יתכן שתצטרכו להחליף את משקפי השמש שלכם לעתים קרובות יותר ממה שאתם חושבים

האם משקפי השמש שלכם מגנים על עיניכם מפני פגיעה בקרני UV וכמה זמן בטוח ללבוש אותם? החוקרים טוענים שהגנת ה-UV עשויה לדעוך עם הזמן

משקפי שמש

גם אם אתם אוהבים את משקפי השמש הנוכחיים שלכם, יתכן שתזדקקו לזוג חדש. נראה כי הגנת ה-UV של משקפי השמש עשויה להידרדר עם הזמן, ובדיקות התעשייה הנוכחיות אינן מספיקות כדי לקבוע כמה זמן בטוח ללבוש אותם, על פי מחקר שנערך בברזיל.

המחקר מרמז כי הרוב לובשים את אותו זוג מדי יום במשך כשנתיים, אולם לא הוכח כי עדשות שומרות על אותה הגנה לאחר סוג זה של חשיפה לקרינה אולטרה סגולה. לממצאים עשויות להיות השלכות גם על תעשיית משקפי השמש בארצות הברית. אין המלצה עדכנית לגבי מתי, בדיוק, אנשים צריכים לזרוק את הזוגות הישנים שלהם - והגנה על העיניים מפני השמש חשובה בכל מקום בעולם, מכיוון שחשיפה ל-UV עלולה לגרום לקטרקט, נזק לרשתית ובעיות ראייה ארוכות טווח אחרות.

על מנת לייצג את השימוש הממוצע של הצרכן בכל רחבי העולם, הם מחשבים כי גם זמן ומרחק החשיפה במבחן סימולטור השמש צריכים להשתנות. "עדיין מוקדם לאשר שההגנה מפני UV מדרדרת בגלל חשיפה לשמש", כתבה מחברת המחקר ליליאן ונטורה, דוקטורט, פרופסור באוניברסיטת סאו פאולו. "אם בדיקת ההזדקנות המבוצעת על ידי סימולטור השמש עם פרמטרי החשיפה הנוכחיים אינה מתוקנת, אין שום דרך להבטיח כי הגנת UV אינה משתנה לאורך זמן."

עוד ב"בריאות"

תבלו את הדיאטה שלכם - זה טוב ללב שלכם

7 סיבות מדוע הרגישות שלכם היא דווקא החוזק הגדול שלכם

איך תשמרו על האוזניים מבלי לגרום לעצמכם לנזק בלתי הפיך

 

הדו"ח, שפורסם ב- Biomedical Engineering OnLine, מציע כי בנוסף להגנה מפני UV, גם איכויות העמידות לנפץ של עדשות עשויות להידרדר. אמנם אין המלצה רשמית כרגע, אבל אולי זה הגיוני לשקול לחפש זוג חדש של משקפי שמש אם לבשתם אותם קבוע במשך כמה שנים ברצף.

עד שנדע יותר, הצרכנים יכולים להגן על עצמם על ידי הקפדה של רכישת משקפיים טובים מלכתחילה, עם עדשות המסומנות כ"הגנה מפני UV 100%" או "UV400". אל תיקחו בחשבון גורמים כמו עלות, קיטוב, צבע העדשה או חושך; אלה לא בהכרח משפיעים על חסימת UV.

הגודל וההתאמה, לעומת זאת, חשובים "גדול יותר עדיף אם אתה פעיל בחוץ לפרקי זמן ארוכים יותר", אומר אחד החוקרים. "אם אתה גולש או יוצא לאוקיאנוס ומקבל אור UV מוחזר מכל הכיוונים, משקפי ראייה גדולים יותר בהחלט יציעו הגנה רבה יותר." חוקרת אחרת אומרת שלמרות שאין שום דרך לדעת באיזו תדירות יש להחליף משקפי שמש, היא כן ממליצה לא לקנות אותם ממקומות בהם הם כבר נחשפו לאור השמש - מעמדה חיצונית בטיילת או בחוף, למשל.