לא רק לתינוק: "חלב האם העלים לי את האקזמה"

מהעלמת פצעים, אקזמות ועד טיפול בדלקות אוזניים. "חלב אם הוא פלא הבריאה", כך טוענות נשים בקבוצת מניקות גדולה בארץ, ומספרות איך החלב של עצמן מרפא את עצמן ומשפחתן

הנקה תורמת לבריאות כל המשפחה
הנקה תורמת לבריאות כל המשפחה | צילום: אינסטגרם כריסי טייגן

למרות שעדיין יש אנשים שמרימים גבה בכל פעם שרואים אישה מניקה בפומבי ומעירים לה בבתי קפה, היום כולםן יודעים שחלב אם הוא הדבר הכי בריא עבור תינוקות. משרד הבריאות ממליץ להניק עד גיל חצי שנה באופן מלא, ולאחר מכן להמשיך להניק עד גיל שנה בנוסף למזון. חלב אם מחזק את מערכת החיסון של התינוק וגם של האם, ומחקר חדש אף מצא שהנקה בסמוך ללידה, עשוי למנוע מקרים של מוות בעריסה.

 

להנקה יתרונות רבים נוספים כמו קרבה לאם, ביטחון של הילד, בריאות האישה ומניעת דלקות אוזניים אצל ילדים. אבל מסתבר שלחלב האם יש יתרונות בריאותיים רבים כמו למשל על העור, ולא משנה של מי.

 

אם טרייה לתינוקת בת 4 חודשים גילתה אצל רופא העור שהיונקת שלה סובלת מאקזמה. האם החלה למרוח את עור התינוקת בחלב האם שלה ותוך שבועיים האקזמה עברה בהדרגה עד שנעלמה. "ראיתי את השינוי ממש מהפעם הראשונה שמרחתי לה. זה ממש קסם. אחרי שראיתי שזה עבד, מרחתי גם על הפנים שלי, העור שלי מיד הגיב נהדר, כאילו ביליתי אצל הקוסמטיקאית", חשפה האם ואז גילתה שהיא לא היחידה שמשתמשת בחלב האם לצרכים אחרים.

 

"אני מורחת את החלב על העור של הבן שלי שסובל מאסטמה של העור וזה עוזר כמו קסם", הגיבה אם אחרת וחשפה שהיא לא רוצה להפסיק להניק כי מדובר בתרופת קסם שחייבת להיות בכל בית.

 

"בכל פעם שהילדים שלי סובלים מדלקות אוזניים או עיניים אני מטפטפת להם כמה טיפות של חלב אם וזה פותר את הכל", מגלה ד', אם ל-5 מרחובות. "זה סוד של המשפחה. אני מניקה כבר כמה שנים טובות ילד אחרי ילד ולא יודעת מה יקרה כשאפסיק".

 

 

את אלונה פגשתי בטיפת חלב. היא הניקה תינוק בן שנתיים וחצי, כשביד השניה שלו הוא החזיק במבה, לוגם שלוק חלב אם ומנשנש במבה בזמנו החופשי. הסתכלתי עליה וחייכתי. התחלנו לדבר על הנקה ואז היא סיפרה לי שבזמן שרוב הילדים בגן של הבן שלה חולים, הבן שלה מעולם לא היה חולה, והיא טוענת שזה בזכות ההנקה. "היו לו כמה אפיזודות קצרות של צינון כשהוא נדבק מהאחים שלו, אבל אחרי הנקה אחת או שתיים זה פסק. הילד בריא בזכות ההנקה".

 

וזה לא קשה לך להניק פעוט ככ גדול?

"לא. כי זה לא שהוא כל הזמן יונק. הוא הולך לגן, חוזר מהגן ויונק. לפני השינה ובבוקר. אני חושבת שמעבר לזה שזה מקרב אותנו, זה עוזר לו להתחזק. גם אני לא הייתי חולה כל הזמן הזה".

 

גם מיקי, מקבוצת "מניקות מעניקות", מניקה את הילד השלישי שלה קרוב ל-3 שנים. "כל ילד אני מניקה עד שהוא אומר לי דיי. לפעמים אנשים מסתכלים עלי ברחוב וחושבים שאני משוגעת, אבל לא מזיז לי. לדעתי משוגעות הן האימהות שנותנות לילדים שלהן חלב תעשייתי".

 

אבל לא כל אחת יכולה להניק

"קודם כל צר לי עליהן. אם מדובר בבעיה בריאותית, אז תמיד אפשר לפנות לנשים שתורמות חלב. לא חסר כאלו. אבל תחליפי חלב גורמים לתינוקות להתרגל למזון מעובד מגילאים קטנים ואין מה שיחזק להם את מערכת החיסון. יש מלא בעיות ליחה, נשימה ואוזניים אצל תינוקות ששותים תחליפי חלב, רואים את זה הכי טוב בגנים של הילדים".

 

מיקה, אחות טיפת חלב במקצועה, ואף אמא ל-2 בנות שהניקה את שתי בנותיה עד גיל שנה טוענת שאחרי גיל שנה ההנקה כבר עשתה את שלה ואחר כך זה רק מוצץ. "עד גיל שנה מערכת החיסון של התינוק נבנית וזה מבורך להניק. אחר כך זה כבר שואב מהאם את כל הכוחות. לפחות ככה אני הרגשתי כשהנקתי את הבנות שלי, אבל זה לא חד משמעי. כל אישה שתעשה מה שהיא מרגישה.

 

עד איזה גיל את ממליצה להניק?

כל מי שמגיעה אלי אני ממליצה לה להניק עד גיל שנה. אבל מי שקשה לה לפני, שלא תהרוג את עצמה. אמא בריאה שטוב לה. ומי שרוצה להניק יותר. מי אני שיאמר לה אחרת?

 

ב-1 לאוגוסט, יתקיים שבוע ההנקה הבינלאומי, שבוע שמטרתו להעלות את המודעות והחשיבות להנקה. ההנחיות החדשות מדברות על כך שהנקה בסמוך ללידה מונעת מוות בעריסה, מפחיתה סיכון להשמנה, לסוכרת, לבעיות דנטליות, לקשיים בלימודים ולמחלות זיהומיות.

 

לפי נתוני משרד הבריאות נמצא ש 88% מהיולדות בישראל מניקות את התינוק שלהן או לפחות מנסות את ההנקה לאחר הלידה.