הצפה רגשית: כך תשרדו את חגי תשרי מבלי לטבוע

החגים, ובמיוחד ראש השנה שמסמל חיבור בין החדש והתבוננות בזמן שחלף, יכולים להיות מקור למתח, וקושי אצל אנשים רבים, ורמת הקושי עלולה להיות גבוהה יותר עבור מי שלא נמצא בתוך מסגרת משפחתית משלו. ד"ר ענבל לוסטיג המומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית עם 6 טיפים שיעזרו לנו לעבור את התקופה בשלום

דיכאון

חגים, ארוחות במיוחד כמו ראש השנה מסמלים זמן להתבונן במה "השגנו" בשנה שחלפה. לצד זאת, חגים ובמיוחד ראש השנה, מדגישים מסורת ומשפחתיות, הדגשות שיכולות ליצור מתח עבור מי שלא יצר מסגרת משפחתית.

מתח והצפה רגשית גדולה מתרחשת גם מאחר והחג נמשך לאורך שלושה ימים ואחריו יש עוד שני חגים נוספים, כך צפויות ארוחות חג ומפגשים משפחתיים רבים. ריבוי של מפגשים משפחתים 'מזמין' העלאה של זיכרונות מהעבר, חלקם קשורים לקונפליקטים עם דמויות משמעותיות מהמשפחה, קונפליקטים שצפים ועולים מציפים תחושה של כאב, קושי ותסכול.

כתבות נוספות בבריאות

פעמים רבות המפגש מלווה בשאלות או תהיות על החיים שלנו מצד קרובי משפחה כאלה ואחרים שלא תמיד נרצה להתמודד איתם. שאלות הנוגעות לקשר עם בני/בנות זוג, ילדים, מצב תעסוקתי ולימודים עלולות לעורר מתח גדול מתוך התחושה שאנחנו לא שלמים עם המקום בו אנחנו נמצאים בו.

סיבה נוספת שעלולה ליצור קושי השנה הנה, שראש השנה והחגים שבאים בעקבותיו מגיעים אחרי חודשים הארוכים בהם אנחנו מתמודדים עם הקורונה וכל ההגבלות שקשורות בה, שהגבירו אצל רבים מאיתנו את המתח והקושי עמו אנחנו מתמודדים.

במהלך התקופה הארוכה של ההתמודדות עם הנגיף מיעטנו להיפגש עם משפחה מורחבת ואנשים קרובים בחלק מהמצבים יצרו כמיהה וגעגועים, בחלק מהמצבים הגדילו את הפער התסכול ואפילו הכעס. התסכול של התקופה קשור גם לתחושה שבתקופה הזאת של הקורונה, דברים רבים שהיינו מורגלים לבחור באופן יום יומי השתנו נלקחו מאיתנו.

אז איך יוצאים בשלום מראש השנה והחגים שבאים אחריו?

* לוקחים נשימה עמוקה(רצוי יותר מאחת) בוחרים

איך הכי נכון לי לעבור את ערב החג ואת אלו שבאים אחריו. האם עם המשפחה, או עם חברים, או עם משפחה רחוקה או בבית. האם נכון לי לבוא לכמה שעות ולחזור לבית שלי או להישאר לישון ולנסוע למחרת. איזה אפשרות תהיה הטובה ביותר עבורי השנה.

* מזכירים לעצמנו

ראש השנה נמשך יומיים ( יומיים משמעותיים אבל בסופו של דבר גם הם יעברו) שחשוב שזמן הארוחה יהיה זמן נעים לנו ולסובבים אותנו, אבל בסופו של הערב ארוך ככול שהוא יהיה כל אחד חוזר לחיים ולבית שלו.

* הצפה של כאב

ארוחות משפחתיות זה לא זמן מתאים להעלות סוגיות מטרידות או מתחים מהעבר. אם תוך כדי הערב התחושה היא שאירועים ותחושות מהעבר מציפות, תמיד אפשר לצאת להתאוורר ולחזור ואולי לחשוב על זמן ומקום מתאים לדבר עם אותם אנשים כדי לנסות למצוא דרך לפתור את המתח.

* למצוא זמן בתוך ימי החג 'לעשות לביתנו'

משמע להקדיש זמן למלא את עצמנו בטוב: אולי במפגש עם חברים, או בבילוי במקום אהוב עלינו מקום של טבע, ים או כל מקום שנוכל להרגיש בו נינוחות ורוגע.

* להרגיש חלק

למצוא דבר אחד לפחות שנביא איתנו לארוחת החג, זה יכול להיות מאכל שאנחנו אוהבים או קטע שנרצה להקריא במהלך הארוחה. ישנה משמעות רבה שנאפשר לעצמנו להיות שותפים לערב החג בניגוד לחוויה של זרות או תחושת הניכור של מי שבוחר להגיע 'כאורח'.

* לא לשכוח להזכיר לעצמנו שראש השנה זה זמן של התחלה, התחלה חדשה שמשמעותה הזכות לבחור את הדרך שמתאימה ונכונה עבורי. לבחור מחדש משמע לבחור מה שנכון לי ולא בהכרח למישהו אחר גם אם המשפחה או החברים חושבים אחרת.

ארוחת החג יכולה להיות זמן נעים מקרב, מחבר כל השותפים לו, כאשר התנאי לכך שנצליח לבחור את הדרך שמתאימה לנו. זמן הקורונה עימת את כולנו את תחושת הבחירה או העדרה בחיים שלנו. ראש השנה הנו זמן חשוב עבור כולנו להרהר באופן שנרצה להתחיל את השנה בדרך אותה נרצה לאמץ לתוך החיים שלנו בשנה הקרובה.

אז שתהיה לכולנו שנה טובה!

*הכותבת היא ד"ר (PHD) ענבל לוסטיג, עובדת סוציאלית מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית, מטפלת במתבגרים צעירים ויועצת בענייני קריירה. חברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, אתר לחיפוש ולהתאמה אישית של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות האישית, העסקית והמקצועית.