איך להיפטר משיהוקים? מצאנו 6 שיטות יעילות במיוחד

שיהוקים הם די מסתוריים. לאורך השנים גדלנו על רשימה אינסופית של טריקים כדי להיפטר מהם, מנשימה לשקית נייר ועד אכילת כף סוכר. אך אילו תרופות באמת עובדות?

זמן צפייה: 02:11

בהמשך להודעה על כך שנשיא ברזיל, בולסונרו, אושפז לאחרונה בגלל שיהוק שנמשך 10 ימים שמקורו אינו ידוע, הוא אף סובל מחסימת מעיים בעקבות התופעה וכעת מתברר שעשוי לעבור ניתוח חירום. בולסונרו בן ה-66 אמר בעבר בכמה הזדמנויות שהוא סובל משיהוקים חוזרים, שלעיתים נמשכים ימים.

כמעט לכולנו היו שיהוקים בשלב זה או אחר במהלך חיינו. בעוד ששיהוקים לרוב חולפים מעצמם תוך מספר דקות, הם עלולים להרגיז ולהפריע לאכול ולדבר.

כל מי שחווה שיהוקים מתמשכים, מנסה להבין כיצד למנוע אותם ולהיפטר מהם ומתברר, שיהוקים הם די מסתוריים. לאורך השנים גדלנו על רשימה אינסופית של טריקים כדי להיפטר מהם, מנשימה לשקית נייר ועד אכילת כף סוכר. אך אילו תרופות באמת עובדות?

עוד ב"בריאות"

זה מה שקורה לכם כשאתם עושים "קנאקים" באצבעות

כמה גרם סוכר זה בטוח לאכול בשבוע?

9 סימנים שזה רציני יותר מההצטננות

מה גורם לשיהוקים?

שיהוקים הם תוצאה של עוויתות פתאומיות ולא רצוניות של שריר הסרעפת (השריר שמתחת לריאותינו שעוזר לנו לנשום). שיהוקים יכולים להימשך מספר שניות עד כמה שעות (ובמקרים נדירים אפילו נמשכו ימים ושנים!). מרבית מקרי השיהוק אינם מהווים סיבה לדאגה (אם כי עליך לפנות לרופא אם יש לך שיהוקים מתמשכים הנמשכים יותר מכמה שעות). הסיבות המרכזיות להתקף שיהוק כוללות:

אכילה מהירה מדי ובליעת אוויר
תחושות של פחד או התרגשות
ניתוח בטן
כל דבר שמגרה את הסרעפת
אוכלים יותר מדי או שותים יותר מדי
תרופות להחזרת חומצה

הגבלת החשיפה לפעילויות אלה תסייע במניעת התקפי שיהוק בעתיד.

כיצד ניתן לעצור שיהוקים?

במילים פשוטות, עליכם לגרום להרגעת הסרעפת שלכם ולהעלות את הלחץ בתוך הבטן כדי ללחוץ את הסערפת כלפי מעלה, זה יעזור לסלק את השיהוקים. כיצד לעשות זאת בהצלחה עדיין לא ברור; עם זאת, כל השיטות הללו אינן מזיקות ושווה לנסות בפעם הבאה שתמצאו את עצמכם עם התקף שיהוקים:

  • אכלו כף חמאת בוטנים. האיכות הדביקה של חמאת הבוטנים מאלצת אתכם להזיז את הפה, להפריע לדפוסי הבליעה והנשימה שלכם מספיק כדי להחזיר את הסרעפת למסלול ולעצור את שיהוקיכם.
  • לאכול משהו ממש חריף. בדומה לאופן שבו נבהלים לפעמים נפטרים משיהוקים, אוכלים חריפים מסיחים את הגוף באופן שעלול לשבור את מעגל השיהוקים.
  • שתו מים, נגסו לימון, או משכו על הלשון. כל הפעילויות הללו נחשבות כממריצות את עצב הוואגוס, המשרת את שריר הסרעפת, ויכולות לעזור לעצור שיהוקים במסלולם.
  • נשמו לאט ועמוק לתוך שקית נייר. פעולה זו מעלה את רמות הפחמן הדו-חמצני בדם, מה שמאלץ את הסרעפת להתכווץ כדי להכניס עוד חמצן, מה שעשוי להספיק בכדי לעצור את השיהוקים.
  • שימוש בתרופות להיפטר משיהוקים - אין הרבה מחקרים המעריכים את יעילותן של תרופות נגד שיהוק שונות.
    ישנן תרופות שיכולות לעזור להקל על שיהוקים; עם זאת, הן משמשות כמעט תמיד כמוצא אחרון. אם אתם סובלים משיהוקים מתמשכים, התייעצו עם הרופא המטפל שלכם לגבי אפשרויות הטיפול והגורמים הרפואיים הבסיסיים.

 

ואם כל הדרכים האלו לא מספיקות לכם, נסו את הטריק של אברי (שלימד אותו לא אחר מאשר שותפו דאז ארז טל):

קחו כוס מים מלאה ועמדו בפינת החדר (קריטי להצלחת הטריק). הרימו יד למעלה ולגמו מהכוס בלגימות קטנות תוך כדי הורדת היד. צריך לסיים את המים כשהיד מגיעה למטה.

אברי גלעד
עמדו בפינת החדר - קריטי להצלחת הטריק. | צילום: shutterstock

כנראה שלנשיא ברזיל בולסונארו זה קצת מאוחר מדי, אבל תמיד שווה לנסות.