מדיאטת התנ"ך, התולעים והשמש הסינית: במה לבחור?

הכירו את הדיאטות הכי מוזרות ומשונות משחר ההיסטוריה - איזו דיאטה מומלצת וממה לברוח? שירי נקש עושה לנו סדר בדיאטות

תזונה נכונה
תזונה נכונה | צילום: אינסטרגרם

הדיאטה הטובה והאפקטיבית ביותר היא זו שמכילה את כל אבות המזון, מגוון מזונות טבעיים ומעט ככל שניתן מזונות מעובדים, מספר ארוחות מפוזרות על פני היום במכילות בסך הכל מספר קלוריות מותאם, שתיה מספקת ופעילות גופנית.

 

כמו בכל תחום, גם בדיאטות יש אופנה וטרנדים, ולעיתים, אנשים שמעוניינים לרדת במשקל, מוכנים לעשות דברים קיצוניים כדי להשיג את התוצאה המיוחלת - להיות רזים וחטובים. אבל האם זה שווה בכל מחיר? בדיאטות קיצוניות ישנן לא מעט סכנות בריאותיות, פיזיולוגיות ונפשיות, כאשר לפעמים הנזק הוא מיידי ועלול להיות בלתי הפיך.

 

בעבר הדיאטות עברו מפה לאוזן. היום, השמועה עוברת בעיקר ממסך אחד למשנהו - היום הכל ויראלי ומספיק שמפורסם יישם את השיטה, הזויה ככל שתהיה, מהר מאוד ינסה אותה חצי עולם ללא קשר לנכונותה או ביסוסה המדעי. מדובר בטרנדים חולפים שמתחלפים בקצב מסחרי כשלרוב עומד אדם פרטי או חברה מאחורי השיטה אשר גורפים לא מעט כסף בעקבות פירסומה, בעיקר ממכירת עזרים נילווים כגון ספרים או תוספי תזונה.

 

כל עוד אנשים ירוצו אחר הירידה המהירה במשקל במקום לאמץ אורח חיים נכון ומאוזן מתוך מחשבה שהראשון מהיר יותר ולכן אפקטיבי יותר, כך ימשיכו, חדשות לבקרים לצוץ דיאטות מוזרות. הנה כמה דיאטות שונות ומשונות שכדאי שתכירו ותדעו גם להיזהר מהן.

 

תזונה, דיאטות שצריך להיזהר מהן
תזונה, דיאטות שצריך להיזהר מהן | צילום: אינסטגרם

דיאטת כרוב

בדיאטת הכרוב צורכים המון כרוב למשך שבעה ימים, כאשר המאכל העיקרי בתפריט הוא מרק כרוב. הדיאטה צברה פופולאריות בעולם בשנות ה80, כיוון שמדובר על צריכה יומית של מעט מאוד קלוריות, כמובן שיש ירידה במשקל. אבל מדובר בדיאטה מסוכנת מאוד עקב חוסר ברכיבים תזונתיים חיוניים לגוף ובמיעוט קיצוני של קלוריות.

 

דיאטת התנ"ך

בארה"ב, מתחילת שנות ה2000. על פיה ישנם מזונות המוגדרים "נקיים" שמקובלים על ידי האל וישנם המוגדרים "לא נקיים" שהאל אינו מקבלם. העומד בראש השיטה טען שכך החלים ממחלת הקרוהן. מדובר בדיאטה נוצרית רוחנית דתית שמשלבת תפילות, תרגילים וצומות חלקיים. יש להתפלל כשמרגישים רעב על מנת להפיגו. התפריט מגביל צריכה של סוגי בשר שונים. דגים ופירות ים אסורים.


דיאטת שנגרילה

על פי עקרונות השיטה, ניתן לאכול הכל. העיקרון הוא שלגוף יש נקודה מסויימת שנחשבת " נקודת שיווי- משקל" שבה הגוף שואף להיות מבחינת המשקל והתיאבון מווסת על פי מנגנון זה. ניתן להוריד את נקודת הש"מ על ידי יישום דיאטה זו וכך להפחית תיאבון ולהוריד במשקל. מה השיטה? יש לשתות כל יום כמות מסויימת של שמן זית כשעה לפני כל ארוחה כך שכמות גדולה יחסית של ששמן נצרכת באופן יומי. מיותר לציין שאין כל ביסוס מדעי לכך.

 

פלצ'רייזינג

על שם הוגה השיטה, ה. פלצ'ר אשר טוען שיש ללעוס את המזון בפה 32 פעמים ורק אז לבלוע. ישנה הנחייה ספציפית לגבי תנוחת הראש הן בלעיסה והן בפעולת הבליעה.מה שעדיין לא הופך לנוזלי ורך לאחר 32 לעיסות, יש לירוק החוצה ולא לבלוע. רק מזונות נייבלעו באופן חלק לאחר לעיסה מדודה ומדוייקת זו, ראיים להכנס לקיבה. הנחיה נוספת היא לא לאכול כשעצובים או כועסים. כמובן שאכילה איטית ידועה כרצויה ובריאה אך מכאן ועד שיטה זו, הדרך ארוכה עד מאוד.


דיאטת התולעים

אזהרה: מדובר בטרנד מרתיע ומסוכן. מדובר בשיטה שייצרה סביבה מסחר שלם, לא חוקי ברובו של גידול תולעים מסוג מסויים שלכאורה רלוונטי שיטה מסוכנת זו. למעשה מדובר באכילה של התולעים על מנת שאלו יגדלו בתוך מערכת העיכול עד בגרותם ואז יאכלו את המזון שנמצא בתוך מע' העיכול כך שלא כל המזון הנאכל ייספג לדם.התולעים נדבקות למעי וסופגות משם רכיבי תזונה חיוניים. מדובר כאמרו בשיטה מסוכנת שגורמת לחסרים קשים בגוף ולבעיות עיכול קשות.

 

דיאטת הירח

אכילה בהתאם למצב הירח על פי עיקרון הגרביטציה. מפורסמים כמו מדונה ודמי מור נמנו על אלו שיישמו את השיטה. הטיעון הבסיסי הוא שכיוון שגוף האדם מורכב ברובו ממים, יש לירח השפעה גרביטציונית על המים בגופינו והיא זו שיכולה לסייע בניקוי הגוף מרעלים ובהפחתת משקל. התוכנית מתחילה ביממה של צום ביום ירח מלא וממשיכה בתוכנית אכילה המוצאת למצב הירח. כמובן שאין ביסוס מדעי להנחות העומדות בבסיס השיטה.

 

תשכחו מדיאטות
תשכחו מדיאטות | צילום: אינסטגרם

דיאטת השמש הסינית

על פי עקרון השיטה, יש לדלג בכל יום על ארוחה אחת ובמקום זה- שימו לב! לבהות בשמש במשך 44 דקות. כשהמטרה היא - הפחתת תיאבון. ההנחה העומדת בבסיס השיטה- "הטענת" הגוף באנרגיה סולרית. מדובר ברעיון מסוכן שעלול לעודד הפכעות אכילה, אין מאחוריו ביסוס מדעי וכמובן שלא מומלץ לדלג על ארוחה. חשוב לזכור שישנה סכנה של קרינת השנמש הן לעיניים והן לעור!

 

דיאטת מדבקות הלשון

מדובר בהליך כירורגי אשר בו מודבקת מדבקה על הלדון למשך 6 שבועות כך שאכילת מוצקים אינה אפשרית. בכל יום צורכים רק מזוננות נוסליים. גם הסרת המדבקה היא כירורגית. לפני מעל 30 שנה היתה בארץ ובעולם אופנה מסוכנת דומה שבה ניתן היה להרכיב בהליך כירורגי מעין מלתעות שסוגרות את הפה ומאפשרות צריכה של נוזלים בלבד. הזוי ומופרך ככל שזה נשמע, זה היה כאן והנה למרבה התדהמה זה חזר.

 

הדיאטה לא אושרה על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) כיוון שמדובר בתוכנית קיצונית ומסוכנת שאינה מומלצת. ישנן סכנות רבות ותופעות לוואי מזיקות ומסוכנות.

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית, המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי