ביי כולסטרול ושפעת: 10 סיבות לאכול קיווי

הוא מונע מחלות חורף ונלחם בצינון, נוגד חמצון, מוריד כולסטרול ומונע סרטן. 10 סיבות נהדרות להתחיל את היום שלכם עם הפרי השעיר

קיווי לחיזוק מערכת החיסון
קיווי לחיזוק מערכת החיסון | צילום: instagram

הקיווי הוא מסוג הפירות שצריך להתאמץ בשבילם, אי אפשר פשוט לשטוף ולאכול, מי שרוצה לזכות בפרי הנהדר שלו יצטרך להתאבזר בסכין וסבלנות, ולקלף מעליו את השכבה השעירה. אחרי שתקראו את הכתבה, ותבינו כמה הוא בריא, תשמחו לקלף לכם כמה מדי יום. ניתן לאחסן קיווי לא בשל במשך חודשים ואכן כך הוא מאוחסן בחנויות מרבית חודשי השנה. הנה עוד 10 דברים שאתם חייבים לדעת על קיווי.

 

1. להורדת כולסטרול

קיווי עשיר באשלגן ובפקטין שהם סיבים תזונתיים שתורמים לשיפור רמות כולסטרול בדם. אשלגן חיוני ליצירת אנרגיה בגוף,וגם לאשלגן ישנה אינטראקציה עם הסידן, בכך שמסייע במניעת בריחת הסידן מהגוף.

 

2. מלך הויטמינים והמינרלים
הירוק של הקיווי הוא הירוק של הפיגמנט הירוק כלורופיל. הקיווי מכיל גם פוליפנולים, כמויות קטנות של קרוטנואידים כגון לוטאין וזיאקסנטין, והוא עשיר במיוחד בויטמינים: ויטמין C, ויטמין K, ויטמין E ופולאט.

 

קיווי לחיזוק מערכת החיסון
קיווי לחיזוק מערכת החיסון | צילום: instagram

3. להפחתת מחלות
הקיווי הוא אחד הפירות העשירים ביותר בויטמין C. קיווי בינוני יספק כ-100% ממנת הויטמין C היומית המומלצת למבוגרים וכ-200% ויותר ממנת הויטמין C המומלצת לילדים. ואכן מחקרים מצביעים על כך שצריכת קיווי מעלה את רמות ויטמין C בדם ומפחיתה את תהליכי החמצון. ויטמין C הוא נוגד חמצון יעיל המגן על מרכיבי התאים, כמו חלבונים, שומנים ו-DNA, מנזקים הנגרמים על-ידי רדיקלים חופשיים מחמצנים.

 

ויטמין C תורם למניעת התפתחות טרשת עורקים על-ידי הפחתת חמצון ה-LDL (הכולסטרול "הרע"), שיפור בתפקוד האנדותל - רקמת התאים המרפדת את כלי הדם ועוד. כך הוא יכול לסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות מחלות לב ושבץ מוחי. ויטמין C פועל בכמה מנגנונים גם להפחתת הסיכון לסרטן. לדוגמה, הוא מגן על ה-DNA מהתקפה יוצרת מוטציות, מונע יצירה של חומרים קרצינוגנים וממריץ את מערכת החיסון. ויטמין C יכול לסייע גם בהפחתת סיבוכי הסוכרת ובהפחתת הסיכון לקטראקט. כן הוא תורם לשיפור ספיגת הברזל במעי.

4. נוגד חמצון
הקיווי הוא אחד הפירות העשירים ביותר בויטמין E. קיווי בינוני מכיל כ-10% ממנת הויטמין E המומלצת ליום. ויטמין E הוא נוגד חמצון חשוב, המגן מפני חמצון שומנים, ותורם אף הוא למניעת מחלות לב וכלי דם.

 

5. ויטמין K לבריאות העצם
קיווי בינוני יספק כ-30% ממנת ויטמין K היומית המומלצת. מעבר לתפקידו בתהליך קרישת הדם, ויטמין K חשוב לבריאות העצם. הוא משנה את מבנה החלבון אוסטיאוקלצין, שהוא אחד מחלבוני העצם, וכך משפיע על יכולתו של האוסטיאוקלצין לחדור לעצם ולמלא את תפקידו במינרליזציה שלה. רמה גבוהה בדם של אוסטיאוקלצין שלא עבר שינוי, מעידה על מחסור בוויטמיןK וקשורה לסיכון מוגבר לשברים. גם ויטמינים ומינרלים נוספים בקיווי כמו אשלגן, מגנזיום, פולאט, ויטמין C ונוגדי חמצון נוספים, תורמים לשמירה על בריאות העצם וחוזקה.

 

6. לנשים בהיריון

מקור לפולאט הקיווי מהווה מקור לפולאט ("חומצה פולית"), ויטמין מקבוצה B התורם למניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר, להפחתת רמות ההומוציסטאין בדם, מה שעשוי לסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, להפחתת הסיכון לסרטן ועוד.

 

קיווי לחיזוק מערכת החיסון
קיווי לחיזוק מערכת החיסון | צילום: instagram

7. תפקוד תקין של מערכת העיכול
הקיווי עשיר בסיבים תזונתיים. קיווי בינוני יספק כ-10% ממנת הסיבים התזונתיים היומית המומלצת. הקיווי מכיל הן סיבים תזונתיים בלתי מסיסים, כגון ליגנין, והן סיבים תזונתיים מסיסים, כגון פקטין. הסיבים התזונתיים הבלתי מסיסים תורמים לתפקוד תקין של מערכת העיכול ולמניעת עצירות. ואכן במחקרים שבדקו השפעות של צריכת פירות קיווי בשלים על תפקוד מערכת העיכול, נמצא כי צריכתם סייעה במניעת עצירות, על-ידי הגברת תדירות היציאות, הגדלת נפח הצואה וריכוכה, הגברת תנועתיות המעי ועוד.

פעילותם של הסיבים התזונתיים בקיווי עשויה לסייע גם במניעת התפתחות תהליכים סרטניים במעי, בהגדלת אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעי, וכן בהפחתת רמות הכולסטרול ובוויסות רמות הגלוקוז בדם.


8. השפעות נוגדות סרטן
בכמה מחקרים בבני אדם נמצא שצריכת קיווי יכולה לתרום להגנת ה-DNA מפני נזקי חמצון שעלולים להוביל להתפתחות סרטן. בנוסף, מעניין לציין כי במחקרי מעבדה נמצא כי למיץ או תמציות מקיווי יש השפעות נגד חומרים מסרטנים. לדוגמה, אמינים הטרוציקליים, הנוצרים בזמן צליית בשר בטמפרטורות גבוהות, וניטרוזאמינים, העלולים להיווצר מחומרים משמרים המוספים למוצרי בשר מעובד.

 

9. כמה קלוריות בקיווי?

במנת פרי בינונית יש כ-76 קלוריות, 11.3 גרם פחמימות, 0.7 גרם חלבון, ו-0.3 שומן.

 

10. למי אסור לאכול קיווי?

לסובלים מבעיות בכיס המרה או הכליות לא מומלץ לאכול קיווי, בגלל החומצה האוקסלית המצויה בו.

 

עזרה בהכנת הכתבה: מורן קילזי, דיאטנית קלינית