אוהבים לחרוך בשר על האש? מנשנשים פיתות? תפסיקו מיד

אילו סכנות בריאותיות אורבות לכם ליד המנגל ועליו, איך אפשר לסדר לעצמכם בשר טעים ובריא יותר, ואילו סלטים כדאי להביא לפיקניק? הטיפים שימנעו מכם קלוריות וסיכונים

מנגל ביום העצמאות
מנגל ביום העצמאות | צילום: חדשות 10
בשר על האש במנגל
בשר על האש במנגל | צילום: חדשות 10

לכל חג יש את המסורת הקולינרית שלו: לפסח את מאכלי המצות, לראש השנה את ראש הדג, וליום העצמאות את המנגל, או בשמו המוכר לא פחות, "על האש".

 

בעידן של מודעות ותשומת לב למזון שנכנס אל גופנו, חשוב לפזר את העשן מעל המנגל שלנו ולדעת כיצד ניתן למצוא את הדרך הבריאה והנבונה יותר לאכול בחג הבשר הלאומי.

 

הבשר כשלעצמו הוא לא הנושא המרכזי בסיפור הזה, כמובן שכדאי תמיד לבחור חומרי גלם משובחים לאכילה, אלא שבמקרה הזה מדובר על דרך הבישול שעלולה להיות מזיקה. בישול בשר בטמפרטורות גבוהות מאוד, כפי שקורה לעיתים בצליית בשרים על האש, מעודד יצירת כימיקלים שונים אשר עלולים להאיץ תהליכי הזדקנות ותחלואה. בצליית בשר, תרכובות כימיות אלו נוצרות הרבה יותר מאשר בצורות בישול אחרות של הבשר, כגון בישול או אפיה.

 

סימני החריכה הם למעשה סימני שריפת הבשר אשר נוצרים כתוצאה מצלייה בטמפרטורה גבוהה. הם אמנם מקנים לבשר מראה מפתה ומעורר תיאבון, אבל אלו בדיוק בחלקים שמהם עלינו להיזהר. האיזורים החרוכים מכילים תרכובות קרצינוגניות שצריכתם קשורה עם עלייה בסיכון לסרטן. יש להימנע מאכילת איזורים אלו ובכלל להמנע משריפת הבשר וחריכתו.

 

כאשר שומן הבשר מטפטף על הגחלים, נוצר עשן אשר אותו אנחנו שואפים לריאות. עשן זה מכיל רעלנים אשר עלולים לגרום לנזק מיטוגני (יצירת מוטציות) בתאי הגוף.

 

יום העצמאות במסעדת האחים מתוך חדשות האוכל 12.4.2012
יום העצמאות במסעדת האחים מתוך חדשות האוכל 12.4.2012 | צילום: בועז לביא

אז מה עושים?

 

ניתן בהחלט להפחית את יצירת התרכובות, החומרים והכימיקלים המזיקים במספר שיטות, הן בריאות והן טעימות:

 

1. שימוש במרינדה ובעשבי תיבול: השריית הבשר במרינדה בתוספת עשבי תיבול כגון רוזמרין, תימין ומרווה, למשך מספר שעות לפני צלייתו, מפחיתה משמעותית את כמות החומרים המזיקים אשר משתחררים לבשר.

 

2. שימוש בנתחי בשר המכילים פחות שומן תפחית את טפטוף השומן על הגחלים ובכך למעשה תקטין את הנזק. לשם כך כדאי לבחור מראש בחלקי בשר רזים יותר כגון עוף, הודו, סינטה, פילה בקר; להסיר חלקי שומן נראים לעין, אם יש כאלה; ולהפחית צריכת חלקי פנים ככבדים ולבבות.

 

3. דגים על האש הם פיתרון נפלא, שכן צלייתם אורכת פחות זמן וממילא גורמים לשחרור של הרבה פחות חומרים מזיקים בזמן צלייתם.

 

4. כמה יפה, צבעוני ובעיקר בריא לשלב ירקות בתוך שוק הבשר הזה, ולצלות אותם על האש. עגבניות שרי, קישוא, בצל, שום, חציל, גמבה מעשירים כל צלחת בזכות תכולת נוגדי החימצון שמכילים.

 

5. כמה שיותר שימוש במאכלים בבישול ביתי: מומלץ להימנע משימוש בבשרים מעובדים כהמבורגרים, נקניקיות וקבבים קפואים. מוצרים אלו מכילים חומרי שימור, כימיקלים מזיקים, כמויות גדולות של נתרן וסוכר, ועוד. הכינו לבד את הקבב או ההמבורגר בעזרת בשר טחון טרי ולא קפוא. הוספת עשבי תיבול וירקות קצוצים לתוך תערובת הבשר הטחון תעשיר את הטעם ותפחית את ייצור הרעלנים בזמן הצלייה.

 

6. הקטנת זמן הצלייה תתאפשר על ידי בישול קצר התחלתי מקדים של הבשר, או לחלופין ניתן לצלותו בחום נמוך יותר לזמן ממושך. שתי האפשרויות מפחיתות נזק אפשרי.

 

 

דגים על האש
דגים על האש | צילום: יח"צ

ומה קורה ליד הבשר?

 

פיתות, אינסוף סלטים, שתייה - כל אלו לא פחות משמעותיים בחגיגה הזו, אבל גם כאן אפשר לאכול בריא יותר ומזיק פחות.

 

1. לא תמיד כל המרבה הרי זה משובח. הפעם, למשל, ממש לא. כדאי לדעת שככל שעל השולחן יהיה מגוון גדול יותר, כך נאכל יותר. בחירת מזונות חופשית מבופה פתוח ומגוון מגדילה את הערך הקלורי של הארוחה - ככל שהמגוון עשיר יותר, כך נאכל יותר. במקרה הזה ניתן בהחלט לומר "פחות זה יותר", להחליט מראש כמה ומה מביאים ועל מה מוותרים.

 

2. זיכרו שפיתה אחת מכילה מספר קלוריות זהה ל-3-4 פרוסות לחם. ריחות הבשר על האש נישאים באויר, מגבירים את הפרשת מיצי הקיבה ופותחים את תיאבוננו, ומקשים עלינו להמתין בסבלנות, ובכל זאת יש להימנע מנישנוש הפיתות עוד לפני שבכלל התחלנו רשמית לאכול. זוהי אכילה לא מודעת, "על הדרך", ולפיכך גם אינה משביעה. אם כבר קשה להמתין, התחילו מסלט ירקות ושתייה לא ממותקת, והמתינו לאכילה מסודרת בישיבה, כשהאוכל מוגש לנו בצלחת. צורת אכילה זו משביעה יותר ומאפשרת שליטה בכמויות. אם עדיין חשקה נפשיכם בפיתה, השאירו אותה להמשך הארוחה כשמפלס הרעב ירד וניתן להסתפק בחצי פיתה. ביחרו סוג פחמימה אחד. אם זו הפיתה, הסתפקו בה.

 

3. מומלץ להכין את הסלטים השונים לבד ולהמנע מקניית סלטים מוכנים, מה שיאפשר לכם לשלוט בכמות השמן, המלח והסוכר המוספים. סלטים מומלצים להכנה ביתית: טחינה, חומוס, חצילים, כרוב וכמובן סלט ירקות.

 

4. הימנעו לחלוטין משתייה ממותקת: העדיפו מים או סודה, והגבילו את צריכת משקאות הדיאט.