5 דרכים פשוטות להפחתת הסיכון לסרטן השד

אוקטובר הוורוד: מחקרים שנעשו לאחרונה חשפו שדיאטה, כושר והרגלי חיים בריאי, יכולים לסייע במניעת סרטן השד

סרטן השד
סרטן השד | צילום: shutterstock
בדיקת שד
בדיקת שד | צילום: שאטרסטוק

יש לנו חדשות טובות לחודש אוקטובר הוורוד: על פי האגודה האמריקאית לסרטן, שיעור התמותה מסרטן השד ירד ב -38% במהלך השנתיים וחצי האחרונות. משמעות הדבר היא כי לא רק האבחון והטיפול השתפר, אלא הלמידה על גורמי הסיכון התפתחה והשתפרה. אבל אנחנו גם לומדים יותר על השליטה בגורמי סיכון מפתח. הנה כמה עצות טובות שינסו להגן עליכן מפני סרטן השד, מלבד בדיקה למניעה.

 

התאמנו לפחות פעמיים בשבוע

אימון בעצימות גבוהה יכול להפחית את הסיכויים לסרטן השד בשיעור של עד 17 אחוזים. "פעילות גופנית נמרצת מפחיתה את שומן הגוף, מורידה את רמות האסטרוגן ומקטינה את הסיכון לפתח סרטן רגיש לאסטרוגן", כך מסבירה כרמן קלפה, דוקטור לרפואת השד, במרכז הסרטן המקיף של סילבסטר באוניברסיטת מיאמי.

 

"בנוסף, אימון וספורט מורידים את כמות האינסולין בדם וזה חשוב כי אינסולין מגרה את ההישרדות והתפשטות תאי הגידול. כל מה שנדרש הוא 75 דקות של אימון או חלופה בצורת 150 דקות של תרגיל שבועי מתון.

 

אאופנה
אאופנה | צילום: מתוך האתר

בחרו את בקבוקי הפלסטיק שלכן בזהירות

ביספנול  A  הוא  כימיקל המשמש לייצור פלסטיק קשיח כמו בקבוקי מים לשימוש חוזר וקופסאות אחסון של מזון. הביספנול מפעיל מולקולה הנקראת HOTAIR, הקשורה לסיכון מוגבר לסרטן השד. BPA מדמה את ההשפעות של הורמון המין הנשי אסטרוגן, אשר יכול להצית  כמה סוגים של סרטן השד.  גם כימיקל בשם ביספנול S, אשר נפוץ ב BPA ללא פלסטיק, עשוי להגביר את הסיכון לסרטן השד. בעוד המומחים אומרים כי עדיין אין מספיק מחקר, כדי להוכיח באופן בלעדי כי BPA עלול להוביל לסרטן השד, הטענה שלהם היא, שכדאי בכל זאת למזער את החשיפה שלכן לפלסטיק ככל האפשר. אחת הדרכים לעשות זאת היא, שימוש בנירוסטה ובקבוקי זכוכית.

 

קופסאות פלסטיק
קופסאות פלסטיק

לאכול מוצרי חלב טובים

על פי ממצאים חדשים, לנשים אשר צורכות באופן קבוע יוגורט יש סיכון נמוך ב-39% לסרטן השד. במחקר שנעשה בארצות הברית נמצא כי נשים שאכלו גבינות קשות כמו צ'דרים העלו את הסיכוי לסבול מסרטן השד ב-53% . יוגורט עשוי לשנות רמות של חיידקי מעיים המסייעים בהגנה מפני התפתחות הסרטן. גבינה, לעומת זאת, מכילה יותר שומן ומספר מחקרים מצאו קשר בין סרטן השד לבין צריכת שומן גבוהה יותר.

 

במחקר נוסף שנעשה בטקסס נמצא כי שלוש או ארבע מנות של יוגורט בשבוע נקשרו לירידה בסיכון לסרטן השד, בעוד שאכילת כמות גבינה גדולה יותר העלתה את הסיכויים למחלה.

 

יוגורט
יוגורט | צילום: shutterstock

הגידו כן לסויה

סויה גרמה לבלבול רב במשך השנים, ואין פלא. מספר מחקרים הראו כי מרכיב מסוים בסויה יכול להגביר את הסיכון לסרטן השד; אחרים מצאו כי לסויה אין השפעה והיא אף עשויה להפחית את הסיכויים לפתח סרטן השד. רוב המחקרים שנעשים עכשיו מראים כי סויה היא לא מוצר רע. למעשה, מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת טופטס על נשים שחולות בסרטן השד הראה כי מזונות המכילים סויה יכולים להפחית סיכוי למחלה.

 

"לאיזופלאבונים בסויה יש תכונות אנטי-קרצינוגניות. הם מעכבים את התפשטות התאים ומפחיתים את הדלקת והלחץ החמצוני", אומר פאנג פאנג ג'אנג, דוקטור לפילוסופיה. זה הזמן לצרוך יותר חלב סויה, טופו ואדממה.

 

טופו עם ירקות מוקפצים
טופו עם ירקות מוקפצים | צילום: fotolia

שאלו את הרופא לגבי צפיפות השדיים שלכן

הצפיפות של השדיים יכולה להשפיע ישירות על הסיכון לסרטן השד ואת זה יכול לאבחן רק הרופא. לנשים צעירות יש באופן טבעי שדיים צפופים יותר, משום שהרקמה מורכבת מבלוטות חלב, הנחוצים להנקה, אומר ד"ר סגר סרדסאי, אונקולוג בתחום השד במרכז הרפואי של אוניברסיטת אוהיו, שחקר את הנושא. בדרך כלל, כאשר נשים נכנסות לגיל הפרימיום, 40 בערך, השדיים צריכים להיות משומנת יותר וצפופות פחות. ועם זאת,  אבל ל -40% מהנשים יש שדיים צפופים. לנשים מעל גיל 45, עם 75 אחוז צפיפות בשדיים, יש סיכון מוגבר לסרטן השד.