המשקה החדש והמדובר הגיע לישראל: האם הוא באמת בריא?

משקה איזוטוני המיועד לספורטאים נחת בישראל: מה יש במשקה כזה? למי הוא נחוץ, למי לא, ומה חשוב שתדעו על המשקה שעשוי להועיל אך גם להזיק אם צורכים אותו סתם?

המשקה האיזוטוני החדש הגיע לארץ
המשקה האיזוטוני החדש הגיע לארץ | צילום: אינסטגרם

ישנו לא מעט בלבול בכל מה שקשור לחלבונים, משקאות אנרגיה או משקאות איזוטוניים והגיע הזמן לעשות סדר בשמועות לקראת משקה איזוטוני שנחת בארץ שגרם לנו לתהות: האם למרות שמשווקים לנו אותו כלא סתם משקה אנרגיה, אלא כמשקה פלא שנחוץ לבריאותינו - כל אחד שמתאמן צריך אותו? אז זהו שלא.

 

קוקה-קולה ישראל, משיקה בימים אלו את משקה הספורט האיזוטוני המוכר POWERADE. שמשווק בשני טעמים: פירות, או הדרים-ליים. מדובר בעצם במשקהמפורסם בקרב אירועי הספורט הגדולים בעולם: המשחקים האולימפיים (מאז 1992) והמונדיאל.

 

המשקה הצבעוני מכיל 17 קלוריות ל-100 מ"ל, והוא כולל מלחים, איזוטוני וויטמין B6. ריכוז הפחמימות והמלחים במשקה ספורט איזוטוני שומרים על איזון הפחמימות והמלחים בגוף ומסייעים בהשבת אנרגיה ומניעת התייבשות, תשישות ועייפות, כך נטען מטעם החברה. עוד נטען כי המשקה החדש מתאים בעיקר לעוסקים בספורט המקפידים על שגרת אימונים של יותר מפעמיים בשבוע, ולרוב למשך זמן של מעל 60 דקות בכל אימון. כמו כן המשקה מתאים גם לעוסקים בספורט שמתאימים את התזונה שלהם לאימונים ולפעילות הגופנית, ומתאמנים בענפי הכדורגל, כדורסל, ריצה, אופניים, טריאתלון ועוד.

 

 

לא כל מתאמן זקוק למשקה איזוטוני

 

שירי נקש, דיאטנית קלינית טוענת כי יש חשיבות למשקה האיזוטוני בקרב ספורטאים אך חשוב להבין שלא כל אחד צריך לצרוך אותו: "במאמץ גופני אנחנו מאבדים נוזלים בעיקר בהזעה וככל שהטמפרטורות גבוהות יותר והלחות גבוהה יותר כך נזיע יותר. על מנת להחזיר לגוף את כמות הנוזלים שאבדה, יש להקפיד על שתיה מספקת אלא שמים בלבד אינם מספיקים כאשר מדובר במאמץ גופני ארוך. יחד עם המים, מופרשים בהזעה גם מלחים שאותם יש צורך להחזיר לגוף על מנת למנוע דילול של ריכוז המלחים בדם ובעיקר דילול הנתרן עד סכנת היפונתרמיה".

 

נזק אפשרי נוסף הוא פגיעה בתפקוד השרירים. משקאות איזוטונים עונים בדיוק על הצורך הזה. הם מכילים מים ומלחים בהרכב דומה לזה שבדם ובכך מאפשרים החזרה של הנוזלים והמלחים שהגוף איבד בזמן הפעילות. משקה איזוטוני מכיל גם קלוריות המגיעות מסוכרים וזאת על מנת לספק אנרגיה זמינה בזמן הפעילות. רוב המשקאות האיזוטונים מכילים כ-30 קלוריות ל100 מ"ל כך שבבקבוק של 500 מ"ל אנחנו מגיעים ל150 קלוריות. יתרונו של משקה ה-POWERADE הוא בכך שמכיל 17 קלוריות ל100 מ"ל ובבקבוק של 500 מ"ל 85 קלוריות.

 

אז כל מי שיוצא לרוץ לשעה מומלץ לו לקחת משקה איזוטוני?

 

"לא, רק מי שמבצע ספורט עצים לאורך זמן מעל שעה וחצי-שעתיים. מי שלא עושה ספורט, שלא ישתה את המשקאות האלו שאינה נדרשת ותורמת להשמנה".

 

מתי כדאי לשתות את המשקה?

 

"לאחר או באמצע אימון ארוך. כאשר מדובר במאמץ גופני ארוך, כדאי להמנע מצריכה של ג'ל אנרגיה בסמוך לשתיית המשקה האיזוטוני כיוון שצירוף כזה עלול לגרום לכמות סוכר גדולה שנכנסת בבת אחת לקיבה ועלולה לגרום לכאבי בטן בזמן המאמץ הגופני".