חשבתם שריצות ארוכות מזיקות לברכיים? תחשבו שוב

דוע כבר שריצות ארוכות משפרות את פעילות הלב והריאות ומפחיתים סיכון למחלות מסוימות, אך אחת האזהרות הקבועות לגבי ריצות ארוכות היא הסכנה לשחיקת הברכיים. מחקר חדש קובע כי לא רק שהן אינן מזיקות לברכיים, אלא הן דווקא משפרות את חוזקן ועמידותן

אישה רצה
אישה רצה | צילום: fortolia
אישה רצה
אישה רצה | צילום: fortolia

ישנן טענות שאנחנו כל כך משוכנעים בנכונותן עד כי אנחנו מקשרים אותן באופן אוטומטי למושא הטענה. לדוגמה אסור לשחות לאחר ארוחה, בהייה ממושכת במסך הטלוויזיה או המחשב פוגעת לנו בעיניים, וריצות ארוכות פוגעות לנו בברכיים. אולם, לפעמים מתגלים פרטים חדשים שמשנים לנו את סדרי העולם וגורמים לנו לפקפק בכל מה שהכרנו. 

מידע כזה הגיע לאחרונה כשמחקר חדש הציג נתונים שהראו שריצות ארוכות לא רק שלא פוגעות לנו בברכיים, אלא הן אף עוזרות לנו לשמור עליהן לאורך זמן. המחקר שהתבצע  באוניברסיטת בירגאהם-יאנג (BYU) ביוטה, בדק  את נוזל הסינוביאלי בברכיים של נשים וגברים בריאים בטווח הגילאים 18-35, לפני ואחרי ריצה, בחיפוש אחר סימנים דלקתיים. הממצאים הראו שלאחר 30 דקות ריצה, נמצאו פחות סימנים דלקתיים, בעוד שבקבוצת הביקורת שלא רצה כלל, כמות הסימנים נשארה זהה. 

"מה שגילינו במחקר הוא שלאנשים צעירים ובריאים, פעילות ספורטיבית יוצרת סביבה אנטי-דלקתית שיכולה לתרום לבריאות המפרקים לטווח ארוך" מסביר רוברט הילדל, מרצה למדעי האימון הגופני (Exercise Science). הוא מוסיף כי "מהממצאים של המחקר עולה שיכול מאוד להיות כי הטענה המקובלת שריצות הורסות לנו את הברכיים היא לא יותר ממיתוס".  

ממצאים אלו מצביעים על כך שפעילות גופנית עקבית עשויה לעזור בדחיית מחלות ניווניות שונות כגון דלקת מפרקים ניוונית. אלו הן כמובן חדשות טובות ביותר, מכיוון שמדובר במחלה נפוצה ביותר שמחמירה עם הזמן ושוחקת את העצמות תוך כדי כאבים עזים. רק בארה"ב המחלה משפיעה כיום על 27 מיליון איש. 

לדברי אילן בניסטי, מנכ"ל 'ר.א.ן ספורט', יבואנית BROOKS בישראל, "המחקר למעשה עשוי להרחיב את המגמה  בגידול כמות האנשים הבוחרים להתמקד בריצות כגורם עיקרי בפעילות הכושר שלהם. במקביל לעלייה הזו, עלה גם העיסוק בריצות ארוכות,  אותו זיהו חברות הספורט לכן הן מציעות מבחר הולך וגדל של דגמי נעלי הספורט המותאמים במיוחד לריצות ארוכות. דגמים אלו מכילים פיתוחים וטכנולוגיות מתקדמות שעוזרות התורמים לשמירה על הרגל מיבלות ומונעים פציעות מאמץ".

מה אוכלים לפני אימון
מה אוכלים לפני אימון | צילום: fortolia