סיפורה של שפחה – גרסת המציאות

77 נרצחות, 7 נשים פחות בכנסת ואחד אלוהינו שבראשות הממשלה. כך נראית ישראל בשנת 2022, והתשקיף אינו מבשר טובות לקראת יום המאבק באלימות כלפי נשים - אנחנו פוחתות והעולם שותק • קול האישה

מחאה נגד אלימות כלפי נשים
מחאה נגד אלימות כלפי נשים | צילום: פעילות לוט"ם

השבוע נציין את יום המאבק הבין-לאומי לאלימות נגד נשים, ובמרכז המחקר של הכנסת פרסמו דו"ח מקיף ודי עגום על מצבן של הנשים בישראל. בין עבירות המין שדווחו למשטרה בשנת 2021, כ-82 אחוזים מהקורבנות היו נשים. בשנת 2020 נרצחו בארץ לא פחות מ-29 נשים, ב-2021 נרצחו 27 נשים, ואנחנו מסיימים את 2022 עם 21 קורבנות. אם כל זה לא מספיק, מהשנה שעברה ועד לאוגוסט האחרון – 16 אחוזים מכלל קורבנות הרצח בישראל היו נשים.

כתבות נוספות מקול האישה

בינתיים, הכנסת ה-25 כבר הושבעה ו-7 נשים נעלמו מהמפה הפוליטית, כך שלא יוכלו לקבל בשמנו עוד החלטות. כאישה בחברה שמרנית כמו ישראל, שבה מחצית מאוכלסיית המדינה הם גברים אך בכל זאת 24% מ-120 חברי הכנסת בלבד הן נשים – לא פלא שהסטיגמות מכתיבות כיצד נכון לנו לחיות. די ברור למה נשים עדיין חוששות לנהל את חייהן, כשאין לנו מקום או קול לקבוע, וגם לא ייצוג ראוי.

כשמקבלי ההחלטות הם רוב מוחלט ממין גברי, וכשמערכת המשפט קובעת חקיקה וסדר יום, הם גם אלה שיכתיבו את מציאותן של הנשים. ושאלת השאלות היא, מי ישמור על העגונות, על המוטרדות ועל הזכות להפלה - כשקול אישה הרי ערווה, ומוטב לה גם לא לשיר?

סיפורה של שפחה
גם בשנת 2022 לא מעט נשים מוצאות עצמן נשארות בקשר לא בריא, כזה שעדיין נשמעות בו מילים כמו ''הוא לא אוהב כשאני יוצאת למסיבות'' | סיפורה של שפחה | צילום: יח''צ

זה לא קל להתעלם מהציפיות של החברה, מהנורמה הרווחת או מהתקוות של ההורים. מגיל צעיר רבים מאיתנו מדקלמים בהומור שאיזהו החכם אשר לוקח אישה שמבשלת, מנקה ומקשיבה לו, ואולי החשוב מכל - אמא טובה לילדים. גבר מוצלח הוא מפרנס, וזה שנחשב "מציאה" או "מתחשב" הוא כזה שגם "ייתן יד במטבח" או "יעזור עם הילדים". אבל למי בדיוק אותם הגברים נותנים יד, ולמי הם עוזרים? יצא לי לשאול את עצמי לא פעם, ומי קבע שאני, האישה, נולדתי לאחוז ביד מוצץ או מטאטא?

מחקרים מזמן מצאו שגברים נשואים חיים יותר מרווקים, ואילו שנותיהן של הנשואות - רק הולכות ומתקצרות. עם זאת, נראה שכך נבראתי – מצלעו של האדם, רומנטיקנית אבודה ורגשנית בלתי נדלית. בגיל מוקדם מאוד הבנתי שבלי גבר משהו חסר בי, ועל אף שאמא תמיד הזהירה, "אל תהיי תלויה באיש", אני תמיד נתליתי - כי לבד זה די מפחיד.

זוג מתגרש
''לאף אישה לא מגיע בן זוג אלים ואסור לעבור על זה לסדר היום''

אחרי שנים רבות של מאבק על שוויון ומעמד, אישה שנותרת רווקה בגיל מבוגר עדיין נתפסת כ״פגומה״ או כ״סתם בעייתית״. לכן גם בשנת 2022 לא מעט נשים מוצאות עצמן בקשר לא בריא, כזה שעדיין נשמעות בו מילים כמו "הוא לא אוהב כשאני יוצאת למסיבות"; "הוא מעדיף שלא אתלבש כך וכך" וכדומה.

על רקע הדברים האלה בדיוק, ארגון המיילדות ופורום מיכל סלה החליטו לקיים הרצאה חשובה בשידור חי, שתדון בדרכים בהן אפשר להיפרד מבן הזוג – ולהישאר בכל זאת בחיים, כי מסתבר שזה לא מובן מאליו בשנת 2022. עם כמה שזה נשמע הזוי, החשש אכן קיים, ולנו נותר להתמודד ולנסות למנוע עוד מקרים קשים. אנחנו חייבות לשמור על עצמנו ולהיזהר מהנורות האדומות, כי הן מזמן דולקות – אבל בכנסת ישראל מזמן כבר אין לנו שומר.