Football Manager 2010

ניסינו את הגרסה החדשה של Football Manager, וגילינו המון שיפורים שהופכים את כותר ניהול הקבוצות המשובח לטוב יותר מאי-פעם

פסקה חדשה

יש לי כמה אהבות בחיים בכל הנוגע למשחקי מחשב, אותן חשפתי כבר מספר פעמים בעבר: משחקי ה-RPG (שהיום אני כבר בקושי מצליח למצוא זמן אליהם) ומשחקי הספורט, עם דגש על משחקי הניהול בספורט. למרות שאני חבר מערכת גיימר כבר כמעט 3 וחצי שנים, רק עתה הגעתי אל הגביע הקדוש שלי - Football Manager החדש.

 

לצעירים בינינו ולמי שצנח הרגע מכוכב אחר, מדובר בסדרת משחקים מהוותיקות בעולם משחקי המחשב שרצה באופן עקבי מאז שנת 1992. פרי מוחם הקודח של האחים קולייר, שני אנגלים (איך אפשר אחרת?) שישבו בביתם בשרופשייר ופיתחו את המשחק ששינה את ניהול הכדורגל לנצח, ממשחקי ASCII עתיקים כ-One-Nil דרך משחקים עם גרפיקה מינימליסטית בממשק גרפי וכלה ביצירת המופת (שוב מנקודת המבט של חובבי הז'אנר) של ימינו.

קיצור תולדות FM

המשחק נברא תחת השם Championship Manager וכלל מעין ליגה אנגלית עם שמות שחקנים שנוצרו אוטומטית עקב העדר רשיון. לאורך השנים יצאו עדכונים סדירים ומדי פעם גרסה מאסיבית יותר. המשחק התרחב, הוסיף ליגות ורשיונות והפך לאורים ותומים בתחום ניהול הכדורגל. ב-2003 שבר מנג'ר שיאים כמשחק שמכר הכי הרבה עותקים הכי מהר ביום שחרורו.

 

ב-2005 נפרדה חברת Sports interactive של האחים קולייר מ-Eidos המפיצה בהסכם שהשאיר בידיהם את המנוע אבל לא את שם הסדרה. כך נולד Football Manager, שהחל ב-2005 וכיום יוצאת גרסתו העדכנית - FM 2010.

 

אז מה עושים ב-FM? די הרבה מכך תלוי בכם. אתם משחקים כמנג'ר של קבוצה לבחירתכם, כאשר אתם יכולים להיות המנהל הריכוזי שעושה הכל (עד לאימון משחקי הנוער והמילואים) וכלה בקמר"ש הלורל - אותו מפקד שנותן לפקודיו להתרוצץ ורק מכוון אותם למעלה כאשר חשקה נפשו. מדובר בניהול משחקים (כולל חילופים וטקטיקות), ניהול האימון, חוזי העסקה, רכש, תקשורת - הכול. כל אחד חותך לעצמו את הנתח הראוי לו לפי ראות עיניו.

 

שיפורים קוסמטיים קלים – אך חשובים

קיבלנו גרסה מוקדמת של FM 2010 ולקחתי אותה לסיבוב, לבעוט לה בצמיגים, עם הרבה חשש: בשתי הגרסאות האחרונות שיחקתי מעט. שינויי ושיפורי הממשק גרמו לי שלא למצוא את עצמי, והגרסה האחרונה הרגישה לי "שבורה". אבל תוך שעה החששות התבדו ונשאבתי לי פנימה.

 

הממשק הגרפי עבר מתיחת פנים קלה, ממש קוסמטית - ומסתבר שזה כל מה שהיה צריך כדי להפוך את FM09 על פיו. ה"גרפיקה" אינה העיקר כאן, אבל במשחק מסוג זה יש לממשק חשיבות מכרעת. הפעם הוא פשוט טוב, עם תוספות במקומות הנכונים שעושים אותו מצויין.

 

מצב תצוגת המשחק עבר שינוי כשנוספו לו אופציות לשינויים טקטיים מהירים (דבר שהתנהל בצורה מייסרת בעבר) וכן אפשרות לצעקות מהקו על השחקנים שלך שעושים בדיוק ההפך ממה שדרשת. התצוגה הגרפית התלת-מימדית (לא פיפא אבל כבר לא איזה פס מסכן שמראה באיזה איזור של המגרש נמצא הכדור) שופרה בכדי להציג מאפייני משחק, משטח ומזג אויר ומכילה אנימציות מגוונות יותר, אם כי בגילי המופלג נשארתי נאמן לתצוגת העל הדו מימדית.

חיים קצת יותר קלים למנג'ר

בגרסת הבטא של FM 2010 יש תחושה של התקדמות בנושא התקשורת. במהלך המשחק אתה מופצץ באינספור ידיעות ופריטי מידע. אם בעבר הם היו מאוד דומים ורפטטיבים המפתחים התאמצו משמעותית לשפר את הנושא וכללו מאות סוגי דיווחים ושאלות עיתונאים בכדי לתת תחושת גיוון, לצאת מהמסגרת של המשחק אל העולם האמיתי. מסיבות העיתונאים שודרגו, ויש אופציה לשלוח אליהן את העוזר ולסגור את הפינה. מעבר לכך, יש אפשרות ל"מנוי עיתון" שמאפשר להגדיר את החדשות המעניינות ורצויות לכם.

 

אלו הן רק כמה דוגמאות להמון אופציות והגדרות שנוספו לברירות המחדל, ויאפשרו להקל על חיי המנג'ר המתחיל והעסוק. אפשר לקבוע הגדרות לגבי העברות, סדר מסכים רצויים ועוד אופציות רבות. הכל בפוקוס על שיפור חיי המשתמש.

 

הגרסא שקיבלתי הייתה יציבה, אם כי נתקלתי בה בקריסה הראשונה של משחק FM אי פעם - בכל זאת זו בטא. גם מהירות מעברי המסכים על הלפטופ שלי ראויה לשיפור, אך נחכה לגרסה הסופית בכדי לשפוט. ממה שכן ניתן להתרשם, יש שיפורים לרוב גם אם לא חידושים. אם משהו עובד, לפעמים מתיחת פנים יכולה לעשות אותו מצוין, וזה בדיוק הרושם הראשוני שנותר אצלי.

כבוד למי שמגיע

ברצוני לנצל את ההזדמנות ולחלוק כאן כבוד לקהילה שמשקיעה רבות לטובת הגיימרים בארץ. אתר FMIsrael של אסיף יצחק, בן 20 מיבנה, שבנה אותו ב-2006 ועושה עבודת קודש עבור הקהילה המקומית. אסיף התחיל לשחק בגיל צעיר ונדבק בחיידק. כבר 6 שנים הוא מוגדר כחוקר רשמי בישראל עבור המשחק והוא וקומץ אחרים עומלים רבות על מנת להביא את הבשורה לכולם.

 

חקירה היא תהליך אינטנסיבי בו עוקבים אחרי קבוצות במספר לא מועט של משחקים בתחילת העונה בכדי ליצור מאגר נתונים המאפיין נכונה (ע"פ סט מאפיינים) כל שחקן בקבוצה. המטרה היא לייצר בסיס נתונים מלא עבור הקבוצות ב-3 הליגות העליונות בארץ, בכדי לייצג אותן נאמנה ולאפשר לשחקנים להשתמש בהם. מאז שהאתר באויר התהליך עבר קפיצת מדרגה בקהילה והיום זה גם אתר הבית של החוקרים בארץ וגם האתר הרשמי של המשחק בארץ (בשיתוף Sega המפיצה). האתר מרכז הודעות מתורגמות, חדשות ומידע רב שמגיע ממקורות רשמיים ותוכן גולשים, כמו למשל המלצות על שחקנים לרכישה.

 

אחד השירותים המהותיים ביותר הוא טלאי העברית, שהחל בשנת 2007 וכיום מותאם לגרסת 09. מדובר בטלאי מקיף שמאפשר לשחק את המשחק כולו בעברית ומתרגם את שלל המונחים וההודעות במשחק בכדי להקל על אלה שרוצים לשחק בשפת אימם. לפי כמות ההורדות של הטלאי הוא מותקן אצל עשרות אלפי שחקנים שנהנים ממנו.

 

הגרסה של FM 2010 בה שיחקתי מוקדמת ולא מכילה את ההרכבים המעודכנים בארץ, אבל לא נותר עוד זמן רב לחכות. 30 לאוקטובר כבר מעבר לפינה, ונותר לי רק להמתין בציפייה לתוצאות החקירה של אסיף ושותפיו לעבודה. עד אז, השחקנים ימשיכו להתרוצץ מול עיני הבוחנות. עומרי תסגור כבר את האגף!! חייבים לחזור לעבודה על חבורת הגלמים שלי.

 

בואו לדבר על זה בפורום מנג'ר