הקול שלהם: תערוכת Photo-voice של משפחות מתמודדי נפש

תערוכת צילומים חדשה שתוצג בקרוב בעיר חדרה מספקת הצצה לחייהם של משפחות מתמודדי נפש. הצילומים בתערוכה הן תוצרי טכניקת טיפול חדשה בתחום בריאות הנפש בשם Photo-Voice, המאפשרת למשתתפים בה לתעד נושאים חשובים להם באמצעות צילום: "עסקנו בשלושה מעגלי תוכן: האישי, המשפחתי והקהילתי"

סדנת קול הצילום - פוטו-voice התקיימה במהלך חודש מרץ באופן מקוון בפגישות זום. בששת מפגשי הסדנה אשר הונחתה ע"י יעל פלדמן - סטודנטית לעו"ס מסל שיקום וחמדה פרחי - מטפלת באמנות במרכז יה"ל חדרה ומנחת קבוצות פוטו-ווייס, השתתפו חמישה עשר בני משפחה.

פוטו-voice היא טכניקת טיפול שבאמצעותה מספקים מצלמות למשתתפים מקבוצות מוחלשות או מודרות, כדי שיוכלו לתעד נושאים חשובים להם באמצעות השימוש בצילום. הטכניקה מציעה למשתתפים דרכים חדשות ורפלקטיביות לתפיסת העולם שסביבם וכן דרך לחקור את סביבתם ולייצגה במטרה לפעול לשינוי, כחלק מפרקטיקה של העצמה אישית וחברתית.  "בתהליך של עיבוד מהפרט אל הכלל, התייחסנו ועסקנו בשלושה מעגלי תוכן: האישי, המשפחתי והקהילתי. מתוך תהליך ההיכרות האישי וגיבוש הקבוצה פנינו אל ההתמודדות המשפחתית ואל ההיבטים הכרוכים בהיות בן משפחה מתמודד עם מחלה או משבר נפשי. לאחר מכן הפנינו את המבט אל החברה ועסקנו בהיבטים החברתיים של קבלה למול חוסר קבלה וסטיגמה של המתמודדים בבריאות הנפש ושל בני המשפחה שלהם." מספרות לנו מנחת הקבוצה.

עוד ב"בריאות" 

וידיים, רחצתם? בואו לבדוק אם אתם עושים את זה נכון

מאיזון רמת הסוכר ועד חיזוק סיב השיער: 10 סיבות להכיר את שמן ההמפ

רוצים לקנות נעלי ריצה חדשות? תעשו את זה רק בשעות הצהריים

החלמה, התפתחות לחיים מלאי משמעות לצד המגבלה והקושי

הקבוצה שימשה מראה לחברים בה, דרכה עובדו חוויותיהם האישיות ודרכה החל להישמע הקול הקבוצתי אשר קורא לשיתוף ההתמודדות בחברה הישראלית בה אנו חיים. המונח החלמה לקוח מעולם השיקום והוא מתייחס לתהליכי צמיחה והתפתחות לחיים מלאי משמעות לצד המגבלה והקושי. בהיבט החברתי אנו מתכוונים לתהליכים שהחברה עוברת ביחסה אל המתמודדים ומשפחותיהם בתחום בריאות הנפש. נראה כי התהליך המרוכז תרם להעצמת התחושות והשימוש בכלי הפוטו-voice תרם לתחושת ההיכרות והשיתוף וכי הכלי מאפשר את השמעת הקול המושתק לעיתים בקהילה. את הסדנה ליוותה והדריכה איילת בסיס, מנהלת המרכז וכן עו"ס נטלי לוי הראל מסל שיקום.

תערוכת משפחות מתמודדי נפש
אני מחפש להתחבר לשאר החלקים בפאזל אבל הקהילה צריכה לבוא לקראתי ולהתגמש אחרת לא אוכל להתאים ואשאר לבדי

חמדה פרחי היא מטפלת באמנות MA מסניף חדרה של מרכז יה"ל מטעם עמותת איכות בשיקום, זוהי כבר השנה השלישית בה היא עובדת במרכז. היא הוכשרה כמנחת קבוצות של פוטו-ישראל בפוטו-ווייס. חמדה: "פתחנו את הקבוצה מתוך רצון לאפשר עיבוד וביטוי אקטיבי להתמודדות שהמשפחות עוברות, הן עבור עצמן והן עבור החברה בתוכה אנו חיים. בשיתוף פעולה עם סל השיקום בחדרה נבנתה הסדנה ראינו בשיתוף פעולה זה את הביטוי המלא של מעטפת השירותים של המשפחה המתמודדת בישראל."

Dl Gqd
''אני מרגישה שמתייחסים למתמודד כמו אל החצר המוזנחת האחורית'' | צילמה וכתבה אחות למתמודד

עמותת איכות בשיקום מפעילה ארבעה מרכזי משפחות יה"ל ברחבי הארץ (ראשל"צ, חדרה, כפר סבא ואשדוד) ולכל מרכז שלוחה בעיר נוספת. המרכזים ממומנים ומפוקחים על ידי משרד הבריאות. המרכז שם דגש על מקומה המרכזי של המשפחה בתהליך השיקום, בעבודה משותפת ושיתופית הכוללת את המתמודד, המשפחה וגורמי הטיפול והשיקום, ברוח גישת ההחלמה בבריאות הנפש.

בבסיס תפיסת מרכזי יה"ל, האמונה ביכולתה של המשפחה לבסס את חייה – לשקם את רצף החיים האישיים והמשפחתיים לצד ההתמודדות עם המחלה. למצוא חוסן, משמעות והגשמה. המרכז מספק סביבה מכבדת, זמינה ומחבקת לבני המשפחה ופועל תוך התחדשות, יצירתיות ושותפות בתהליכי שינוי והתפתחות במרחב הטיפול והשיקום הפסיכיאטרי.

 

למעוניינים במפגש תערוכה ניתן לפנות למזכירות מרכז יה"ל חדרה – 04-6367686
להתקשרות עם מרכז יה"ל מענה טלפוני ארצי- 03-9559596