כמה דברים חשובים שצריך לדעת על השתלות שיניים

מספרים לכם שתקבלו את הכתרים הטובים בעולם? שיום אחד תצאו מהשתלה עם שיניים חדשות? הנה כמה עובדות על השתלות שיניים שיגרמו לכם להגיע לטיפול עם ידע רב וחיוך רחב. שאלות ותשובות עם רופא השיניים ד״ר איברהים בסול | בשיתוף "שאל את הרופא"

השתלות שיניים

נתחיל בשאלה הראשונה והבסיסית: מהו תפקידם של שתלים דנטליים?

ד"ר איברהים בסול: ״שתלים דנטליים מיישמים במקומות שבהם היו שיניים חסרות, או כשמעוניינים לעקור שיניים שאי אפשר יותר להציל. בעבר הלא רחוק, אם היה חוסר בשן בין שתי שיניים בריאות היו מבצעים כתר, אך כיום במקום עקירת והשחזת שיניים בריאות מניחים את השתל. מדובר למעשה בבורג מטיטניום שמוברג על ידי הרופא לעצם הלסת, וזאת על פי תקן של משרד הבריאות״.

האם ישנן בדיקות מקדימות שצריך לבצע לפני שתלים?

״בוודאי. תחילה אנו צריכים לבחון את מיקום השתל ובאם אפשר ליישמו. הבדיקות דרושות לבחינת מספר היבטים:

• האם יש לנו מספיק מקום בשביל להניח את השתל – לעיתים מבצעים עקירה בלי לבצע מייד שתל, ובהמשך לאורך הזמן המרווחים בין השיניים מצטמצמים, וכאשר רוצים לבצע את השתל כבר אין מספיק מקום.

• האם אפשר ליישם את השתל מייד או שנדרשת תחילה השתלת עצם מכיוון שאין מספיק עצם עבור השתל.

• האם יש לנו מספיק מקום לצורך סגירת לסתות טובה - לעיתים כשעוקרים שן ולא מיישמים שתל, השן שממול עושה תקיעה, מה שפוגע בסגר.

״חשוב לומר שלפעמים גם קיים מצב בו אי אפשר לבצע שתלים, למשל סוכרת לא מאוזנת, בריחת סידן חזקה, נטילת תרופות לחיזוק סידן, וכן מחלות נוספות. יחד עם זאת, מדובר רק באחוז או שניים מכלל האוכלוסייה, ואצל האנשים האלה נשתמש בתחליפים כגון תותבות וכתרים.

״מלבד זאת, על מנת לבצע היטב השתלת שיניים חובה שיהיה שיתוף פעולה טוב בין המטופל לרופא. צריך שהמטופל יוכל לשבת זמן ארוך על יחידת הטיפול לצורך יישום השתל, בלי שיהיה פחד גדול מאוד וכדומה. למטופלים הסובלים מחרדה דנטלית אפשר לבצע טשטוש (סדציה), המאפשר לבצע את הטיפול באופן רגוע ונוח יותר״.

בקיצור, כיצד נראה תהליך ההשתלה?

״כאמור, אנו מתחילים בבדיקת התאמה ראשונית. במידה שישנה התאמה אנו עושים CT לבדיקת איכות העצם. זהו צילום חשוב מאוד, ובמידה שעושים חלילה שתל בלי CT האינדיקציה אינה טובה מספיק. לאחר שמחדירים את השתל אפשר לבצע כתר זמני, ואם הכתר הזמני איננו דחוף ישנה עדיפות להשארת השתל לפני שיקום לתקופה  של שלושה עד חמישה חודשים עד קליטה מוצלחת. יחד עם זאת, במידה שמדובר בשתל במקום בולט מבחינה אסתטית, אנו יכולים ליישם את השתל ומעליו להניח מבנה זמני. במקרה זה גם ניתן לבצע השתלה מיידית, בה באותו יום של יישום השתל או ביום שאחריו מניחים את הכתר הזמנ י. ואולם, חשוב שהציבור יבין שאין כזה דבר השתלת שיניים שנגמרת כולה ביום אחד, מפני שלוקח זמן עד שהשתלים נכנסים למקום שלהם.

״זאת אומרת שהמטופל ייצא מהמרפאה עם שיניים זמניות באותו היום או ביום שאחריו, אך לא מדובר בשיקום הקבוע. חשוב להדגיש: אין להאמין לפרסומות שאומרות שאפשר לסיים הכל ביום אחד, מפני שמדובר רק בשיקום זמני ולא סופי. למעשה, רק לאחר תקופת קליטת השתל אפשר יהיה לבצע את השיקום הקבוע. יתר על כן, ישנם מקרים שבהם צריך להמתין תקופה עוד יותר ארוכה, למשל מי שעובר השתלת עצם צריך לעיתים להמתין אפילו יותר מחמישה חודשים״.

שתל שיניים יחיד

מי קובע את סוג הכתר שיהיה למטופל?

״הבחירה בסוג הכתר נובעת מהסכמה בין המטופל לרופא על כך שמדובר באופציה הטובה ביותר. כלומר, מה שקובע הוא לא בהכרח סוג הכתר מפני שלא כל הכתרים מתאימים לכל השתלים. אנו צריכים לראות מהו השיקום ההולם לא רק מהפן של האסתטיקה אלא גם מבחינת עמידות וחוזק. הדבר החשוב הוא שהפציינט ייהנה מאסתטיקה טובה, יפה, נוחה ועמידה לאורך השנים. לכן, גם במקרה הזה מומלץ שלא ללכת שבי אחרי פרסומים למיניהם על ׳הכתרים הכי טובים בעולם׳, אלא לעשות את הבחירה בהתאם להמלצה של רופא השיניים״.

התאמת כתר לשיניים

האם יש משמעות לרופא שאליו פונים עבור השתלת שיניים?

״זוהי נקודה מהותית: יש לבצע את השתלים אצל מומחה לכירורגיית פה ולסת, מומחה לחניכיים או לשיקום הפה. כדאי להיות הידיים הבטוחות של מומחה ולא להתפתות לכל מיני פרסומים. יש לזכור שלעתים בהשתלות שיניים מתרחשות הפתעות שרופאי שיניים רגילים לא תמיד יכולים להתמודד עימו. זוהי בדיוק הסיבה שבגללה ברשת המרפאות שלנו עובדים מומחים ייעודיים להשתלות.

״אני לא אומר שרופאי שיניים אינם יכולים לעשות השתלות, ולפי התקנות והכללים הדבר בהחלט מותר להם. ואולם, אין חולק על כך שההשתלה יותר בטוחה אם מבצע אותה מומחה. ברשת המרפאות שלנו עורכים התייעצויות צוותיות רב מקצועיות של הרופאים והמומחים, בונים תסריטים, בוחנים את הצילום הפנוראמי, ובמצעים הליך מאוד בטוח עם סיכוי גבוה להצלחה בטווח הקצר והארוך״.

מה עושים בתקופה שלאחר ההשתלה?

“לאחר ביצוע השתלים יש להגיע למעקב אצל שיננית, לקבל הסברים יסודיים על שמירת השיניים והשתל, וכן להגיע על חצי שנה לבדיקת שגרתית אצל הרופא. גם בנקודה זו ראוי להזהיר את הציבור מכל מיני פרסומים, המבטיחים שהשתלים יחזיקו לכל החיים. אמנם, אצל חלק מהאנשים השתלים אכן מחזיקים לכל החיים, אבל זאת לא הבטחה. הזמנים משתנים בין מטופל למטופל, ואנו מצפים לתקופה של 7 שנים לפחות של החזקת השתל, עם שאיפה ליותר מכך.

“לסיום, עליי לשוב ולהדגיש את הנושא המהותי: רופאי שיניים רגילים הם לא הבחירה האופטימלית להשתלות, ועדיף לעבור את ההליך אצל מומחה לכירורגיית פה ולסת, מומחה שיקום הפה או מומחה חניכיים, כפי שעובדים במרפאות שלנו בקרית ביאליק”.

ד''ר איברהים בסול

ד״ר איברהים בסול הינו רופא שיניים  כבר יותר משלושים שנה, בעל ידע רב בכל תחומי רפואת השיניים ובמיוחד בשיקום וכירורגיית הפה. לד"ר בסול יש שלוש מרפאות שיניים באזור הצפון בקרית ביאליק, בהן מבוצעים כל טיפולי השיניים לרבות השתלות שיניים, עקירות כירורגיות וכתרים מסוגים שונים.

לפרטים נוספים ועדכונים חמים בנושאי הכתבה היכנסו לדף הפייסבוק: https://www.facebook.com/ibrahem.basoul/