מתעטשים יותר לאחרונה? כנראה שאין לכם קורונה, זאת רק אלרגיה

מהו מזרק אפיפן ולמה הוא לא נמצא בכל מקום, איך ואם בכלל אפשר להימנע מאלרגיות ומה בעצם ההבדל בין אלרגיות לרגישויות למזון? אתם שואלים - פרופסור קרסו עונה

זמן צפייה: 08:48

בעקבות האירוע המצער של אושר דרעי ז"ל, שסבלה מאלרגיה לחלב ונפטרה לאחר שככל הנראה אכלה קצפת חלבית במסעדה בשרית בה נהגה לאכול, פרופ' רפי קרסו הגיע לאולפן "העולם הבוקר" עם אברי גלעד וטלי מץ כדי לענות על שאלות הגולשים והפעם בנושא אלרגיות ורגישויות למזון.

"חייב להיות מזרק אפיפן בכל מקום." מסביר פרופ' קרסו. "זה עולה 200 או 250 ש"ח עם תוקף לחמש שנים, זה צריך להיות בכל גן, בית ספר, מסעדה. זאת לא בעיה, אפשר לרכוש את זה בבית מרקחת באמצעות מרשם." מזרק אפיפן מכיל אדרנלין והוא טוב בכל סוג של אלרגיה.

פרופסור רפי קרסו
אתם שואלים - פרופסור קרסו עונה

למה אנשים מסוימים מקבלים אלרגיות, איך מונעים ומטפלים בזה? 

לאלרגיה יש בד"כ נטייה משפחתית תורשתית. אלרגיה היא תקלה במערכת החיסון שלנו, שיודעת להבדיל בין כל מה ששייך לנו למה שלא שייך לנו. מה ששייך לנו היא משמרת, ואת מה שלא היא תוקפת. מערכת החיסון שמקבלת חלבון זר או חיידק, בד"כ תוקפת ומשמידה אותו. צריך לקחת בחשבון שכ-20 אחוז מאוכלוסיית העולם סובלת מסוג זה או אחר של ארלגיה, והדרך הטובה ביותר לטיפול היא מניעה. אם אני יודע שאני אלרגי לדבר מסוים להימנע מלצרוך או להתקרב אליו.

יכול לעניין אתכם

באנו בעקבות הריח, נשארנו בגלל הטעם: מצאנו 6 יתרונות בריאותיים מוכחים של שום

הגברים בוכים בלילה: האם אתם בכיינים או שבאמת יש לכם סף נמוך יותר לכאב?

הסרת שיער בלייזר בקיץ – כדאי או לא כדאי?

 

לפעמים אלרגיה מופיעה באמצע החיים ולפעמים מסיבה לא ברורה היא נעלמת באמצע החיים, זה נדיר אבל זה קיים. היום ישנו חיסון נגד אלרגיה, ואם ידוע גורם האלרגיה אפשר לעשות חיסון בו נותנים את גורם האלרגן בכמויות קטנות.

אלרגיה
רגישות למזון מופיעה לאט יותר מאלרגיה | צילום: shutterstock

מה ההבדל בין אלרגיות לרגישיות למזון?

התופעות הן דומות אלא בעוצמות שונות. לדוגמה: אם יש אלרגיה לתות ותאכלו תות, נתחיל להתגרד או לדמוע או להתעטש או להתנפח. ההתנפחות הזו יכולה להיות מסוכנת כי אם מתנפחים בדרכי הנשימה אפשר להיחנק. תופעות אלרגיות מתחילות די מהר, לעומת זאת רגישות למזון יכולה להופיע הרבה יותר לאט.הרגישות למזון בד"כ, וזה לא מדויק, אבל לרוב מופיעה בדרכי העיכול.
רגישויות הן הרבה יותר חלשות מאשר אלרגיות. אלרגיות יכולות להיות מסכנות חיים, בעיקר אם גורמות להתנפחויות, לפעמים אלרגיה יכולה לבוא עם כאבי בטן מאוד חזקים או תופעות של קוצר נשימה או אסטמה. רגישות גם מופיעה יותר לאט מאלרגיה.