המפורסמות שחלו בסרטן צוואר הרחם: מה התסמינים?

האגודה למלחמה בסרטן מכריזה על יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם 2019 שיחל ב-22 לחודש. מי המפורסמות שחלו והחלימו ומהם תסמיני המחלה?

גילת אנקורי,
גילת אנקורי, | צילום: instagram

בשנים האחרונות מחלת הסרטן הופכת למגפה של ממש בכל רחבי העולם, אך בזכות גילוי מוקדם ומודעות למחלה ולגוף, ניתן לרפא את המחלה ולשמור על החיים ואיכותם.

 

ב-22/1 יחל יום המודעות לסרטן צוואר הרחם, שיעור סרטן צוואר הרחם בישראל הוא מהנמוכים במדינות המערב, כאשר ישראל במקום ה-33 בתחלואה ובמקום ה-19 בתמותה בקרב מדינות ה-OECD

 

"סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו בנשים בעולם אחרי סרטן השד, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן הריאה", טוענת פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות. "גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם זנים מסוימים של נגיף הפפילומה האנושי, עישון וזיהום בנגיף ה-AIDS. המהלך הטבעי של המחלה כולל פגיעה ברקמת צוואר הרחם והתקדמות מנגע שפיר, לנגע טרום סרטני ולאחר מכן לסרטן חודרני. חלק לא מבוטל מהנגעים נעלמים מעצמם ולא הופכים לסרטן חודרני".

 

אורח חיים בריא עלול למנוע את המחלה

 

מסתבר שעישון, גלולות למניעת היריון, ריבוי פרטנרים, בשר מעובד וצ'יפס מגבירים את הסיכוי לחלות במחלה. מחקר נרחב שנערך בסין בדק את הקשר בין סרטן צוואר הרחם לעישון פסיבי. ישנם גורמים שונים, הידועיםכמגבירים את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. הגורם המשמעותי ביותר הוא נגיף הפפילומה האנושי (HPV), אשר יכול לגרום (בחלק מהמקרים) לשינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם ולסרטן צוואר הרחם. הדבקה בנגיף זה מתרחשת בעת קיום יחסי מין, ולכן ריבוי פרטנרים יכול להגביר את הסיכון להדבקה. גורמים נוספים שעלולים להגביר את הסיכון הם שימוש בגלולות נגד היריון ועישון.

 

מחקר זה התמקד בנשים הנחשפות לעשן סיגריות בעישון פסיבי. החוקרים ביצעו מטה-אנליזה של 14 מחקרים ממאגרי מידע שונים וממדינות שונות בעולם (קוריאה, תאילנד, יפן, הודו, ספרד וארה"ב), שהתמקדו במציאת הקשר בין עישון פסיבי לסרטן צוואר הרחם בכל שלבי המחלה במאגרי מידע שונים; במטה-אנליזה נכללו 384,995 משתתפות מסך כל המחקרים. לטובת העיבודים הסטטיסטיים נוטרלו משתנים שונים המעלים סיכון לסרטן צוואר הרחם, כגון גלולות למניעת היריון, גיל צעיר בהיריון ראשון, הדבקה בנגיף הפפילומה ועישון אקטיבי. על פי תוצאות המחקר, קיים קשר חיובי בין עישון פסיבי לבין הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. מהנתונים שהוצגו בכל המחקרים עולה כי הסיכון לסרטן צוואר הרחם בקרב נשים שנחשפו לעישון פסיבי היה גבוה ב-70% לעומת נשים שלא נחשפו לעישון פסיבי.

 

המפורסמות שחלו במחלה

 

סלבריטאיות בארץ ובעולם חשפו בעשורים האחרונים את סיפור המאבק שלהן בסרטן צוואר הרחם. הראשונה הייתה אווה פרון רעייתו של נשיא ארגנטינה, חואן פרון, אשר חלתה בסרטן צוואר הרחם ממנו נפטרה ביולי 1952 כשהיא בגיל 33 בלבד. בגיל צעיר מאוד כשהיא רק בת 28 נפטרה בשנת 2009 גם ג'ייד גודי כוכבת תוכנית הריאליטי האח הגדול בבריטניה. היא תיעדה את חודשי חייה האחרונים וזכתה לפרסום נרחב בעולם.

 

בישראל נפטרה בגיל 40 הדוגמנית תמי בן עמי בשנת 1995 מסרטן צוואר הרחם, תמי החלה לדגמן בגיל 17 וזכתה במקום השני בתחרות "נסיכת ישראל".

 

בשנת 2009 חשפה השחקנית גילת אנקורי, כי התמודדה והחלימה מסרטן צוואר הרחם ובשנת 2012 סיפרה טמרה ברני כוכבת סידרת הראליטי האמריקאית "עקרות בית אמיתיות" כי יש לה סרטן צוואר הרחם, מאז הספיקה להחלים מהמחלה.

 

ביוני 2009, כשהיא בת 62, נפטרה הכוכבת המפורסמת פארה פוסט לאחר מאבק ממושך בסרטן פי הטבעת (סרטן אנלי) אשר נגרם בין השאר כתוצאה מנגיף הפפילומה האנושי.

 

תסמיני המחלה

 

מומחי האגודה למלחמה בסרטן מסבירים כי שינויים טרום-סרטניים וגידולים מוקדמים של צוואר הרחם לא תמיד מלווים בתסמינים, ולעתים הם מתגלים באמצעות בדיקות שגרתיות. התלונה השכיחה ביותר של נשים עם סרטן צוואר הרחם היא דימומים לא סדירים, כגון דימום בין מחזורי וסת או דימום לאחר קיום יחסי מין. לעתים מופיעות גם הפרשות חריגות מהנרתיק או אי-נוחות במהלך קיום יחסי מין. ״תכנו גם דימומים בקרב נשים שמחזור הווסת שלהן נפסק.

 

כמובן, קיימים מצבים רבים אחרים העשויים לגרום לתופעות אלה, אך חשוב שלא תתעלמי מהן, אם יופיעו, ושלא תרגישי מבוכה לדווח עליהן לרופא/ה שלך. ככל שתקדימי להיפגש עם לרופא/ה, כך תתבצע האבחנה מוקדם יותר, והסיכוי להצלחת הטיפול ישתפר.

 

מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה כי: "האמצעים היעילים ביותר היום נגד סרטן צוואר הרחם הינם מניעה וגילוי מוקדם. כמו כן החיסון נגד נגיף הפפילומה נמצא בסל ובכוחו להפחית את התחלואה. הימנעות מעישון מסייעת להפחית את הסיכון, ובדיקה פאפ שגרתית של צוואר הרחם יכולה לאבחן שינויים ומאפשרת גילוי מוקדם וטיפול בזמן העשויים למנוע התפתחות גידול סרטני. אני קוראת לנשים - קחו אחריות על בריאותכן, והיבדקו על פי ההנחיות, חסנו את ילדכם על פי ההמלצות של משרד הבריאות והתעקשו על בירור טיבו של כל שינוי ועל בדיקת כל תסמין בו אתן חשות".