הכירו את המחלה הפטיטיס C: איך נדבקים, כיצד מונעים?

75% מהחולים אינם מודעים כלל למחלתם, כיוון שאינם חשים תסמינים כלשהם. נגיף הפטיטיס C גורם לדלקת כרונית בכבד שעלולה להוביל אצל חלק מהחולים לשחמת הכבד. חובה להכיר

כבד אנושי איור
כבד אנושי איור | צילום: fotolia

תעודת זהות

 

המחלה: הפטיטיס C

 

למה היא גורמת: דלקת של הכבד. דלקת כבד נגיפית מסוג C (הפטיטיס C) מועברת בד"כ במגע של דם עם דם נגוע בנגיף (הנגיף מחולל המחלה). בישראל חיים כ- 100,000-140000 נשאי נגיף ההפטיטיס C, שהם כ 2% מהאוכלוסייה.

 

מה מרגישים: רובם (כ-75% מהם) אינם מודעים כלל למחלתם, כיוון שאינם חשים תסמינים כלשהם. נגיף הפטיטיס C גורם לדלקת כרונית בכבד שעלולה להוביל אצל חלק מהחולים לשחמת הכבד. הפטיטיס C הוא הגורם העיקרי לסרטן כבד ראשוני ולצורך בהשתלת כבד בעולם.

 

מדובר על בעיה בריאותית ציבורית עולמית המשפיעה על מיליונים מדי שנה. לפי הערכה, ישנם כ-180 מיליון אנשים בעולם הסובלים מהמחלה ובכל שנה נדבקים ממנה כ-4 מיליון בני אדם.

 

התפתחות המחלה: בעת חשיפה ראשונה לנגיף, רק 20% מהנחשפים יבריאו באופן עצמוני, 80% יפתחו מחלת כבד דלקתית כרונית. 20-30% מכלל החולים עם דלקת כרונית בכבד יפתחו במשך מהלך איטי של 20-30, שנה שחמת הכבד. מצב בו רקמת הכבד הבריאה מוחלפת ברקמה צלקתית שאיננה מתפקדת. עם התרבות הצלקות בכבד מתפתח כשל בתפקוד הכבד המצריך בחלק מהמקרים השתלת כבד ו-1-4% מפתחים גם סרטן ראשוני בכבד.

 

רוצים להישאר תמיד מעודכנים ובריאים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

 

אישה עייפה יושבת על כיסא
אישה עייפה יושבת על כיסא | צילום: שאטרסטוק

אוכלוסיות עיקריות בסיכון להידבק במחלה: מי שקיבל עירוי דם נגוע לפני 1992 (כשהתחילו לבדוק כל מנת דם לקיומו של הנגיף), עולים ממדינות חבר העמים לשעבר, המזריקים סמים

כיצד נדבקים: באמצעות דם נגוע, אנשים שקיבלו עירוי דם ותוצריו, דקירה על ידי מחט נגועה ומכורים לסמים המזריקים את הסם ישירות לווריד ומעבירים את המחט הנגועה מאחד לשני. אם נשאית ליילוד: נדיר 3-4%, יחסי מין: נדיר מאוד ביחסים מונוגמיים.

טיפים לקיום אורח חיים בריא, שיכול לסייע למניעת המחלה

 

שמירה על תזונה בריאה ופעילות גופנית

שמירה על משקל גוף תקין

הימנעות מצריכת אלכוהול

נטילת החיסונים הקיימים לדלקת כבד נגיפית מסוג A ו-B

הימנעות מצריכת תרופות שיכולות לגרום לנזק לכבד ללא אישור של הרופא

יחסי מין מוגנים

ישנה אפשרות שלשתיית קפה ולגדילן מצוי יש השפעה מיטיבה (אין עדיין הוכחות מוצקות)


עוד בערוץ הלייפסטייל:

10 דברים שחייבים לדעת על תות שדה

אימון פיטבול לבטן שטוחה

טור אישי מרגש על טיפולי הפוריות

 

 

 

אישה רצה
אישה רצה | צילום: fortolia

טיפול: טיפול תרופתי חדשני ופורץ דרך הפועל ישירות כנגד הנגיף, מעלה באופן משמעותי את הסיכויים להחלמה מלאה מעל 90%, תרופות אלה בעלות יתרונות רבים: הן ניתנות בדרך פומית, מספר הטבליות מועט ביום, תופעות הלוואי זניחות, הן בעלות יכולת אנטי נגיפית גבוהה ביותר והן ניתנות למשך זמן קצר 12 שבועות.

 

לראשונה צויין יום המודעות למחלת ההפטיטיס בכנסת בהובלת עמותת חץ

 

מאת פרופ' זיו בן ארי, מנהלת המרכז למחלות הכבד מרכז רפואי "שיבא", תל השומר