מתכוננים למירוץ הלילה? כך תעברו את זה בשלום

בסוף החודש יתקיים מירוץ הלילה של תל אביב ובו ישתתפו לצד רצים ותיקים גם חדשים. הנה 5 טיפים שיעזרו לכם להגיע לסוף

אישה רצה
אישה רצה | צילום: fortolia
ריצה
ריצה | צילום: פוטוליה (אילוסטרציה)

מרוצי 10 ק"מ הפכו בשנים האחרונות פופולריים ביותר ובראשם מרוץ הלילה של תל אביב-יפו שמרכז בערב אחד אלפי רצים חובבים מכל הארץ. חלקם רצים ותיקים ומנוסים וחלקם רצים חדשים שעבורם זו הפעם הראשונה על קו הזינוק.

 

לקראת מרוץ הלילה am:pm של תל אביב-יפו שייערך ב 31.10, ליקטנו כמה טיפים מענת הראל. הטיפים מיועדים בעיקר עבור רצות ורצים "חדשים", אבל כמובן שנכונים לכולנו:

 

 

יש לכם את זה ברגליים:

החששות טבעיים וכמעט תמיד מטרידים בימים שלפני המרוץ: "האם אצליח לרוץ את כל המרחק?" "האם אצליח לסיים בזמן שקיוויתי?" ועוד כל מיני.

אם הגעתם עד לקו הזינוק אני מניחה שהתכוננתם למרוץ הזה ואם התכוננתם אז הגוף שלכם מוכן מן הסתם ועכשיו רק הראש הוא זה ש"מזמזם" לנו מחשבות מציקות. תרגיעו את עצמכם! הכל יהיה בסדר! אתם מוכנים, יש לכם את זה ברגליים ועכשיו נשאר רק ליהנות מהחוויה.

 

בואו רעננים:

אל תתעקשו "לדחוף" עוד ריצה ארוכה ביום שלפני רק כדי להרגיש בטוחים שאתם יכולים. עדיף לנוח, אבל אם אתם בכל זאת רוצים לרוץ יום לפני המרוץ - צאו לריצה קלילה וקצרה יחסית (לא יותר מ4-5 ק"מ ) . אם פספסתם אימון מהירות או נפח בשבוע האחרון, יום לפני המרוץ זה לא הזמן להשלים אותו. ותאמינו לי שתסתדרו גם בלעדיו.

 

מוכנים לרגע שאחרי:

מזג האוויר עכשיו בערבים פשוט מושלם לריצה ! בדיוק הטמפרטורות שהגוף שלנו אוהב ובנוסף הלחות בערב נמוכה כך שכל האימונים שלכם במהלך הימים הקשים של הקיץ ישתלמו לכם בערב המרוץ וסביר שתרגישו נפלא - רק אל תשכחו שעלול להיות מעט קריר בסוף המרוץ והשילוב של הצניחה בטמפרטורות יחד עם הבגדים הרטובים מזיעה יכול להיות מתכנון מעולה להתקררות, אז שווה לשקול להביא חולצה להחלפה לסוף הריצה.

 

שימרו על הקצב:

הרגע הזה שבו אנחנו עומדים על קו הזינוק עם עוד אלפים סביבנו, מוזיקה רועשת, התרגשות שיא - הוא רגע של התעלות !! ספירה לאחור 3..2..1.. ובום הצופר !!! האדרנלין בשמיים וזה כיף אדיר אבל בדיוק בנקודה הזו רצים פחות מנוסים עושים את הטעות הכי נפוצה ומתחילים מהר מידי , נגררים אחרי הקצב של הרצים לידם, מרגישים נפלא , מרחפים ושוכחים את האימונים שלהם ואת הקצבים בהם התאמנו.

על ריצה שאנחנו מתחילים מהר מדי - נשלם בהמשך ובגדול, יש סיכוי טוב שאחרי 4 או 5 ק"מ תרגישו שנגמר לכם הכוח ושאר המרוץ כבר יהיה הרבה פחות כיף.

סביר תרגישו בהתחלה שאתם יכולים לרוץ מהר יותר מהקצב הרגיל שלכם, זכרו שזה האדרנלין "מדבר", אז אל תקשיבו לו, אל תגררו אחרי קצב של אחרים , תהיו מודעים לזה שזו נטייה טבעית להתחיל מהר יותר מהקצב שלנו כשאנחנו בתוך אווירה של מרוץ ושימרו על קצב שנכון לכם.

חלקו את הכוח שלכם בתבונה - הגעתם למחצית הדרך ועדיין מרגישים שיכולים להגביר קצב ? לכו על זה ! ועדיין שימו לב, שיש עוד מרחק לפניכם. בקילומטר האחרון זה הזמן שלכם "לפתוח מבערים" ולתת את כל מה שנשאר.

 

להיות מוכנים ללא נודע:

גם אם כבר רצתם באימונים את המרחק המלא, עדיין קשה לצפות את ההתנהגות של הגוף בעת מרוץ. ההתרגשות, והלחץ משפיעים על כל אחד אחרת ויש כמובן גם נתונים אחרים שנכנסים למשוואה כמו למשל : איך ישנתם בלילה שלפני, התזונה במהלך אותו יום ועוד.

הכינו את עצמכם מראש לזה שאולי יצופו תחושות שלא צפיתם מראש (דופק גבוה מהרגיל, כאב שמופיע פתאום , מערכת העיכול שמגיבה גם היא להתרגשות) - זה בסדר גמור ואין סיבה להיכנס ללחץ. רוב התופעות האלו ייעלמו במהלך הריצה. כל מה שעליכם לעשות הוא להאט , לאפשר לגוף להתאושש רגע ולחזור לעצמו. זה יכול לקחת 2 דקות וזה יכול לקחת גם 2 ק"מ. הגוף שלנו אינו מכונה ואנחנו אף פעם לא נדע לגמרי איך הוא יתנהג בתנאים של מרוץ. רוב הסיכויים שלא יקרה שום דבר מהדברים שציינתי אבל גם אם כן - הגיבו ברוגע וגם אם תעברו לרגע להליכה, לא יקרה שום דבר.

 

זו חוויה מרגשת ביותר אז תזכרו שמה שלא יהיה - באתם ליהנות!!

 

 

מה אוכלים לפני אימון
מה אוכלים לפני אימון | צילום: fortolia