אפוטרופוסות מתעללת: מה הם הסימנים שאנחנו צריכים לחפש?

בריטני, את לא לבד: מערכת יחסים פוגענית רגשית עשויה להיות לא קלה לזיהוי כמו קשר פוגעני פיזית. עם זאת, ישנם כמה סימנים שחשוב לשים לב אליהם כשמנסים לזהות מערכת יחסים פוגענית רגשית

בריטני ספירס

קשה להתעלם מהחשיפה הדרמטית של בריטני בעדותה בביהמ"ש בקרב המשפטי מול אביה. היא תיארה שם בנחישות ובקול שבור כיצד אביה שלט בה ב-13 השנים האחרונות, תוך שימוש כפוי בתרופות פסיכיאטריות, אשפוזים לא נחוצים והגבלת חופש התנועה: "אני בטראומה, אני בדיכאון ואני בוכה כל יום" היא סיפרה בעדות שדלפה לרשת.

אחרי יותר מעשור במהלכו ספירס שמרה על זכות השתיקה במאבק המשפטי מול אביה, היא אישרה בעדותה את חששות המעריצים בשנים האחרונות: אביה, המשמש כאפוטרופוס החוקי שלה ב-13 השנים האחרונות שולט באופן מוחלט בחייה.לדבריה, אביה כפה עליה הליכים רפואיים, והיא אולצה לצאת למסע הופעות בניגוד לרצונה. "אני מאמינה שהאפוטרופוסות הזו מתעללת, אני מרגישה שאני לא יכולה לחיות חיים שלמים", היא אמרה.

התעללות רגשית היא נושא מורכב וטעון רגשית. לראות אדם אהוב שמתעלם ממנו או מנצלים אותו אדם או אנשים המופקדים על טיפול בהם מאכזב וקשה ביותר.

עוד ב"בריאות"

מתקשים להזיז את האצבעות בבוקר? זה כנראה קשור לסמארטפון שלכם

מתי ידיים קרות הופכות לבעיה רפואית?

טיפול הוא לא תמיד האופציה הראשונה: 7 עובדות שלא ידעתם על סרטן הערמונית

 

במהירות, מה ההגדרה לאפוטרופסות?

כאשר אדם אינו מסוגל עוד לקבל החלטות כלכליות או על החיים (למשל בריאות או רפואיות) עבור עצמו, ניתן למנות משמר שיעזור לו. המשמר ימונה על ידי בית המשפט, לבקשת בן משפחה, חבר או המחוז. אפוטרופסות מתייחסת למערכת היחסים המשפטית בין האפוטרופוס, שמקבל את ההחלטות, לבין האדם שנשמר ואינו מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו.

מהי התעללות בשמרנות?

התעללות בשמרנות יכולה ללבוש צורות רבות, החל מהתעללות פיזית (למשל מכות, פצעים במיטה, עצמות שבורות), התעללות רגשית (למשל התעללות מילולית, השפעה מוגזמת), או התעללות כספית (למשל עניינים כספיים באי סדר, מתנות שהושפעו יתר על המידה, גניבת כסף, רכוש או מקרקעין).

אם אתם חושדים שאדם קרוב אליכם הוא קורבן להתעללות מצד אפוטרופוס, יהיה עליכם להביא את חששותיכם לידיעת בית המשפט. אם אתם חווים התעלות נפשית ורגשית, סמכו על האינסטינקטים שלכם. דעו שאתם לא צריכים לחיות ככה.

אם אתם חוששים מאלימות פיזית מיידית, התקשרו למוקד חירום מקומי במוקד העירוני/עזרה רפואית נפשית. בנוסף, הנה עוד מה שתוכלו לעשות:

  1. קבלו שההתעללות אינה באחריותכם. אולי תרצו לעזור למתעללים להפסיק, אך לא סביר שהם ישברו את דפוס ההתנהגות הזה ללא ייעוץ מקצועי. זו האחריות שלהם.
  2. נתקו קשר וקבעו גבולות אישיים. החליטו שלא תגיבו להתעללות או תישאבו לוויכוחים. הגבילו את החשיפה למתעלל ככל שתוכלו.
  3. צאו מהקשר או הנסיבות. אם אפשר, תבהירו שזה נגמר ואל תסתכלו אחורה. כדאי גם למצוא מטפל שיוכל להראות לכם דרך בריאה להתקדם.
  4. תנו לעצמכם זמן להירפא. פנו לחברים ובני משפחה תומכים. אם אתם חושבים שזה יעזור, מצאו מטפל שיוכל לעזור לכם בהחלמה.