התקופה הזאת בשנה: 5 טיפים למניעת עקיצות ועוד כמה שתוכלו לדלג עליהם

רבים מטיפולי עקיצת יתושים מנוסים יכולים להקל על הגירוד במהירות, אך חלק מהתרופות הביתיות עלולות לפגוע יותר מאשר לעזור. בואו נעשה סדר

עקיצת יתוש

בעונה זו של השנה כולם רוצים לדעת איך לגרום לעקיצות יתושים להפסיק לגרד. עם שפע של מנגלים בחצר האחורית, פיקניקים משפחתיים ובילויים לצד האגם, זה רק עניין של זמן עד שכתמים אדומים מגרדים ללא הפסקה יתחילו לצוץ (אם הם עדיין לא צצו אצלכם).

אם הדחף המוחץ לשרוט עקיצות יתושים משבש את תוכניות הקיץ שלכם, יש מגוון של טיפולים שונים ותרופות ביתיות שאתם יכול לנסות לעזור להקל על הגרד. חלקם מגובים על ידי מדע, אחרים לא כל כך.

עוד ב"בריאות"

איך להיפטר משיהוקים? מצאנו 6 שיטות יעילות במיוחד

זה מה שקורה לכם כשאתם עושים "קנאקים" באצבעות

כמה גרם סוכר זה בטוח לאכול בשבוע?

 

 

מדוע עקיצות יתושים מגרדות?

כאשר יתוש נצמד לדם שלנו, הוא משאיר אחריו מעט רוק המכיל חלבונים שגופנו רושם כפולשים בלתי רצויים. תגובות לעקיצות יתושים נגרמות כתוצאה מתגובת מערכת החיסון שלנו לחלבונים אלה.

על מנת להגן עלינו, הגוף משחרר תרכובות המכונות היסטמינים. כאשר הם מעלים את ההגנה שלהם, הם מפעילים גם גירוד, דלקת ונפיחות.זה נורמלי שיש תגובה קלה לעקיצות יתושים באדמומיות כעשרים דקות לאחר העקיצה, ואחריה בליטה מגרדת ומוצקה שנוצרת ביום או יומיים שלאחר מכן.

עם זאת, תגובות אלרגיות קשות לעקיצות יתושים הן נדירות מאוד. על פי MedlinePlus, משאב מהספרייה הלאומית לרפואה בארה"ב, סימנים המעידים כי עליכם לפנות מיד לטיפול רפואי דחוף כוללים נפיחות ואדמומיות מעבר לאזור הנשיכה ובעיית נשימה.

אחרת, אחת הסיבות לכך שעקיצות יתושים יכולות לגרד במיוחד היא כיצד אנו מגיבים להן. עד כמה שהם יכולים להיות מעצבנים, עדיף להימנע משפשוף או גירוד בהם, מה שרק מחמיר את הגרד, אומר ד"ר פייל גופטה, אלרגיה מומחה באוניברסיטה.

אמנם זה עשוי להרגיש טוב בהתחלה, אך גירוד בעקיצות פוגע בעור שלנו, מה שמפעיל שחרור של היסטמינים נוספים - והגירודים הנלווים להם.

אז איך אפשר סוף סוף לגרום לעקיצות להחלים?

קומפרסים, משחות ללא מרשם וסטרואידים מקומיים כמו קרם הידרוקורטיזון יכולים לעזור להקל על התגובות לעקיצות יתושים. בנוסף, כמה תרופות ביתיות שכבר נדבר עליהן עשויות להועיל גם כן. תוך כמה ימים אתם אמורים להרגיש טוב יותר. אבל אם תנסו את אלה ועקיצות היתושים שלכם ייראו גרוע יותר או פשוט לא יפסיקו לגרד, פנו לרופא לקבלת טיפול נוסף.

  1. שימו קרח על איזור הגירוד
    חשיפה לקור יכולה לעזור להרדים את האזור ולהרגיע כל דלקת, כך שלא תרגישו כל כך גירוי עקיצות. השתמשו בסביבת קרח, מטלית ספוגה במי קרח, או אפילו באמבטיה קרירה כדי להקל על הגירוד.

    עקיצת יתוש
    חשיפה לקור תרגיע את הגירודים | צילום: shutterstock
  2. קרמים נגד גירוד
    אפשרות אחרת היא למרוח קרם קלמין ללא מרשם או קרם הידרוקורטיזון בהתאם להוראות התווית. חפשו משחות המכילות לידוקאין או בנזוקאין, אומרת אנה גואנש, MD, רופאת עור מוסמכת ומייסדת מכון בלה סקין בקלבאסאס, קליפורניה. אך שוחחו עם הרופא לפני שתשתמשו במוצרי הידרוקורטיזון, בעיקר בילדים צעירים, מכיוון שהם עלולים לגרום לתופעות לא רצויות.
  3. אלכוהול לחיטוי
    מרחו טיפה אלכוהול לחיטוי על עקיצות אם אתם מחפשים הקלה זמנית ומהירה. מכיוון שהוא מתאדה במהירות, אלכוהול יכול להיות בעל אפקט קירור לטווח קצר שעשוי להקל על הגרד. יותר מדי אלכוהול יכול להיות מעצבן או לשרוף, השתמשו רק במעט.
  4. נסו קרם לימון
    לתרופה צמחית עתיקת יומין, נסו למרוח קרם המכיל שמנים אתרים של לימון. תרכובות בשמנים אתרים של לימון יכול לעזור להקל על הדלקת, להאיץ את הריפוי ולהפחית את הסיכון לזיהום. שוחחו עם רופא המשפחה כדי לוודא שהשימוש בטוח עבורכם ולקבוע את המינון הנכון אם הינך בהריון או מניקה.

על אילו טיפולים בעקיצת יתוש כדאי לדלג?

בעוד כמה תרופות ביתיות לעקיצות יתושים כמו דבש, שיבולת שועל ואלוורה יכולות לעזור בהפחתת עור מודלק, הן אינן יעילות כמעט נגד גירוד בהשוואה לטיפולים אחרים של עקיצת יתושים. אחרים כמו שום וסודה לשתייה עלולים לגרום לתופעות שאתם בהחלט לא רוצים כמו גירוי בעור, יובש וכוויות.

רופאים אומרים כי התרופות הבאות אינן שוות את זמנכם בכל הקשור להקלת עקיצות יתושים מגרדות:

  • דבש
  • אמבטיות שיבולת שועל
  • אלוורה
  • ריחן
  • שום
  • אבקת סודה לשתייה
  • מיץ לימון או ליים
  • משחת שיניים
  • חומץ

כיצד ניתן למנוע עקיצות יתושים?

בדרך כלל נדרש רק אוסף רע של עקיצות יתושים כדי להזכיר לכם שמניעה היא התרופה הטובה ביותר. ברוח זו, להלן מספר דרכים להפחית את הסיכון להנשכת יתושים, לפי ה- CDC:

  • השתמשו בחומר דוחה חרקים שאושר על ידי הסוכנות להגנת הסביבה.
  • לילדים, הימנעו ממוצרי OLE או PMD, בחר ב- DEET בשיעור של 30% ומטה והימנעו משימוש בחומר דוחה על תינוקות מתחת לגיל חודשיים.
  • תתכסו. לבשו שרוולים ארוכים ומכנסיים.
  • תלו רשתות נגד יתושים. הקיפו אזורי בילוי חיצוניים, עגלות ומנשאים לתינוק עם יתושים בכדי להרחיק חרקים, זאת גם ההזדמנות לתקן חורים על הדלתות והחלונות בבית.

 

*הכתבה תורגמה ונערכה מאתר health ואינה מהווה תחליף לייעוץ רפואי