פרי ראש השנה הזה עשוי להכיל זרעים של תקווה לסובלים ממחלות מוח

כשמשפחות יהודיות ברחבי העולם מושיטות יד לרימון שנהוג לאכול בראש השנה, יתכן שהן לא מבינות שהפרי עם הזרעים האדומים העסיסיים והרגל הדמוי כתר, יכול להיות מפתח להזדקנות חיננית

תפילה

אומרים כי המלך שלמה עיצב את כתרו על בסיס זה של הרימון, ותמונת הפרי מופיעה לעתים קרובות על מטבעות עתיקים של יהודה. על הרימון יש 613 זרעים, המתכתבים עם 613 המצוות או המצוות היהודיות שנקבעו על ידי התורה המסדירה את אורח החיים היהודי. מסיבה זו, ומכיוון שהיא מייצגת פוריות, ידע, למידה וחכמה, והיא עונתית בישראל, היא מופיעה בדרך כלל על שולחנות ארוחת השנה היהודית.

החיבור של הרימון עם ידע, למידה וחוכמה אולי לא רחוק מהאמת. שמן זרעי רימונים (PSO) מכיל ריכוזים גבוהים של חומצה פוניקית, או אומגה 5 כפי שהיא נקראת גם היא, הנחשבת כאחת נוגדי החמצון החזקים ביותר בטבע. "חמצון של חלבונים ושומנים ממלא תפקיד חשוב בהזדקנות ובניוון נוירו במוח באופן כללי", אומרת פרופ' רות גביזון, חוקרת מחלות מוח ניווניות במחלקה הנוירולוגית בבית החולים האוניברסיטאי הדסה בירושלים. "תאי המוח מתים עם הזמן, מגיל צעיר, והם אינם מוחלפים."

כתבות נוספות ב"בריאות"

 

פעילויות יומיומיות נפוצות, כגון עיכול מזון ונשימה, יוצרות רדיקלים חופשיים הגורמים לחמצון ולפגיעה בתאים אנושיים, בפרט בתאי המוח. שלא כמו תאי דם או עור, תאי המוח אינם מוחלפים בתאים חדשים. אז הרדיקלים החופשיים מזיקים לבריאותנו ובסופו של דבר פוגעים בחשיבה, בזיכרון, בכיוון ובערנות שלנו, בין היתר.

נלחמים באש עם אוכל

הזדקנות והתנוונות המוח הם תהליך טבעי ובלתי נמנע, הסביר גביזון, אך ניתן להאיץ או להאט אותם בהתאם לאורחות חיינו. נוגדי חמצון ידועים ביכולתם להגן מפני הרס תאי המוח ותאי הגוף. ניתן למצוא אותם במזונות כגון חמוציות, אוכמניות, שעועית, ארטישוק, פקאנים ומזונות המכילים ויטמין E.

"אם נצליח לשלוט ברמות הרדיקלים החופשיים, אולי התאים שלנו יעבדו טוב יותר ויחיה יותר זמן", אמר גביזון. "הגישה שלנו היא שגם אם לא נוכל לרפא את החולים שנפגעו קשות עם מחלות כמו אלצהיימר, מכיוון שהם מאובחנים בשלב שבו מספר רב של תאי מוח כבר מתים, אולי נוכל לעכב את התקדמות המחלה בשלבים מוקדמים או אפילו למנוע התפרצות מחלה אצל אנשים בריאים בסיכון לפתח ניוון עצבי, שהוא למעשה רובנו".

נוגדי חמצון, כפי שהם קיימים בירקות ופירות רבים, עשויים באופן עקרוני להגן מפני הרס תאי המוח וגוף. וזה המקרה של שמן זרעי רימון. לרוע המזל, לנוגדי חמצון שאנו צורכים באמצעות מזון ותוספי מזון לא תמיד יש את ההשפעה הרצויה מכיוון שהם נצרכים בריכוז נמוך מדי או מתפרקים במערכת העיכול, ולכן לעולם אינם מגיעים למוח או לתאים אחרים.

האתגר הוא לוודא ששמן הרימון שאנו אוכלים, אשר בדרך כלל מסונן על ידי הכבד, מגיע לחלקי הגוף שלנו שיכולים להפיק ממנו תועלת.

רימון
צילום: shutterstock

זרעים של תקווה

אחת הדרכים להתמודד עם ניוון היא באמצעות לחימה ברדיקלים חופשיים.

חמצון הוא אחד המנגנונים החשובים של פגיעה ברקמות במחלות רבות, כולל מחלות ניווניות כמו אלצהיימר. שימוש בנוגדי חמצון כדי לעצור את התהליך קיים זמן מה, אך המאמצים בדרך כלל נכשלו כיוון שנוגדי החמצון היו חלשים מדי או שהמרכיב הפעיל לא הגיע למוח.

מוצרים שהצרכנים מוצאים בחנויות טבע - קרמים או מוצרים שיש ליטול דרך הפה - לעיתים אינם עקביים במינונם ואינם נספגים ביעילות.

 

מקור - timesofisrael