"לספר את הסיפור שלה בלי מילים": מעצב האופנה שמנציח את הנופלים על בגדים

לאחר שאיבד את חברתו הטובה דורין אטיאס ז"ל שנרצחה במסיבת הנובה, סתיו גרינהאוז, הבעלים של מותג האופנה SDOM.TLV הוציא קולקציית חולצות שעיצב במיוחד לזכר הנופלים: "אחרי שדורין נרצחה לא הצלחתי לעשות שום דבר, בטח שלא לחזור לעבוד. הייתי צריך למצוא משהו שינציח אותה, ומצאתי"

עיצוב החולצה של דורין אטיאס ז"ל

סתיו גרינהאוז הוא אמן רחוב וצייר בעל מותג בגדים בשם SDOM.TLV. המותג, שקיים כבר ארבע שנים, מתכתב לא מעט עם המציאות בארץ, ומקפיד לנסות ולהישאר רלוונטי בהיותו מותג ישראלי. בתקופת המהפכה המשפטית בישראל, סתיו יצר "קולקציית דמוקרטיה" שמשלבת את האומנות והסגנון הייחודיים לו יחד עם ההפגנות והכאוס ששררו במדינה, וחלק מהקולקציה אף הוצגה במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.

ב-7 באוקטובר, איבד גרינהאוז את חברתו הטובה דורין אטיאס ז"ל, שנרצחה במסיבת הנובה ברעים. בהיותו מעצב אופנה, החליט ליצור חולצה שתהיה מוקדשת רק לה. "אחרי שדורין נרצחה לא הצלחתי לעשות שום דבר, בטח שלא לחזור לעבוד, הייתי צריך למצוא משהו שינציח אותה, ומצאתי", הוא אומר בשיחה לאתר רשת 13.

את דורין הוא עיצב בתור מלאכית ורודה ולבנה שנושאת את שם המותג, ומשפט אחד שהזכיר לו אותה, "אהבה ואור". משפט שלא ידע שיישא לאחר מכן את שם הקולקציה לזכרם של הנרצחים והנופלים. "אחרי שעשיתי את החולצה לזכר דורין, התחילו להגיע המון פניות. חלק היו לקוחות של 'סדום', חלק מכרים רחוקים וחלק אנשים שלא הכרתי. לאחר מחשבה החלטתי שאני נכנס לזה והתחלתי לבחור סיפורים שאני קרוב אליהם ומרגיש שאני מסוגל לעצב אותם".

את האיור שהופיע על החולצה לזכרה של דורין, הוא הפך גם לציור קיר בקיבוץ מגידו במרכז התרבות של המועצה האזורית, כחלק מעבודת התנדבות בקיבוץ, וכחלק מהפצת הסיפור וההנצחה עבורה. "חשוב לי שאנשים ידעו מי היא הייתה, לספר את הסיפור שלה גם בלי מילים. משמח אותי לדעת שעוד אנשים יחשפו למי הייתה דורין".

ציור הקיר של דורין אטיאס ז"ל בקיבוץ מגידו
ציור הקיר של דורין אטיאס ז"ל בקיבוץ מגידו

החולצה הבאה שיצאה בקולקציה הייתה לזכרו של לוחם גבעתי סרן הראל איתך, שנפל בקרבות בעזה. בת הזוג של הראל, ניצן בשרטי, פנתה לסתיו והוא החליט להתגייס למשימה. הראל נפצע אנושות כשנכנס יחד עם הצוות שלו לבית ממולכד בעזה, ולאחר שבוע שנלחם על חייו, נפטר מפצעיו בבית החולים סורקה. את החולצה לזכרו עיצב כשהראל ישוב על האופנוע שלו, שאליו היה כל-כך מחובר, יחד עם צ׳אקי, הכלב שלו - שנפטר זמן קצר לאחר מותו של הראל. החולצה נצבעה סגול, בדומה לצבעי היחידה של גבעתי, ומנציחה את הראל בדרך הייחודית לו.

"התהליך מאוד אינטנסיבי ומורכב, לייצר איור שמעביר מהות של בן אדם זה לא פשוט", אומר סתיו. "הרגע הכי קשה בשבילי היה שההורים יראו את זה ויאשרו את זה. בסוף לא הכרתי אותו. סיפרו לי שהחברים שלו לובשים את החולצה לכל אירוע חברתי, זאת בעצם סיבה לדבר עליו, הוא נמצא איתם בכל מקום וזאת בסוף המטרה. הדבר שהכי ריגש אותי לשמוע היה שאבא שלו מעביר היום הרצאות לחיילים עם החולצה של הראל".

החולצה השלישית בקולקציה הייתה של סמ"ר נדב כהן ז"ל, החלל ה-600 מתחילת המלחמה. נדב היה לקוח של 'סדום' וקנה חולצה חודש לפני שנפל כשיצא להתרעננות קצרה בבית. סתיו נתן לנדב מדבקות של המותג כדי שיוכל להדביק בעזה ולצלם לו, מדבקות שלאחר מותו קיבלה אמו יחד עם הציוד של נדב שחזר למשפחה. אמו פנתה לסתיו, ובעזרתה הוא עיצב את החולצה לזכרו.

בחולצה של נדב, הוא יושב על חוף הים, מעשן סיגריה, מנגן בגיטרה ואומר משפט שאהב במיוחד משיר ראפ, שאולי קיבל משמעות מעט אחרת לאחר מותו: "אם היה לי כפיל, הייתי מספיק פי שתיים". הוא מוקף בבעלי חיים ועל ידו טנק (כיוון שהיה שריונר). החולצה נצבעה בכחול שמשדר את השלווה של נדב ואת הים שאהב, והושקה באירוע הנצחה לזכרו שהתקיים לפני כשבועיים.

העיצוב לזכרו של סמ"ר נדב כהן ז"ל
העיצוב לזכרו של סמ"ר נדב כהן ז"ל

הפרויקט "אהבה ואור", ממשיך להתקיים ולאגד סיפורים של לוחמים ונרצחים, וליצור דרכם עיצובים שינציחו אותם ואת מהותם. הוא ללא מטרות רווח, והכסף מועבר למשפחות להנצחת יקירהם. משפחתה של דורין השתמשה בחלק מהכסף לטורניר פוצ'יוולי שהתקיים לזכרה. ההכנסות לחולצות של הראל משמשות לבניית מגדלור לזכרו, והחולצות לנדב ניתנו ללא עלות. ניתן לרכוש את החולצות גם באתר של 'סדום' כשיחזרו למלאי כמו יתר הבגדים.

"חזרתי לעבודה הרגילה שלי, זה משהו שאני עושה בנוסף וזה ממלא אותי בסיפוק וגאווה. זה בדיוק כמו תרפיה. אני דואג לספר לכל מי שקונה את החולצות האלה את הסיפור שעומד מאוחריהן, אנשים מאוד מתרגשים כשהם שומעים שזאת לא סתם חולצה ויש לה משמעות. מלבד בני המשפחה והחברים, קונים את זה גם הרבה חיילים, נוער ואפילו תיירים. זאת המשימה החשובה ביותר שניתנה לי הזכות לקחת בה חלק".

סתיו גרינהאוז
סתיו גרינהאוז

סתיו גרינהאוז (24, מתגורר בתל אביב) הוא אמן גרפיטי וצייר, אשר פתח מותג אופנת רחוב בשם 'סדום תל אביב'. השם סדום ("SDOM"), שימש אותו בעבר כחתימה לציורי הגרפיטי שיצר, ובהמשך הפך לשם המותג שלו. המותג הצעיר מתאפיין בשילוב שבין אומנות לתרבות רחוב, ומקדם ערכים ויצירה באמצעות אופנה.