המוות באתרי הבנייה בישראל: איום בסכסוך עבודה כללי במשק

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שלח לרה"מ נתניהו מכתב ודרש פעולות מיידיות לשמירה על בטיחות בעבודה - או שסכסוך יוכרז מיד אחרי החגים • 28 פועלי בניין נהרגו מתחילת השנה

אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן | צילום: הסתדרות העובדים הכללית

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן דורש מראש הממשלה בנימין נתניהו התערבות מיידית בטיפול בתאונות העבודה הקטלניות בענף הנדל"ן - או שההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה כללי במשק אחרי חגי תשרי שחלים בספטמבר הקרוב. סכסוך עבודה, נזכיר, מאפשר להסתדרות להשבית את כל המשק 14 ימים לאחר הכרזתו.

 

ניסנקורן שלח בשבוע שעבר מכתב לנתניהו תחת הכותרת "זלזול חמור בחיי האדם העובד" ובו הוא דורש נקיטת פעולות מיידיות "לצורך הבטחת זכותם של העובדים לחזור אל משפחותיהם בתום יום עבודה - בשלום". נזכיר, כי מתחילת השנה 28 עובדים בענף הבניין מצאו את מותם באתרי הבנייה בישראל, כשרק בשבוע שעבר נהרגו ארבעה פועלים. עוד שני עוברי אורח נהרגו בסמוך לאתרים מתחילת 2018.

 

לדברי יו"ר ההסתדרות, "בשנים האחרונות ההסתדרות שבה ומתריעה לגבי תופעה חמורה של זלזול בחיי העובדים בישראל במקום עבודתם. לא יעלה על הדעת כי עובדים המתחילים את יום עבודתם יחששו כי לא ישובו בשלום לביתם אל חיק משפחותיהם, עקב זלזול נפשע ויומיומי בחיי אדם, בביטחונם האישי של העובדים ובחוקי הבטיחות בעבודה".

 

הוא הוסיף וכתב, כי "לתופעת סיכון חיי העובדים והזלזול בהם אין מקום בחברה מתוקנת וצודקת. על מנת להפחית את הסיכונים לפגיעות ולמוות באתרי הבנייה ההסתדרות קוראת לנקוט באופן מיידי בצעדים אופרטיביים שיכללו אכיפה של תקני הבטיחות המחמירים ביותר באתרי הבנייה לצד הגברת האכיפה". יו"ר ההסתדרות דורש גם לקבוע מתווה מוסכם שמטרתו להביא לתוצאות ממשיות כבר בטווח הקצר.

 

"ככל שלא יוצגו צעדים ופעולות מיידיים ומשמעותיים ואשר נושאים תוצאות של ממש, תכריז ההסתדרות סכסוך עבודה כללי במשק מיד אחרי החגים", כתב ניסנקורן לנתניהו.

 

יום לפי שליחת המכבת לנתניהו, ניסנקורן כתב בפייסבוק של ההסתדרות, כי "אי אפשר להשלים עם החרפה של הזילות בחיי אדם בתחום הבטיחות בעבודה. עוד עובדים נופלים למותם, במוות מיותר, והמדינה ממשיכה להתנהל כאילו לא ארע דבר. הלב אינו יכול לקבל את הכאב, הצער והזלזול בחיי אדם. ההגיון ותפיסת כבוד האדם אינם יכולים להסכים לכך שבמדינת ישראל חיי עובד יהיו כה חסרי ערך. בלתי נתפס שניתן להמשיך באופן כה קל דעת באובדן חיי אדם שניתן למנוע, אדם עם תקוות, משפחה, עתיד, שאסונו משמש כותרת חולפת בעיתון. לא אתן שתימשך ההתעלמות, אי אפשר להמשיך יותר במצב זה! הדבר נוגד חובה מוסרית וערכית של כל אחת ואחד מאיתנו".