להרגיש בבית

לא רק בני האדם ראויים למלתחה מעודכנת ומאובזרת. טיפים שימושיים להלבשת הבית

בכל בית יש איש או אנשים, בכל בית חדר או חדרים, אך מה שמייחד בית אחד ממשנהו הוא המראה, העיצוב, הפריטים שהופכים את החלל לאישי. כשם שאישה מיטיבה להתלבש, להתאים אבזרים ולטפל בכל איבר מכף רגל עד ראש, כך גם הבית. חדריו וחלליו השונים זקוקים גם הם להלבשה, כיסוי, עידון ואבזור, כדי שהגרים בו ירגישו בנוח, ירגישו בבית.

בית איננו ממוקם ב'ריק', הוא חלק מסביבה, ובהיותו כזה נכון יהיה שינהל עימה דו שיח, שיתאים עצמו אליה. אדית בן ארי, מעצבת וילונות ודקורציה, מדגישה כי בהלבשת הבית יש להתחשב בין השאר, בנוף אליו הוא שייך. "ראשית ניתן לבחון היכן ממוקם הבית או הדירה, אם מדובר בסביבה עירונית, בסביבה כפרית, באזור הקרוב לים. הסביבה, על הסגנון שלה, יכולה להיכנס אל תוך הבית ולהשפיע על האווירה. סגנון עירוני יהיה חד וקר יותר מזה של האזור הכפרי, בהתאמה, ניתן לשלב בבית בדים מודרניים ברוח 'עירונית' או סגנון רומנטי באנרגיה 'כפרית'. בנוסף, הסביבה נלקחת בחשבון בתרומה שהיא מעניקה לבית או לדירה. אם מבעד לחלונות הבית או הדירה נשקף נוף שרוצים לשמר אותו, להשאיר אותו כחלק מהאווירה, ההתייחסות לחלונות ולחללים תהיה בהתאם. כך, ניתן יהיה להשתמש בוילון אטום, כשרוצים להסתיר את המרפסת של השכן או מתלה הכבסים, או להשתמש בוילון שקפקף כשרוצים להשאיר עדות לצמרות של עצים. דוגמא אחרת היא בבית שממוקם ליד הים, שיוכל לעשות שימוש בוילונות ובדים לבנים, או בעץ צבוע לבן, שישוו לו מראה 'מלחי' המשתלב עם הנוף הטבעי".

האקססורי הנכון

נעבור מן הסביבה אל הבית פנימה. "הבית או הדירה בנויים למעשה מכמה שכבות", מסבירה בן ארי, "שכבה ראשונה היא הקירות והצבע שעל גביהם. בין השכבות הבאות נמנות עבודות הנגרות, אם יש חלונות ומשקופים של עץ, עבודות אלומיניום וברזל, כשמדובר בחלונות אלומיניום או בסגנון בלגי וכך הלאה. אחת השכבות האחרונות היא הפריטים המלבישים את הבית. פריטים שכאלה יכולים להיות וילונות וכיסויים שונים לחלונות, ריפוד של הרהיטים, טקסטיל נלווה כמו כריות, כיסויי מיטה, שטיחים, מנורות, אהילים וכדומה. בבואנו להלביש את הבית על כל חדריו, עלינו לקחת בחשבון את השכבות הקיימות, את גוון וצבע הקירות, את החומרים מהם עשויים הפתחים, את המבנים הקבועים שלא ניתנים לשינוי (קרמיקות, סנטריה, מטבח) ואת הרצפות. יש לקחת בחשבון הן את הסגנון והן את החומר ממנו עשויות השכבות הקיימות".

בעזרת האביזרים להלבשת הבית, ניתן להדגיש, כמו גם להסתיר, חלקים שונים של חללי הבית. ניתן לבחור במה להשתמש ומה לזנוח. בשביל לעדן חלל של חדר נוכל להסתיר פרופיל אלומיניום, כדי להדגיש את החלונות הבלגיים נשתמש בוילון שקוף ועדין וכדי להסתיר ארגז של תריס נשתמש ב'כותרת' בנוסף לוילון.

ככלל, ההתייחסות לחלל היא כוללת ורחבה, לא רק לפריט אותו מכניסים ומלבישים, אלא גם להשתלבות שלו בחלל. בכל חלל יש לבדוק את הפונקציה שלו (חדר שינה, מטבח, חדר ילדים) ועל פיה לבחור את המוקד החשוב בחדר, אותו רצוי להעצים ולהדגיש. "חשוב שהאביזרים והפריטים הנלווים ישתלבו בהרמוניה ולא ישתלטו או ייקחו את הפוקוס מהמוקד שנבחר או בכלל מתוך החלל", מוסיפה בן ארי. "לבסוף, ישנה חשיבות מכרעת לאופיים ואישיותם של האנשים הגרים בבית. לדוגמא, אנשים מסודרים ומוקפדים, יעשו שימוש נכון בכיסויי מיטה, לעומתם, אנשים פחות מסודרים יתקשו להקפיד להניח אותו על המיטה וסביר כי הוא ימצא זנוח באחד הארונות. לכן, על פי האופי של האנשים וההרגלים שלהם, יש לבחור את האביזרים, בהתאמה מרבית גם לסגנונם האישי".

הלבשה עליונה

הפונקציה העיקרית של חדר השינה היא רגיעה ומנוחה ובעזרת אביזרים משלימים ניתן ליצור את האווירה הרצויה. המיטה היא לרוב הנקודה המרכזית, נקודת ההתייחסות בחדר השינה, לכן נכון וניתן להעצים את מקומה בחלל - אם על ידי תוספת של גב מיטה מרופד שנתלה על הקיר בשילוב טקסטיל מרשים, על ידי מצעים לבנים בוהקים או על ידי שילוב של כריות נוי רכות שתואמות בצבען למצעי המיטה. כאמור, אנשים המקפידים על ארגון וסדר, יוכלו לעשות שימוש גם בכיסויי מיטה או ראנר למיטה, מבדים רכים. באופן כללי חשוב שמצעי המיטה יהיו חלקים, לא רועשים מדי, לא צבעוניים מדי. על מנת להעצים את המיטה ברכותה ניתן להוסיף כריות נוי בצבעים זהים, כשלשם גיוון ועניין ניתן להשתמש בכריות בטקסטורות או בדים שונים, בתוספת רקמה וכדומה.

פריט נוסף המלביש את חדר השינה הוא וילון, אשר יוצר האפלה בעת הצורך ומאפשר כניסת אור בשעות היום. ניתן לשלב שני חלקי וילון כאשר האחד משמש להאפלה והשני לדקורציה. באמצעות הוילון ניתן גם 'לשנות' את מראה גודלו של החלון. במידה ומדובר בחלון צר וגבוה, ניתן לעשות שימוש בוילון אטום, רך וארוך ממידות החלון, אף עד הרצפה ממש, כדי להאריך את המראה. חשוב לשמור על צבעוניות מקשרת בין כל הפריטים. לא רצוי לעשות שימוש באותם בד ודוגמא בכל המוצרים, אלא לקשר בעזרת גוונים השייכים לאותה משפחה בטקסטורות שונות וכדומה. כל אלו מעניקים נפח ועניין לחדר.

כדי להעשיר את הקרקע, ולפעמים אף כדי להסוות רצפות לא מחמיאות, ניתן לעשות שימוש בשטיחים רכים בחדר השינה, התואמים בצבעוניות לשאר חלקי ואביזרי החדר. על השטיח להיות נעים למדרך ברגליים יחפות.

לבסוף, בתחום התאורה, זו המתאימה לחדר השינה היא תאורה עומדת, שמקנה אוירה רכה לחלל, להבדיל למשל מתאורת תקרה. גופי תאורה המשלבים מתכת או אלומיניום אינם מתאימים לחדר השינה. בין האביזרים הנוספים שיש להימנע מהם, מצויים מיני מתלים וקולבים, שכן דינם של אלו הם להיערם במצבורי בגדים".

קו מנחה הנשזר כחוט השני בין ובתוך חדרי הבית, יעניק הרמוניה מעוצבת ואווירה רצויה. כדי שהקירות וחללי הבית לא יוותרו במערומיהם, כדי שהבית יהיה נעים ולא רק פונקציונאלי, שווה ונכון להשקיע בו במלבושים ומחשבה תחילה.

החורף מלבישים את הבית בתלבושת שוקולדית
עוד עיצוב