14 מאכלים שאסור לזרוק לפח

אם גם אתם זורקים מיד את החלקים שנשארים כמו קליפות וגבעולים, אתם עלולים להחמיץ כמה חומרים מזינים רבי עוצמה - ולהפסיד כסף בתהליך. לא חבל?

קיווי

קליפת הדרים

לא סתם לסחוט לימון על הדג ולזרוק את הקליפה. יש שימוש נהדר בקליפת לימון כשזה מגיע לקישוט מנות ולחזק את הטעם. יתרה מכך, יש כמה יתרונות תזונתיים נהדרים שמסתתרים בגרידה, גם כן.  השימושים הבולטים לגרידה כוללים ערבוב לתוך ויניגרט או מרינדה, לזרוק חתיכת קליפה לשייקים, לגרד ולפזר על שעועית ירוקה, לערבב ליוגורט או גבינת קוטג', לערבב לתוך בלילת שיבולת שועל, דגנים או מאפינס, או להוסיף לקפה או תה.

קליפות בננה

רובנו אוכלים את הבננה מבלי להקדיש מחשבה שניה לקליפה הרכה והדייסתית. זו הסיבה שזו טעות. בננות מכילות טריפטופן, שמגביר את הסרוטונין 'הורמון האושר' כדי לעזור בוויסות מצב הרוח ודחפים עצביים. קליפות בשלות הן רכות יותר, דקות יותר וטעימות יותר. אפשר לבשל או להרתיח אותן לפחות 10 דקות לריכוך, אפשר להוסיף לשייקים, מוקפצים או מרקים. ובשביל פינוק, פשוט פורסים ואופים בננה עם העור.

קליפת אבטיח וגרעינים

סביר להניח שאתם לא נותנים לאבטיח מספיק אהבה. החלק הפנימי הטעים והאדום יוצר חטיף או מיץ מרעננים, אבל אתם יכולים לקבל כמה חומרים מזינים רבי עוצמה גם בקליפה ובזרעים. במקום לזרוק, חתכו את החלק הלבן הזה מתחת לחלק החיצוני הירוק והשתמשו בו בבישול. הוא מכיל את חומצת האמינו ציטרולין, המומרת לארג'ינין, שעוזרת לשפר ולהגביר את זרימת הדם, לשפר את בריאות הלב, להגביר את החסינות, להגביר את החשק המיני ולהפחית את עייפות השרירים. (מחקר משנת 2016 ב-The Journal of the International Society of Sports Nutrition מגבה זאת). יתרה מכך, יש לו גם ויטמין C ו-B6, כדי לשמור על המערכת החיסונית גבוהה.

עוד ב"בריאות"

שמרו על הפה: כך תדעו אם רופא השיניים שלכם הוא גם מומחה

גבעולי ברוקולי

אתם כנראה רגילים לאכול רק את ראשי הברוקולי, אבל אל תשכחו את הגבעולים. הגבעול מכיל סולפורפאן, נוגד חמצון פיטוכימי בעל תכונות אנטי דלקתיות, מגן על תאים מפני נזקי DNA, משבית חומרים מסרטנים ומעכב היווצרות כלי דם גידוליים. הנה קצת השראה לבישול: מקלפים, פורסים או קורצים גבעולים, ואוכלים נא על סלטים או עם מטבל. אם ירקות חיים הם לא הקטע שלכם, אתם יכולים לבשל אותם גם.

ליבת אננס

ברגע שאתם פוגעים בליבה בעת חיתוך אננס, אל תזרקו אותה לפח. אתם יכולים להשתמש בליבת אננס לכל מיני מתכונים, ויש טונות של ויטמינים ומינרלים שמסתתרים בתוכו. האננס מכיל ברומלין, אנזים מעכל חלבון; יש לו תכונות אנטי דלקתיות, יכול להפחית דלקת באף ובסינוסים, והוא יכול להקל על דלקות פרקים וכאבי שרירים. יתרה מכך, יש לו גם תכונות נוגדות קרישה, כלומר מפרק את חלבון קרישת הדם פיברין, להשפעה פוטנציאלית נגד סרטן. כדי להשתמש בליבת האננס: קוצצים ומוסיפים לסלט פירות, סלאו, צ'אטני או סלסה, מערבבים לשייקים, חותכים לקוביות ומקפיאים לשימוש מאוחר יותר, או פשוט מוסיפים למים, תה ואפילו סנגריה כדי להגביר את הטעם.

צמרות גזר

כשאתם לועסים גזר טרי פריך, אל תעצרו בחלק העליון של הגבעול הירוק. (ארנבים לא, אז למה לנו?) חלק זה של הגזר בטוח לחלוטין לאכילה, והוא מהווה תחליף עשב נהדר בכל מנה שאתה כבר משתמש בה בגזר. אם אתם לא חובבי הטעם המר והעפיצות שלהם, שקלו להרתיח את צמרות הגזר לציר מרק.

קליפות בצל

כאשר מפשירים את העור של בצל, החזיקו בשאריות האלו. יש בהם תכולה גבוהה של קוורצטין, פלבנואיד מסוג פוליפנול של פיטונוטריינט שנלחם בדלקת, מפחית לחץ דם, מונע רובד עורקי ושומר על בריאות הלב. בצל אדום מכיל יותר קוורצטין מאשר הבצל הלבן.

קליפת קיווי

אם מעולם לא חשבתם שאתם יכולים לאכול קיווי כמו אפרסק, תחשבו שוב. העור הזה אכיל, ולמעשה, ממש ממש טוב בשבילכם. בדומה לקליפת הדרים, הקיווי מכיל הרבה ויטמין C, ולמעשה, הוא גם גבוה יותר בסיבים משאר הפרי. כמובן, העור המחוספס והמתקתק הזה לא מתאים לכולם, אז אם אתם לא אוהבים את המרקם, נסו להוסיף קיווי שלם לשייק, כדי להסוות את טעם העור.

גבעולים של כוסברה

אנחנו יודעים שלא כולם חובבי כוסברה, אבל אם אתם אוהבים עלי כוסברה, אולי תאהבו עוד יותר את גבעולי הכוסברה; הם חזקים יותר מעמיתיהם העלים. לגבעולים יש גם ערך תזונתי זהה, עם תכונות נוגדות סרטן וחומרי הזנה המחזקים את בריאות העור והעיניים. השתמשו בהם במתכונים או כקישוט בדיוק כפי שהייתם עושים עם כוסברה רגילה.

גבעולים של פטריות

קל להתמקד רק בכובעי פטריות כשאתם מבשלים ולשכוח מהגבעולים, אבל הם בטוחים לאכילה כמו שאר הפטריות (בתנאי שאתה משתמש באחד שאינו רעיל). מומלץ לבשל אותם לציר ירקות אדמתי, להחמיץ אותם למילוי כריכים, או לקצוץ דק כדי להכין דוקסלים, תערובת של פטריות, עשבי תיבול ובצל.

קלחי תירס וקליפות

בסדר, אנחנו לא אומרים שאתם צריכים לאכול את הקלח ברגע שתסיימו עם התירס, עם זאת, אתם עדיין יכולים להשתמש בו. מבשלים קלחי תירס גולמיים או קלויים עם מלח להכנת מרק תירס תוצרת בית, הבסיס המושלם לאיזה חמין תירס נדוש באמת.