סין האחרת: טיול במחוז שינג'יאנג

גידי גוב ביקר עם ישראל אהרוני בתוכנית האחרונה של המסע המופלא במרכז אסיה. מדובר בחבל ארץ פראי ומדהים. רוצים לטייל גם באזור? הנה כמה המלצות

ארמון
ארמון | צילום: פוטוליה
מכרות
מכרות | צילום: פוטוליה

מחוז שינג'יאנג,  נחשב לאחד המעניינים ביותר בסין  ונמצא בצפון מערב סין. המחוז מאופיין בנוף ייחודי ועוצר נשימה, המשלב הרים ואגמים למול מדבר צחיח. בעבר. איזור זה היה חלק חשוב בנתיב של 'דרך המשי'.

מי שמגיע לאזור יוכל לספר כי ראו את הפסגה השנייה הגבוהה בעולם הנקראת פסגת K2 ומתנשאת לגובה של 8,611 מטרים.

 

אחת הסיבות שהפכו את מחוז שינג'יאנג למעניין היא, בגלל התושבים הנקראים הוויגרים והם נחשבים מיעוט אתני, המחוז הוא בעצם האוטונומיה שלהם. הוויגרים הם צאצאי העם  הטורקמני והם דומים בלשונם ובמראה לעמים ממרכז אסיה.  שפת הוויגרים קרובה לאוזבקית ולקזחית ובשל כך  האזור מכונה לעתים קרובות טורקסטן.

למחוז נוהרים תיירים מכל העולם וממגוון סוגים החל מאוהבי טבע ואגמים ועד למטפסי הרים מקצועיים. שינג'יאנג  נודע בעיקר בשל התוצרת החקלאית שלו : ענבים, מלונים, כותנה, חיטה, משי, אגוזים, צאן ובקר. כמו כן, בשינג'אנג  מרבצי נפט גדולים המובלים באמצעות צינור עד לשאנגאי.

 

אז מהם הטיולים המומלצים באזור? המומחים של נתור עושים סדר.

נשים בלבוש מסורתי בפסטיבל בסין
נשים בלבוש מסורתי בפסטיבל בסין | צילום: רויטרס

אורומצ'י - בירת המחוז

במחוז שינג'יאנג עוברות שתי דרכים עתיקות וכן צומת חשובה. דרך אחת היא הדרך הדרומים למרגלות הרי הטיבט והדרך השניה, שהיא הצפונית מקיפה את המדבר הגדול ומגיעה עד לעיר אורומצ'י - בירת המחוז והגדולה ביותר במערב סין. זו, מפורסמת בעיקר בגלל כניסתה לשיא של גינס היות והיא העיר המרוחקת ביותר בעולם מחוף הים מעל כ-2,500 ק"מ.

 

השוק האיסלאמי הממוקם בדרך ג'יפאנג נאן, נחשב לאחד ממוקדי המשיכה העיקריים של אורומצ'י. הר הונג שאן - תצפית נוף באורומצ'י הממוקמת בפארק הונג שאן.

 

שתי הדרכים ממשיכות ממערב למדבר ומגיעות לעיר קאשגאר. עיר זו מפורסמת בשל אחד השווקים המרשימים והגדולים במזרח, מאל באזר, זהו שוק של יום ראשון המציע פירות, ירקות, צאן, בקר, חמורים, סוסים ועד שטיחים פרסיים ואביזרים נוספים.

 

ביום ראשון מתקיים שוק נוסף "שוק יום ראשון"- (שוק זה מתקיים בכל אחד מימות השבוע אך ביום ראשון מימדיו גדולים ביותר), חלק מהשוק מקורה וחלק נוסף ממשיך לרחובות העיר. בשוק נמכרים מאכלים יוצאי דופן כמו, ראשי עזים המוגשים מבושלים ומפוצחים , מהם מכינים מרק ובו צץ רבע מראש העז.

מכרות
מכרות | צילום: פוטוליה

הפרקים המלאים המסע המופלא של גידי ואהרוני

טיול מדהים למרוקו

נתור

אגמים ומסגדים

מסגד עיד - קיח: נמצא בכיכר המרכזית של העיר והוא מרכז העניינים במהלך השבוע. באזור זה ניתן לאכול, להנות מתזמורת ורכישת סחורות מכל הסוגים.

 

אגם קארקול:  נמצא כשלוש וחצי שעות נסיעה דרומית מקאשגאר ומציע נופים מדהימים של ההרים בגבול פקיסטן. מעל האגם נישאים שני הרים בגובה 7,500 מ' וסביבו יישובים של נוודים קירגים. אזור זה משמש כנקודת יציאה וחזרה לטרקים במעלה ההרים.

 

אגם סאלימו: שמורת טבע בצפון המחוז שנמצא גובה של 2,000 מ' מה שהופך אותו לאגם הגבוה ביותר במחוז בצבע כחול עמוק ומסביבו הרים מושלגים כשבקרע מישורי עשב בצבע ירוק מה שהופך את המקום לקסום ביופיו.

טיפים לטסים

המעבר ממחוז למחוז

טיסות פנים בסין לא כל כך זולות כיוון שהמדינה הזו ענקית והמרחקים מאיזור לאיזור עצומים גם באוויר. לכן מומלץ כדי לחסוך כסף להזמין בדרך הפשוטה והנוחה ביותר - האינטרנט. ישנם שני אתרים סיניים שנחשבים הגדולים ביותר ודרכם מאוד פשוט להזמין טיסות פנים: Elong.net או ,Ctrip.com.

נסיעה ברכבת בתוך סין ממחוז למחוז אפשרית ומומלצת במיוחד בנסיעות למרחקים ארוכים וחוסכת כסף. מומלץ לקחת רכבת לילה ולחסוך גם את השינה בבתי מלון או בגסטהאוז.

 

המטבע המקומי

המטבע הסיני יואן, המתחלק ל-10 דזיאו, המתחלק ל-10 פן. קיימים שני סוגים של שטרות, ישנים וחדשים השונים זה מזה - שניהם תקפים היום.

חשבו מאוד לשים לב לכך שבסין מסתובב הרבה כסף מזויף, מומלץ לשלם בסכום המדויק על מנת להמנע מקבלת עודף בשטרות מזוייפים. השימוש בכספומטים הינו בעייתי מאוד מאחר ואין כיתוב באנגלית מה שמוביל לסיכול גדול שכרטיס האשראי יבלע במכונה.

כאשר מחליפים כסף, מומלץ לעשות זאת בבנקים ובבתי מלון בליווי דרכון ויש להמנע באופן מוחלט מהחלפת כסף בשווקים וברחוב. בעת המרת הכסף, יש לבקש מהחלפן שטרות קטנים, לא מקומטים או קרועים - המקומיים לא יקבלו אותם.

 

כשרות: תמצאו כאלה רק בבתי חב"ד ובקהילה היהודית במידה ויש באיזור.

 

אשרת כניסה: ישראלים הנוסעים לסין (שינג'יאנג הינה חלק מסין) זקוקים לויזת כניסה. הויזה הבסיסית מאפשרת שהות של 30 יום ותקפה לשלושה חודשים מרגע הנפקתה (עלות :100 ₪). במידה ותזדקקו לויזת שהייה ארוכה יותר בדרך כלל לא תהיה בעיה ותקבלו ויזה של עד 3 חודשים. על מנת להגיש את הבקשה יש לפנות למחלקת האשרות של שגרירות סין, להצטייד בתמונת פספורט ודרכון בתוקף למשך חצי שנה לפחות ולמלא את הטפסים הדרושים.

שגרירות סין נמצאת ברחוב בן יהודה 222, תל אביב.

ארמון
ארמון | צילום: פוטוליה