הבדיקה המהירה שתגלה את כל סוגי המוטציות כבר כאן!

לראשונה מאז שפרצה לחיינו מגפת הקורונה בישראל, גופי הבריאות אישרו ביצוע של בדיקות מהירות בכניסה לעסקים שעומדים בתנאי התו הירוק. החל מיום ראשון הקרוב מערך הבדיקות המהירות ייכנס לתוקף ואחת החברות שתספק את השירות הזה היא חברת BD שמשווקת את ה-veritor. איך זה עובד? קבלו

זמן צפייה: 06:10

הדרך הטובה ביותר לשמור על המצב הקיים בו התחלואה במגמת ירידה ואחוז המתחסנים עולה, היא לאבחן את החולים בצורה הכי מהירה שיש. בשביל זה בדיוק חברת BD יצרה לנו את הבדיקות קורונה המהירות (תוך 15 דקות!) שמאבחנות גם את המוטציות החדשות. ג'ני לוב, מנהלת תחום המיקרו ביולוגיה בחברת BD ואור סווד הבודק הרפואי, הגיעו לאולפן להסביר לנו על הבדיקה.

במה זה שונה מהבדיקות שאנחנו מכירים היום?
בדיקת אנטי-ג'ן של חברת BD היא בדיקה שבה הדגימה מבוצעת כמו בדיקת הקורונה הרגילה שאנחנו מכירים, ע"י מטוש. לרוב אותו מטוש שנקרא בשפה המקצועית PCR זה מטוש פה ואף, כאן מדובר במטוש שני נחיריים. הדבר המיוחד בבדיקת האנטי-ג'ן זה אופי הפענוח שלה. היא לא עוברת למעבדה, אלא מפוענחת על המקום בתוך רבע שעה בלבד. יש קסטה שהיא די דומה לבדיקת הריון. לוקחים מטוש ודוגמים שני נחיריים, מורידים את כל הדגימה לחומר נוזלי בתוך מבחנה ולאחר מכן שופכים שלוש טיפות לקסטה הזו ושמים את הקסטה בצד. במהלך רבע השעה החומר עולה ואז אפשר לראות, כמו בדיקת הריון: קו אחד - תשובה שלילית, שני קווים - תשובה חיובית.

מה זה בודק בעצם?
זה בודק האנטי- גן של הנגיף, בגלל זה קוראים לזה בדיקת אנטי-גן, כי האנטי- גן של הנגיף בא לידי ביטוי בתחילת המחלה ואז מאוד חשוב לתפוס את אותם האנשים שנדבקו ולבודד אותם. אחוז הדיוק נובע גם משכיחות המחלה באוכלוסייה. אחוז הבדיקה הוא 84%, מה שאומר ש-84% מכלל החיוביים אכן ייצאו כאן חיוביים. הסגוליות של הבדיקה היא 100%, ז"א שמה שיוצא חיובי אכן חיובי.

בדיקת קורונה מהירה
אחוז הדיוק נובע גם משכיחות המחלה באוכלוסיה | בדיקת האנטי-ג'ן

למה דווקא רבע שעה?
רבע שעה זה הזמן שלוקח לחומר לעבור לקסטה ולהידבק לכל מה שצריך לבדוק. כל הבדיקות המהירות זה הזמן שלוקח לקבל את התוצאה עבורן. הבדיקות האלו בעצם תיכנסנה לכל אותם המקוות שאליהם לא ניתן להיכנס עם מכשירי PCR שנמצאים בבתי חולים. זה הפתרון אם צריך לבדוק אנשים לא מחוסנים או ילדים שלא ניתן לחסן אותם עדיין, בכניסות לאירועים, בבתי ספר יסודיים. השתתפנו בפיילוטים בבתי ספר שהיו הצלחה גדולה.

אבל זה יקר, זה 80 ש"ח בדיקה, לא?
ברגע שתיכנס הנורמה ותהיה מאסה של בדיקות, המטרה שזה יהיה נגיש והמדינה תוכל לסבסד את זה לחלוטין. יש אישור לבדיקה של משרד הבריאות בהמשך לאישור ושל ה-FDA והרגולציה האירופאית גם משרד הבריאות אישר את הבדיקות האלו.

 

"העולם הבוקר" עם אברי גלעד וטלי מץ, א'-ו' 6:15 בערוץ 13