התופעה המטרידה שמלווה אתכם מהילדות בלי ששמתם לב

כולנו מכירים אותן - הפרעות קשב וריכוז. מסתבר שהן לא נעלמות עם הגיל, אלא פשוט משתנות באופן הביטוי שלהן, אבל עדיין עשויות לפגוע באיכות החיים של המטופלים הבוגרים

הפרעת קשב

יכול להיות שחלקכם הייתם מהמצחיקים של הכיתה, אלו שאת כל הילדות עברו עם טיפול תרופתי, אלו שכולם ידעו שיש להם הפרעת קשב וריכוז. כמעט כל אחד יכול להעיד שהכיר בילדותו לפחות ילד אחד או שניים עם הפרעת קשב, אז לאן כולם נעלמו?
מסתבר שהם לא נעלמו לשום מקום. בניגוד לתפיסה הרווחת, הפרעת קשב וריכוז אינה "עוברת" עם הגיל או פוגעת יותר בצעירים לעומת מבוגרים, היא פשוט משתנה.

ראשית חשוב להבין כי הפרעת קשב היא תופעה נוירו–ביולוגית התפתחותית מולדת שנובעת משונות של מבנה ותפקוד המוח ומשפיעה על כ – 10% מהאוכלוסייה הכללית. (אוכלוסיית הילדים, במבוגרים השכיחות נעה בין 3%-5%).

בכ-75% מהמקרים ההפרעה אינה נעלמת עם הגיל אלא ממשיכה גם לגיל המבוגר בשינוי אופן הביטוי שלה, בגילאים המאוחרים אנחנו נראה בדרך כלל התמתנות מסוימת או מוחלטת של התסמינים ההיפראקטיביים, שבולטים יותר בגיל הצעיר. אך הפגיעה התפקודית, הקושי לשמור על קשב לאורך זמן והפגיעה בתפקודים הניהוליים עדיין ישנם ועשויים לפגוע באיכות החיים של המטופלים המבוגרים במגוון תחומים: אקדמי, תעסוקתי, משפחתי וחברתי. הפרעת קשב שלא אובחנה וטופלה בילדות עשויה להוביל לתחלואה נלווית כמו דיכאון וחרדה שבמקרים רבים בסוף מטופלים, מבלי לאבחן ולטפל בלב העניין שהינו הפרעת הקשב.

עוד ב"בריאות"

מצאנו את הדרך היעילה ביותר להירדם והיא לוקחת רק 10 שניות

זה מה שקורה לגוף שלכם פחות מ-20 דקות אחרי שהפסקתם לעשן

יהיה בסדר! מצאנו 10 דרכים לא שגרתיות להרגיע את עצמכם לפני אודישן

 

להמשיך ברצף הטיפולי גם בגילאים מאוחרים

אל תטעו ותחשבו שבשלב מסוים ההפרעה "תיעלם מעצמה" מפני שהיא לא נעלמת, היא רק משנה צורה ומינון. הפרעת קשב ניתן לאבחן בכל גיל, וקיימים היום מגוון טיפולים תרופתיים שיכולים לסייע תוך כדי התאמה אופטימלית לסדר היום של המטופל. .

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר המבוגרים שניגשים לאבחון בשל ההשפעה המצטברת של הפרעת הקשב על מיגוון תחומי החיים. הפרעת קשב בגיל מאוחר יכולה להשפיע על מערכות יחסים, אחוז הגירושין עולה באוכלוסיה זו, על היכולת לשמור על מקום עבודה, אחוז הפיטורין עולה, ישנה עלייה בסיכון לתאונות דרכים, ישנן מעברים בין דירות מגורים לעיתים קרובות יותר, ישנו קושי לשמור על סדר, ולעיתים נטייה להתנהגות אימפולסיבית שיכולה לגרום למצבים לא נעימים חברתיים ולעיתים אף מסוכנים. ההפרעה עלולה להוביל בעקבות כך גם לקשיים כלכליים הן בגלל קשיי תעסוקה והן עקב קושי בניהול הכספים, החשבונות והתשלומים באופן מסודר ואפילו פעילויות יומיומיות עשויות להוות אתגר משמעותי.

כל הקשיים המתוארים מביאים לתחושת תסכול, ירידה בערך העצמי, עד לכדי הופעה של מצבים חרדתיים ודכאוניים שיכולים להחמיר את המצב במנגנון של מעגל קסמים.

לא לכולם יש הפרעת קשב

חשוב להבהיר, כולנו עשויים להיות מוסחים לעיתים במידה כזו או אחרת, אבל לא לכולם יש הפרעת קשב. למעשה, האבחון יכול להתבצע בכל גיל, בתנאי שההפרעה התחילה בתקופת הילדות ותסמיניה האופייניים נמשכים עד מועד ההערכה הנוכחית בגיל הבוגר.

הפרעת קשב וריכוז, ADHD היא תופעה נוירו ביולוגית התפתחותית, מולדת ונובעת משינויים כימיים, ככל הנראה על בסיס גנטי, תורשתי במוח, ומוכרת אצל ילדים ובני נוער רבים בישראל ובעולם. על אף שניתן לראות שינויים ברורים במבנה המוח ותפקודו, לא ניתן לראות את הבעיה עצמה, אלא רק את השלכותיה. הם בולטים במקרים של היפראקטיביות אבל יש לה גם סימנים אחרים, שאותם לפעמים קשה יותר לזהות, כולל כאשר אדם מנסה לזהות אותה על עצמו.

אחת הסיבות שקשה לפעמים לאבחן אותה בגילאים הצעירים והמבוגרים היא העובדה שהיא לעיתים שקופה ועשויה להתבטא במגוון רחב של דרכים. קושי נוסף הוא המוכר לכולנו – קשה לנו לפעמים לשים את האצבע באופן אינטואיטיבי מתי הפרעת קשב היא באמת "הפרעה" ובעיה הדורשת אבחון ומתי היא פשוט תופעה טבעית בה אנו מאבדים ריכוז לכמה רגעים במהלך היום. הטיפול בהפרעת קשב המומלץ הוא שילוב של טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי מגוון ונרחב שיכול לשפר את התפקוד תוך כדי התאמה אופטימלית לסדר היום של המטופל.

ולאלו מכם שחושדים שאולי יש לכם הפרעת קשב לא מאובחנת – אני מציע בחום לגשת לאבחון רפואי מקצועי מקיף שיוכל לקבוע שהתסמינים נובעים מהפרעת קשב, לשלול גורמים אחרים שיתכן וגורמים לתסמינים ולהתאים במידת הצורך את הטיפולים ההתנהגותי והתרופתי המתאימים ביותר.

הכותב הוא ד"ר גבי וינשטיין, מומחה בנוירולוגיה, מזכיר ועד החברה להפרעת קשב בהסתדרות הרפואית בישראל