זו התדירות שבה אתם צריכים להחליף את ספוג המטבח (ומה קורה כשלא)

למרות שחשוב לנקות את הכלים, הסכו"ם, הגאדג'טים למטבח וכלי הבישול, קל להתעלם מהשומן והלכלוך על הספוג הזה. תחשבו על זה, מתי בפעם האחרונה החלפתם את הסקוץ'? שבוע שעבר? לפני שלושה חודשים?

Close,up,hands,of,woman,washing,dishes,in,kitchen

רוב הסיכויים שאתם כנראה לא מחליפים את ספוג המטבח שלכם בתדירות שבה אתם צריכים. כתוצאה מכך, סביר להניח שהוא מכיל חיידקים, ואתם עלולים להפיץ חיידקים הגורמים למחלות כולל E. coli, סלמונלה ואולי אפילו SARS-CoV-2, הנגיף שגורם לקורונה.

האמת המלוכלכת היא שספוגים הם חיידקיים בערך כמו שהם יכולים להיות. למעשה, מחקר בגיליון יולי 2017 של Scientific Reports מצביע על כך שספוגיות מטבח נבחנות יותר משירותים. החוקרים, כולל מחבר המחקר מרקוס אגרט, דוקטור, פרופסור למיקרוביולוגיה והיגיינה באוניברסיטת פורטוונגן בשווננינגן, גרמניה, ציינו שהיו 362 סוגים שונים של חיידקים שנמצאו אורבים בנקיקים של ספוגים מבתים. נמצאו בערך 5.5 טריליון חרקים מיקרוסקופיים לכל ספוג מטבח.

כל מיני חיידקים זוחלים ומצמררים אורבים בנקיקים של ספוגי מטבח, מסביר אגרט. אנחנו מדברים על חיידקים, ארכיאה, פטריות, פרוטוזואה, אצות ווירוסים.

עוד ב"בריאות"

זה רק אנחנו או שגם העור שלכם יבש ממש לאחרונה?

זאת הדרך בה אכילת פיצה תעזור לכם לרדת במשקל

כך אנשים בריאים מבלים את 10 הדקות האחרונות של היום

 

מאגר לחיידקים

ספוגים הם המאגר המושלם לחיידקים. הם בדרך כלל רטובים, מאוחסנים במקום חמים, יש להם משטח עצום, ומכילים הרבה חומרים מזינים לחיידקים כמו שאריות מזון ואפילו חומרי ניקוי לשטיפת כלים.

החיידקים לא רק שורדים; הם גם משגשגים בסביבה הזו ויכולים להתפשט אל השיש ואל הכלים שאתם חושבים שאתם מנקים, אומר פיליפ דלקטה, מדריך למיקרוביולוגיה באוניברסיטת מישיגן סטייט באיסט לנסינג. "וירוסים כמו SARS-CoV-2 לא היו מתרבים או נשארים שם ללא הגבלת זמן, אבל הם יכולים לשרוד ולהתפשט במהלך הניקוי."  אז, עכשיו כשאתם יודעים שהספוג שלכם יגרוף כל מיני חיידקים, באיזו תדירות אתם צריכים להחליף אותו?

מתי להחליף את ספוג המטבח שלך

החליפו את ספוג המטבח כל שבוע עד שבועיים, מציע אגרט. "לאור טריליוני החיידקים שבתוך ספוג, כנראה שאף שיטה ביתית לא תחסל את כולם, ואחרי כמה ימים או אולי אפילו שעות, הספוג מיושב מחדש". זה גם הזמן לזרוק את הספוג אם הוא מתחיל להפיץ סירחון חמצמץ ועובש. אם יש לכם ספוג שמפיץ ריח ויש לו צמיחה גלויה והוא משומן בבירור - היפטרו ממנו.

כיצד לנקות אותו ביעילות

אם אתם רוצים לנקות את הספוג שלכם, הכנסתו למכונת הכביסה בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס, ושימוש בחומר ניקוי כבד המכיל אקונומיקה היא כנראה השיטה הטובה ביותר.  בינתיים, נסו את השיטה זו: הקציפו אותו עם סבון כלים ושטפו אותו במים זורמים כדי לשטוף את החיידקים והנגיפים של פני הספוג, ולאחר מכן הכניסו אותו למיקרוגל בעוצמה גבוהה למשך שתי דקות כדי להרוג כל חיידק.

החלק הרטוב הוא המפתח מכיוון שהנחת ספוג יבש במיקרוגל עלולה לגרום לשריפה.

היכן וכיצד לאחסן אותו כראוי

גם איפה ואיך אתם מאחסנים את הספוג בין הניקויים חשוב. שמרו אותו בנרתיק הרחק מהברז או ניקוז כדי לתת לו להתייבש. ככל שהוא מתייבש יותר, כך קטן הסיכוי שיכיל חיידקים וחיידקים אחרים.

זה גם חכם להשתמש בספוגים נפרדים עבור אזורים או פריטים נפרדים. הספוג שאתם משתמשים בו כדי לנקות את הכלים לא צריך להיות אותו ספוג שאתם משתמשים בו כדי לנקות את חדר האמבטיה. כמו כן, אל תשתמשו בספוג המטבח כדי לספוג דם מבשר או עופות על השיש - מכיוון שזו דרך מצוינת לעודד צמיחת חיידקים. נקו את האזורים האלה עם מגבות נייר ותרסיסי חיטוי.

ישנן אלטרנטיבות לספוגים שפחות סביר שיספקו בית בטוח לחיידקים ווירוסים ויעמדו במבחן הזמן, אומרת ג'ניפר ג'יי סטאג, רופאה נטורופתית ומנהלת רפואית של מרכז הבריאות שלמה באבון, קונטיקט. "ספוגיות סיליקון ומברשות קרצוף פחות נקבוביות והחומר אינו תומך בסביבה לחה מספיק לצמיחת חיידקים", היא אומרת. "כמה אפשרויות אחרות הן מטליות מיקרופייבר שיש לכבס במכונת כביסה בחום גבוה לאחר כל שימוש".

 

*מקור - thehealthy