בריאות האישה בשנות האלפיים

האם לידות טבעיות מסוכנות לאם ולעובר? מה הבעיה עם לידה בגיל מבוגר? האם קל מדי לבצע הפלות בישראל? על שאלות אלו ועוד אחרות עונה מומחה מוביל בבריאות האישה

אישה עם גלולות
אישה עם גלולות | צילום: shutterstock

אאופנה
אאופנה | צילום: מתוך האתר

בשנים האחרונות חשופות נשים בישראל למידע עצום ומגוון הנוגע לבריאותן, החל בשימוש בטמפונים וגלולות, ועד להשפעות האפידורל על הלידה. בתוך כך, שינויים תרבותיים וחברתיים מעוררים שאלות חדשות הנוגעות בין היתר ללידה טבעית, לידות בגילאים מבוגרים, וקיום יחסים עם יותר מפרטנר אחד. תשובות בנושאים אלו ואחרים מספק לנו פרופסור רון אוסלנדר, ממובילי תחום בריאות האישה בישראל, מנהל מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי "כרמל" שבחיפה, ופרופסור חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון.

 


פרופסור רון אוסלנדר
פרופסור רון אוסלנדר | צילום: יצחק נתן

בעידן המתירני של ימינו ישנם נשים וגברים המקיימים יחסי מין עם יותר מפרטנר אחד בתקופה מקבילה ולאורך השנים. האם התנהלות שכזו מגדילה את הסיכון לבעיות ולתחלואות במערכת הרבייה הנשית, וכיצד היית ממליץ להתנהל?
חשוב להבין שגבר המקיים יחסי מין עם כמה נשים ובא לחברתו או לאשתו, שהוא הפרטנר היחיד שלה, מביא עימו את התהליך הזיהומי שהוא גורר מכל היחסים האחרים. אם להתייחס אך ורק לעניין המחלות בדרכי המין, ברור שלמתירנות יש מחיר ואין ספק שהיא מגדילה את הסיכויים להדבקה ולתחלואה במחלות מין שונות. אגב, אין זה משנה אם מדובר בגבר או באישה. לכן, כל אחד צריך לקחת את הדברים לתשומת ליבו, ולהחליט כיצד להתנהל מבחינת הרגליו המיניים ושימוש באמצעי מניעה.

 

כבר שנים שאנו עדים לפרסומים לפיהם נטילת גלולות אינה מיטיבה עם הבריאות, ובפרט נטילה מגיל צעיר. האם יש אמת בטענות?
גלולה היא אמצעי המניעה האידיאלי ומה שעומד מעליה הוא רק הינזרות מקיום יחסים. בעיקרון, נשים בריאות ללא סיפור משפחתי של תסחיפים ושאינן מעשנות, יכולות ליהנות ממניעה ברמה גבוהה ע"י טיפול בגלולה. חשוב לציין שהיתרון של טיפול בגלולה כאמצעי למניעת הריון אינו מתבטא רק במניעת ההיריון עצמו, אלא גם בהקטנת הסיכויים לגידולים ממאירים בשחלות וברחם. מאידך, אין הוכחה חד משמעית בספרות המקצועית שנטילת גלולה לאורך זמן מעלה את הסיכון לסרטן השד.

 

יש גם טענות כי השימוש בטמפונים אינו בריא. האם מדובר בטעות?

אפשר בהחלט להשתמש בטמפונים. הסברה לפיה השימוש בטמפונים גורם למחלות מקורה במקרים נדירים שפורסמו על תהליכים זיהומיים קשים, שהינם משניים לשימוש. מדובר בנתונים שוליים ביחס למספר הנשים שמשתמשות בטמפונים, כך שניתן להשתמש בטמפון בבטיחות ורוב הנשים אכן משתמשות בהם.

 

 

הפלות הן נושא מורכב מבחינה רפואית ומוסרית שעלה לאחרונה לכותרות. האם תוכל להסביר מהם הסיכונים הכרוכים בהפלות, והאם לדעתך "קל מידי" לבצע כיום הפלות בישראל?
שאלה זו מתחלקת לשניים - הפסקת הריון של עובר חולה, לעומת הפסקת הריון של עובר תקין. בארצנו ישנן הנחיות ברורות של משרד הבריאות בנוגע להפלות, ויש ועדות שמאשרות את ביצוע ההפלות בהתאם לכללים שנקבעו. לפי הכללים הללו, אישה בריאה נשואה עם הריון תקין אינה יכולה לקבל את אישור הועדה להפסקתו. מאידך, אם ההיריון מסכן את האישה, איננו תקין, מחוץ לנישואין, או אם האישה איננה נשואה או למעלה מגיל 40, ניתן לפנות אל הוועדה לענייני הריון שתאשר את הפסקתו. אלו הם הכללים. הפסקות הריון שמתבצעות מחוץ למסגרת הוועדה לענייני הריון אינן חוקיות במדינת ישראל.

 

כיום ישנה מגמה של לידות טבעיות. הדבר מתבטא למשל בחדרי לידה טבעיים בבתי החולים, ובכך שנשים רבות מגיעות מלוות בתומכת לידה (דולה). האם לדעתך מדובר במגמה חיובית או מסוכנת, והאם אתה ממליץ על הסתייעות בדולה?
ראשית, אין לי התנגדות לתומכות לידה (דולות) ואני רואה את המגמה בחיוב. חשוב להבין שאין ביכולתה של מערכת הבריאות להעמיד מיילדת מלווה לאורך כל הלידה לכל יולדת. לדוגמא, אם יש בבית החולים 6 חדרי לידה ו- 4 מיילדות, ברור שלא יכולה להיות מיילדת לכל יולדת. במקרה הזה דולה יכולה לתת לאישה את התמיכה הנוספת במהלך הלידה. יחד עם זאת, על הדולה לשתף פעולה באופן מלא עם הצוות הרפואי לפי הכללים שהותוו ע"י משרד הבריאות.

ולגבי נושא הלידה הטבעית, לעיתים נשים רוצות רק את הטוב של הטבע ואינן מוכנות לקחת גם את הרע שבו. ואולם, חשוב לזכור שהטבע הוא חבילה שלמה. לדוגמא, היולדת נכנסת לחדר הלידה ורוצה לידה טבעית בלי מוניטור ובלי עירוי נוזלים, אבל אם אין מוניטור אין מעקב אחרי העובר. אם העובר מרגיש טוב אזי אין בעיה, אך אם העובר אינו יכול לעמוד בלידה רגילה ולא מאובחן בזמן הוא עלול להיוולד פגוע. דוגמא נוספת, היולדת לא רוצה עירוי נוזלים ואם הלידה עוברת ללא סיבוכים הכל נהדר, אבל אם בעקבות הלידה יש דימום קשה, אזי האישה עלולה להיפגע מאיבוד דם. אנו יודעים שבעולם השלישי יש לידה טבעית וגם מקרי מוות רבים של עוברים ויולדות, מה שמחזיר אותנו לכך שהטבע הוא חבילה. בעיקרון, אינני מתנגד ללידה טבעית שמשמעה ויתור על משככי כאבים, אך עליה להיות מלווה בעירוי נוזלים, במיילדת שמקבלת את הלידה, ובבדיקות שונות כולל מוניטור. כל שיטה אחרת הופכת את הלידה ליותר מסוכנת לאישה ולעובר.   

האם לאפידורל עלולה להיות השפעה שלילית על מהלך הלידה, ומאיזו בחינה? מתי אתה ממליץ על שימוש באפידורל ומתי עדיף להימנע?
האפידורל הוא מהפכה! ניתן לראות אותה בקלות כאשר אישה שסובלת לוקחת אפידורל והופכת להיות נינוחה. על כן, אם אפשר לתת אותו ולהקל על כאבי האישה הדבר בהחלט מומלץ, גם במחיר שהשלב השני של הלידה יהיה ממושך יותר. למעשה, היום אנו כמעט ולא שומעים את צעקות הנשים הסובלות בחדר הלידה כפי שהיינו שומעים לפני שלושים שנה, כאשר נשים סבלו מלידות ממושכות. יחד עם זאת, קבלת האלחוש האפידורלי כרוך בהחלטתה של האישה. המקרה היחיד בו הייתי שוקל אי שימוש באפידורל הוא כשהלידה מתקדמת מהר מאוד, והאישה יכולה להתמודד עם הכאב לאור המחשבה שעד שיתנו את האלחוש תתרחש הלידה. במקרים אלה יש להרגיע אותה ולהסביר לה שלא כדאי לקחת את האלחוש. אך במקרים של לידות ממושכות יש ללא ספק מקום להקל על היולדת ע"י אלחוש אפידורלי.

 

לידה טבעית בתוך מים
לידה טבעית בתוך מים | צילום: חדשות 10

בשנים האחרונות הגיל הממוצע ללידות עולה. מהן ההשלכות הרפואיות של לידות בגילאים מבוגרים, והאם כדאי להימנע מכך?
לידות בגיל מבוגר כרוכות בסיכון גבוה יותר ליתר לחץ דם בהריון, רעלת הריון, סכרת בהריון ויותר פגמים אצל העובר. המידע על הסיכונים הללו צריך להיות ברור לאישה. חלק לא מבוטל מהנשים שמגיעות להריון בגיל מבוגר הינן מי שהתקשו להרות במהלך שנים רבות. על פי השקפתי אי אפשר למנוע מאישה או מזוג שרוצה בכך להביא ילד לעולם, ותפקידנו בתור רופאים הוא לסייע בידם.

 

עוד שאלה בתחום טעון ורגיש - ישנה טענה לפיה רופאי נשים נוטים להמליץ באופן גורף ומהיר על כריתת רחם, גם במקרים שבהם אין ודאות כי גידול טרום סרטני יהפוך לממאיר. האם מומלץ לקבל חוות דעת שנייה?

אני לא מכיר המלצה גורפת לכריתת רחם וברור שכל מקרה צריך להישקל לגופו. אכן, יש משמעות לחוות דעת שנייה במקרים בהם אין צורך חד משמעי לכריתת רחם. מאידך, אני ממליץ לנשים שמאמינות ברופא המטפל שלהן ללכת עם ההחלטות המשותפות עד הסוף, מבלי צורך מיוחד בחוות דעת שנייה שלעתים לא מוסיפה שום דבר ואפילו יכולה לגרוע. אני מאמין שיש לנו בארץ רופאים טובים שחונכו בבתי ספר ברמה גבוהה, והשיקול הרפואי הוא זה שעומד לנגד עיניהם.

 

נסיים בנושא אחר קצת פחות מדובר - וגיניזמוס. האם זוהי תופעה נפשית או פיזית, והאם ניתן לטפל בה בכלים רפואיים?

במשך שנים האמינו הגינקולוגים שיש דבר כזה כאב שהרקע לו הוא בעיקר נפשי, כגון חרדה. ואולם, בשני העשורים האחרונים מסתבר שלרוב הנשים ואולי לכולן יש כאב אמיתי במקום שנקרא מבוא הערייה, תופעה המכונה וסטיבוליטיס. אצל נשים אלה ניתן להפיק כאב בנגיעה באזורים שונים בכניסה לנרתיק, וכאב מסוג זה הוא שגורם להתכווצות שרירי רצפת האגן מה שמן הסתם מחמיר אותו עוד יותר. מכאן קצרה הדרך להימנע מבדיקות ומקיום יחסים מכיוון שזה כואב מאוד. כלומר, הרקע לוגיניזמוס הוא כנראה כאבים אמיתיים ולא מקור נפשי. חשוב לציין שישנם טיפולים שונים בבעיה זו, החל בטיפול תרופתי למקרים הקלים, דרך ביו-פידבק ועד לניתוחים בהם מסירים את האזור הכואב. אגב, ישנם רופאים המתמחים בנושא באופן מיוחד.

לסיום, האם ישנו מסר רפואי כללי שהיית רוצה למסור לנשות ישראל?

אני מאמין במניעה ובאבחון מוקדם. לכן, הדרך הנכונה לשמירה על בריאותכן היא להיבדק כשגרה אצל הרופא המטפל.

 

 

>>>>שאלות כלליות ופרטיות בנושא בריאות האישה ניתן לשאול בפורום גניקולוגיה אונקולוגית בפורטל "שאל את הרופא".

 

באגיס
באגיס | צילום: פוטוליה