סוף העולם הגיע: האם ממרח נוטלה מסרטן?

בשורות רעות לחובבי הממרח האהוב: נבדק הקשר בין שמן הדקל הנמצא בממרח האהוב לבין סרטן

נוטלה עם ממרח חדש

[brightcove_iframe video_id='health-articles-010' autoplay='1' credit='' kid='1_0rs3c09v' duration='54']

החשד לקשר בין נוטלה לסרטן הוא באחד ממרכיביו המעניקים לו את הקרמיות והעסיסיות של הממרח האהוב - שמן הדקל.

כבר נמצא הקשר בין שמן דקל לבין תרכובת כימית הנקראת Glycidyl Fatty Acid Esters (GE), שהיא חומר מסרטן מוכח. אמנם הרשות האירופית לתקנים במזון (EFSA) טרם אסר את השימוש בשמן, אך היא הכריזה ששמן הדקל עלול להיות מסרטן וטענה כי יש מקום למחקרים נוספים בנושא.

ההכרזה כבר השפיעה על ספקים ברחבי העולם המצמצים את המלאי של הממרח הממכר, וכיום יוצאת החברה לקמפיין ענק כדי לנסות להציל את תדמיתו של המוצר.

שמן עץ הדקל נמצא במרכזם של מחקרים רבים. השמן הוא שומן רווי, וכמו כל שומן רווי הוא עלול לגרום לעלייה בכולסטרול הרע. כמו כן,  צריכה מוגברת שלו עלולה להוביל למחלות לב וכלי דם. בנוסף, תחליף חלב המכיל שמן דקל עשוי לפגום בהתפתחות העצמות אצל תינוקות.

שמן הדקל מעניק לממרח את הקרמיות והעסיסיות שלו
שמן הדקל מעניק לממרח את הקרמיות והעסיסיות שלו

משרד הבריאות הישראלי טרם יצא בהצהרה חותכת נגד שמן הדקל, אך פרסם המלצה נגד שומן רווי בכלל: "מומלץ לצמצם ככל הניתן בצריכה של שומנים אלה ובמזונות המכילים אותם, מפני שהם גורמים לעלייה ברמות הכולסטרול ה"רע" בדם (LDL)".

אך לא הכל אבוד עבור נוטלה. הפתרון המוצע לחברה הוא להשתמש בשמנים אחרים, אשר פחות מזיקים לבריאות. אך אותם שמנים כנראה ייקרו את תהליך יצור הממרח. "להכין נוטלה בלי שמן דקל יצור מוצר נחות מהמקור" טוען וינסנזו טפלה פררו, מנהל המכירות של נוטלה.

מה דעתכם | האם תפסיקו לאכול נוטלה?

>> הכירו את שגרת האימון החדשה שלכם: סלק