנוענים מתחילים רוכשים בדרך כלל רכבים דו גלגליים "סלחניים" יחסית למיומנות הרוכב. כאלו שיאפשרו להם לעשות טעויות מבלי לשלם עליהן ביותר מדי כסף וכאבים. המנוסים והקרביים מחפשים כלי עם ביצועים שיאפשרו להם למצות לחלוטין את ניסיון הרכיבה.

כמובן שבשביל לדעת בדיוק מה מתאים לכם, כדאי תמיד לדבר עם אנשים מנוסים והמקום הטוב ביותר לקבלת מגוון דעות רחב הוא הפורומים. הציגו את עצמכם (גיל, נסיון קודם, תקציב העומד לרשותכם, אופי הרכיב, מידות גוף) ותוכלו לקבל במהירות דעות רבות מאנשים עם ניסיון. מומלצים במיוחד הם הפורומים של FullGaz, תפוז ו-Riders.

איפה הכלי שלי?

עכשיו, כשצמצמתם את הרשימה לכמה דגמי אופנועים ספציפיים, הצעד הראשון הוא לבדוק איזה שנתון אתם יכולים להרשות לעצמכם. בישראל ישנם 3 מחירוני כלים דו גלגליים שמוסכמים על הקהילה כולה: בייקס, מוטו ולוי יצחק. שני הראשונים הם חינמיים.

איך מחושב המחיר במחירון? השמאים שעורכים אותו מנסים לשקלל את הביקוש וההיצע של הכלי, ירידת הערך עם הזמן, הכלים שמתחרים מולו באותה קטגוריה, זמינות חלפים, אמינות ועוד פרמטרים. התוצאה שמתקבלת היא לרכב במצב סביר (שלא דורש שום תיקונים דחופים) מאותו שנתון.

אחרי שגיבשתם תמונה יחסית ברורה של מה אתם מחפשים (דגם ושנתון), זה הזמן לחזור לפורומים ולפתור את ההתלבטויות האחרונות שלכם. מומלץ לאתר אנשים עם ניסיון על האופנוע הספציפי שאתם מחפשים, כדי שיוכלו לספר לכם על מחלות אופייניות שלו. בנוסף, תמיד חשוב לברר את מידת זמינות החלפים (אל תתביישו להתקשר לסוכנות רכב אם לא קיבלתם תשובה מספקת) ואת האמינות היחסית של האופנוע. כרגיל – תמיד כדאי להקשיב לבעלי הניסיון.

כעת אתם מוכנים לצאת לצייד. המרחב שלכם נמצא בפורומים, בעיתונים, בסוכנויות הרכב ובמוסכים. מומלץ לפנות לעצמכם לפחות חצי יום ולצאת לעשות סיבוב באיזור סוכנויות האופנועים בעיר שלכם. הרבה אנשים יזהירו אתכם מקניה אצל סוחרי רכב, אבל האמת היא שאין סיבה מיוחדת להתרחק מהם. אופי הקניה מסוחר זהה לקניה מבעלי הרכב, מלבד נושא תשלום דמי התיווך (בין 350 ל-500 ש"ח). אם תקפידו על הכללים אין סיבה מיוחדת שתיכוו.

לבדוק או לא לבדוק?

השאלה הנפוצה ביותר אצל קונים מתחילים היא "האם לקחת את האופנוע לבדיקה במוסך?". לאחר שהם צוברים ניסיון מר אחד או שניים, הם מבינים שהתשובה היא תמיד "כן" והופכים מייד לקונים מנוסים.

נסביר: אם אתם קוראים את המדריך הזה סביר להניח שאינכם מכונאי אופנועים ששוחים בגריז 9 שעות ביום ומסוגלים להרכיב אופנוע עם כפות הרגליים. לכן מה שנשאר לכם הוא להסתמך על החושים שלכם – בעיקר הראיה והשמיעה – ואלה לא יכולים לעזור לכם הרבה, במיוחד כשמדובר באופנועים. מצד שני – כל בעיה בטיחותית קטנה שלא עליתם עליה מראש עלולה למרוח אתכם על הכביש בעתיד, וזה כבר מאוד לא נעים.

בדיקה גם בדרך כלל יוצאת מאוד משתלמת: בדיקה במוסך עולה כ-400 ש"ח והיא תחזיר את עצמה כבר בתיקון הראשון שחסכתם לעצמכם. בנוסף, טופס הבדיקה הוא כלי מצויין להורדת המחיר שמוכר האופנוע דורש מכם.

איפה עושים את הבדיקה? במוסך ידוע, לא בזה שבעלי האופנוע מטפל בו. רצוי מאוד למצוא מוסך שנותן אחריות על הבדיקה שלו – כלומר מתחייב לתקן כל תקלה שהוא לא יידע אתכם לגביה.

המבט הראשון

השלב הראשון בבדיקת המועמד לקניה הוא כמובן יצירת קשר עם הבעלים. נסו לדלות ממנו פרטים רבים ככל האפשר לגבי האופנוע – תאונות, בעיות שהוא יודע עליהן, היסטוריה וכדומה. אל תיבהלו מכמות גבוהה של "ידיים" בעברו של הכלי: בתחום הדו גלגלי זה מקובל להחליף אופנוע כל שנה עד שנה וחצי. ממוצע של מעל שתי ידיים לשנה צריכות כבר להדליק אצלכם נורה אדומה.

בררו האם יש לבעל האופנוע את כל המסמכים והרשיונות. התרחקו מכלים שאין להם רישיון כי "האופנוע עמד במחסן הרבה זמן" או "העסק נתקע במשרד הרישוי, הרישיון יגיע עוד יומיים". אופנוע בלי רישיון רכב הוא דבר חשוד שאתם לא רוצים להפקיד בגלגליו את הבריאות שלכם.

אם המחיר ההתחלתי נשמע לכם, קבעו עם המוכר זמן שבו תוכלו לבוא לראות את האופנוע. אם אתם חוששים שמישהו יגנוב לכם את הרכישה מתחת לאף, קיבעו תור לבדיקה לפני קניה כשעה אחרי הפגישה שלכם עם המוכר. היפגשו תמיד באור יום.

המטרה של המפגש היא לא לבדוק את מצבו המכאני של האופנוע (הרי כבר סיכמנו שאין לכם את הכלים לכך), אלא להתרשם ממנו חיצונית, לבדוק את החוקיות שלו ולדון במחיר ההתחלתי. אם אתם מגיעים והמנוע של האופנוע חם, אין לכם אפילו סיבה לבקש להתניע אותו.

הדבר הראשון שאתם צריכים לבדוק הוא האם האופנוע "חוקי" – כלומר האם מספרי השילדה והמנוע תואמים את אלה הרשומים ברישיונות. בקשו את מסמכי הרכב והשוו אותם למספרים המוטבעים עליו: מספר השילדה נמצא ליד חיבור הכידון לשילדה. מספר המנוע מוטבע על המנוע עצמו (אל תתביישו לבקש מהמוכר להראות לכם אותו). בידקו שהמספרים מוטבעים באופן ישר, שעומק ההטבעות שווה ושסמלי היצרן שבסופן ברורים. במקרה ומשהו לא נראה לכם, אימרו יפה שלום והסתלקו מהמקום. אם תיעצרו לבדיקה על ידי המשטרה ויתברר שהכלי שלכם או חלקים ממנו גנובים, הוא ילקח מכם מיידית ולכם לא יהיה למי לפנות. כמובן שגם חברות ביטוח לא מפצות נפגעי תאונה שרכבו על רכב גנוב.

אם יש לכם זמן, שווה לקפוץ לגוגל ולהזין את מספר הרישוי של האופנוע שם. אנשים רבים שהאופנוע שלהם נגנב מפרסמים את מספר הזיהוי שלו בפורומים, וגוגל ישלוף לכם את המידע. בנוסף, סעו עם בעלי האופנוע למוסך שבו הכלי ומטופל ובקשו לראות את היסטוריית הטיפולים שלו. זו דרך מצויינת ללמוד על תקלות כרוניות ותאונות, וכמו כן לבדוק האם אכן בוצעו כל הטיפולים הקבועים (הקרויים "טיפולים גדולים").

סביר להניח שלא תצליחו לשכנע את הבעלים לתת לכם לקחת את הרכב לסיבוב ניסיון. יש לכך שתי סיבות: רוב הכלים מבוטחים לרוכב אחד בלבד, וגל גניבות של אופנועים שנלקחו לסיבוב בדיקה. אם אתם מעוניינים לדעת בכל זאת איך הוא מרגיש, גשו לאחת מסוכניות המכירה וקחו אופנוע חדש לבדיקה, או אתרו חבר עם דגם דומה.

סכמו עם המוכר מחיר "לפני בדיקה" שממנו תקזזו את הוצאות התיקונים. במצב האופטימלי המוכר מתחייב לתקן כל נזק שיש באופנוע על חשבונו, ובנזקי הבלאי (צמיגים, בלמים וכדומה) אתם מתחלקים שווה בשווה. נדירים מאוד המקרים שבהם תצליחו להגיע להסכמה שכזו – שאפו לעיסקה הקרובה ביותר.

נסו לשכנע את המוכר להתחייב בפניכם על החזרת מחיר הבדיקה במוסך במקרה של נזק בשילדה, במנוע או במערכת ההילוכים. מדובר בתיקונים במחירים אסטרונומיים, שבדרך כלל יגרמו לכך שהעסקה תתבטל מראש. סירוב של הבעלים יכול להתפרש בשתי דרכים: יתכן שיש לו משהו להסתיר, או שבאמת אין לו מושג מה מצבו של האופנוע. מכיוון שאתם אלו שלוקחים את הסיכון (400 השקל הם שלכם), ההחלטה היא כולה שלכם. רוב הקונים המנוסים מתרחקים מכלים שבעליהם לא מוכן להתחייב על מצבם וחלקם מברר זאת עוד בשלב השיחה הטלפונית.

בכתבה הבאה: הבדיקה, הרכישה ודגשים לאופנוע חדש.

תודה רבה מאוד לשי מאישמוטו, על העזרה שלו בהכנת הכתבה. כמו כן מגיעות תודות גם לשמעון מסוכנות מטרו מוטור ולכל שאר האנשים שהסכימו לרדת לרגע מהאופנוע בכדי לעזור.

קניות נוספות

לפני שאתם עולים על האופנוע אתם זקוקים לכמה דברים חשובים:

מיגון לרוכב: המינימום הדרוש הוא קסדה העומדת בתקן בינלאומי, מעיל רכיבה עם מיגונים וכפפות רכיבה. אל תסתפקו בפחות גם אם אתם עולים על קטנוע. רוכבים ספורטיביים או רוכבי שטח זקוקים גם למגפיים, מגיני ברכיים וקסדה מיוחדת.

מיגון לאופנוע: בכדי שלא יגנבו לכם את הצעצוע החדש, אתם חייבים שרשרת עבה ומנעול דיסק (מנעול לבלם הקידמי שמשמש אתכם לעצירות קצרות). לאופנועים ספורטיביים שאהובים על גנבים כדאי לרכוש גם אזעקה ואפילו איתורן.