הקלוריות הריקות של החורף

מה הערך הקלורי של המשקאות האהובים של החורף, ואיך כדאי לעבור את החודשים הקרים עם כמה שפחות קלוריות?

זמן צפייה: 00:43

מאת: נאוה רוזנפלד

החורף פה והימים הקרים והגשומים מעודדים שתייה חמה ומפנקת, שבמקרים רבים מתוקה. לתפריטים בבתי הקפה מוסיפים סחלב מהביל, סיידר חם, צ'אי וגם בסלון ביתנו נבחר לרוב בקפה, בתה או בשוקו כחלופה למשקאות התוססים והצוננים ששתינו בקיץ.

אך למגוון המשקאות החורפיים יש חיסרון ענק, במיוחד למי שרוצה לשמור על המשקל - הקלוריות. אז לפני שתבחרו במשקה זה או אחר כדאי לדעת מספר עובדות:

סחלב

הסחלב הוא למעשה דייסה, שבמקום שיבולת שועל או אורז, הבסיס הוא עמילן תירס. לזה מוסיפים חלב ולפעמים גם מים, מי ורדים, סוכר או ממתיק, מעשירים לפי הטעם בקינמון, בקוקוס, בפיסטוקים או בוטנים טחונים.

כך שלמעשה, כוס סחלב היא ארוחה קטנה. כ-250 קלוריות (תלוי בגודל הכוס), ועוד כ-100 קלוריות תורמות התוספות (פרט לקינמון). הסחלב כמו גם השוקו יכולים להוות תחליף לקפה ועוגה.

כוס סחלב היא ארוחה קטנה המכילה כ-250 קלוריות
כוס סחלב היא ארוחה קטנה המכילה כ-250 קלוריות

שוקו

משקה על בסיס חלב, לעיתים גם מים, עם אבקה להכנת שוקו, קוביות שוקולד, קקאו, סירופ שוקולד או גם, גם וגם. בכוס קטנה של שוקו יש יותר מ-200 קלוריות! בכוס גדולה יש כ-300-400. תוסיפו לזה קצפת וקיבלתם עוד כ-60 קלוריות. אנחנו בעד שוקו איכותי של "עשה זאת בעצמך": עם קוביות שוקולד מריר המכיל 70% או יותר מוצקי קקאו, או לחלופין קקאו, מעט סוכר או ממתיק נטול קלוריות. במידה ושוקו כזה הוא על בסיס מים עם מעט חלב, תכולתו הקלורית תהיה 150 קלוריות ולפעמים אף פחות.

כוס שוקו חם יכול להיות הזדמנות לצריכה של חלב המספק חלבון, סידן, אשלגן וויטמינים כמו 12B. יחד עם זאת, בגלל תכולת הסוכר הגבוהה יש להתייחס לשוקו כאל ממתק.

סיידר

אולי יפתיע אתכם, אבל הבסיס של סיידר דומה מאד למיץ תפוחים – הגרסה המצוננת שלו. הסיידר מגיע עם תוספת של פרוסות תפוח עץ טרי או מיובש, מקל קינמון ולפעמים גם מעט יין. אלה מעשירים את הטעם, אך לא מוסיפים איכות תזונתית משמעותית. בכוס סיידר יש כ-6 כפיות סוכר, ולכן אנחנו מגדירות את המשקה הזה כמשקה קל. משקה השייך לקבוצת ה"קלוריות הריקות". כלומר משקאות ומאכלים שתורמים קלוריות ללא רכיבים תזונתיים חשובים. אם יש בהם רכיבים אלה, כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, הם בכמויות זניחות.

הסיידר הוא משקה השייך לקבוצת ה''קלוריות הריקות''
הסיידר הוא משקה השייך לקבוצת ה''קלוריות הריקות''

תה שחור ותה ירוק

התה השחור והתה הירוק מופקים מהעלים העליונים והניצן של השיח קמליה סיננסיס. ההבדל הגדול בין שני סוגי התה מבחינת הרכיבים התזונתיים, נובע בעיקר בגלל אופן העיבוד שלהם. עלי התה השחור, לאחר הקטיף, עוברים חמצון וייבוש וכך מתקבל הצבע השחור. עלי התה הירוק עוברים חימום באדים לפני הייבוש, והצבע הירוק נשמר.

בשני הסוגים נוגדי חמצון (פלבונואידים), המגנים על התאים ומסייעים להאטת תהליך הזדקנותם. מחקרים מעידים כי תפריט עשיר בפלבונואידים מצמצם את הסיכון ללקות במחלות כלי דם ולב.

רכיב נוסף שנמצא בשני סוגי התה הוא תיאנין שתורם למצב רוח טוב ורגוע, ויחד עם זאת מעורר. לעומתו, יש שוני בין תה שחור ותה ירוק בכמות הקפאין. 40-50 מ"ג בשחור, 15-30 מ"ג בירוק (תלוי כמובן בריכוז של התה). המוח רגיש לקפאין, והשפעתו על מערכת העצבים המרכזית מתבטאת בערנות מוגברת ואף בעצבנות. בכוס תה שחור כמחצית מכמות הקפאין שיש בכוס קפה.

מומלץ להגביל שתיית תה שחור, יחד עם קפה, לעד 3 כוסות ביום. התה הירוק בהחלט מומלץ.

על שומרי הגזרה לשים לב כי בכוס גדולה צ'אי לאטה יש כ- 400 קלוריות
על שומרי הגזרה לשים לב כי בכוס גדולה צ'אי לאטה יש כ- 400 קלוריות

ועוד בקטגורית התה או "התה" – חליטות צמחים ופירות

החליטות אינן מכילות קפאין כלל, אין בהן עלי תה של קמליה סיננסיס, אלא השרייה של חלקי צמח שונים, עלים, פירות, פרחים ותבלינים. המבחר הוא עצום: נענע, לימונית (למון גראס), לואיזה, מרווה, ג'ינגר, הטעם המרענן והריח הנלווה למשקה מעודדים שתייה.

אי אפשר להתעלם ממשקה נוסף שמככב בשנים האחרונות בחורף: הצ'אי תה לאטה: תה על בסיס חלב או אבקת חלב וממותק בדבש. על שומרי הגזרה לשים לב כי בכוס גדולה כ- 400 קלוריות.

אין הבדל תזונתי בין הסוכר החום והסוכר הלבן. רק בצבע ובמחיר
אין הבדל תזונתי בין הסוכר החום והסוכר הלבן. רק בצבע ובמחיר

שאלה הסוכר

בין אם אתם בוחרים להמתיק את השתייה בסוכר לבן, סוכר חום או דבש, שלושתם תורמים מספר זהה של קלוריות: כ-20 קלוריות בכפית. זאת ועוד, אין הבדל תזונתי בין הסוכר החום והסוכר הלבן. ההבדלים הם בעיקר בצבע ובמחיר. גם לדבש אין יתרון תזונתי משמעותי על פני סוכר. שלושתם, כמו גם הסילאן, שייכים לקבוצת "הקלוריות הריקות".

כדאי שנזכור שלא רק בקיץ, אלא גם בחורף, כאשר איננו מזיעים או מרגישים צמא, חשוב להקפיד על שתייה מספקת, כ- 10 כוסות ביום, אם אין מגבלה רפואית. כל המשקאות שהוזכרו תורמים נוזלים לגוף, תה ירוק וחליטות למיניהן יכולים להוות פתרון מצוין. סחלב, שוקו, צ'אי הן חלופות עתירות בסוכר ומומלץ לשמור להזדמנויות מיוחדות.

שיהיה חורף חם, טעים ובריא

רוצים להכין בעצמכם? קבלו את המתכונים למשקאות שיחממו לכם את החורף

נאוה רוזנפלד היא דיאטנית קלינית, עבור מגדלי הים התיכון

עוד ברשת בריאות

מה חשוב לאכול כשחולים?

איך להוריד 2 קילו בשבוע

כך תגרמו לילדיכם להפסיק לאכול סוכריות גומי

סוף העולם הגיע: האם ממרח נוטלה מסרטן?