"If it flies, it spies": תיאורית הקונספירציה על כך שציפורים לא אמיתיות

אלא אם אתם סטודנטים לפילוסופיה, בטח לא יצא לכם להטיל ספק בשאלה: האם ציפורים אמיתיות? להפתעתנו, גילנו שיש אנשים שלא בדיוק מאמינים בקיומן של ציפורים, או לפחות לא כמו שאתם חושבים. תנועת "Birds Aren't Real" מאמינה שרוב הציפורים בארה"ב הוחלפו ברחפנים שמופעלים ע"י ממשלת ארצות הברית כדי לרגל אחר אזרחיה. אז תכינו את פירורי הלחם ותנקו את האבק מהמשקפות, כי הפעם יצאנו לבדוק לאן נעלמו 12 מיליארד ציפורים. זהירות - קונספירציה לפניכם!

Birds Aren't Real

ראשית התנועה

אתם בטח שואלים את עצמכם - איפה הכל התחיל? הרי זה לא שמישהו קם בוקר אחד והחליט שכל הציפורים בארצות הברית הוחלפו ברובוטים רחפנים שנועדו לרגל אחר אזרחים. אז זהו, שכן... פיטר מקינדו, אזרח אמריקאי בשנות העשרים המאוחרות לחייו, יצר בשנת 2017 סלוגן מטופש במהלך "מצעד הנשים" בהפגנות שנערכו נגד טראמפ. לפי הגרסה של המפגינים שהיו במקום, מקינדו כתב על כרזה "ציפורים אינן אמיתיות", והמציא תיאורית קונספירציה סאטרית אשר נועדה לשמש כבדיחה.

כתבות נוספות:

הסרטון של מקינדו מחזיק בכרזה מאותה צעדה הפך ויראלי, ובעקבות הפרסום המופרז, החליט להקים תנועה בשם "Birds Aren't Real". בפוסט מאוחר יותר שפירסם בפייסבוק האישי שלו, כתב מקינדו שהוא יצר תנועה סאטירית שאנשים אוהבים. לאחר מכן הוא התנער מאמירה זו וטען כי התנועה אינה סאטירית כלל, ושהפוסט המדובר לא נכתב על ידו. בשנת 2021 הוא הודה באופן סופי ורשמי כי מדובר בסאטירה. "אני מנהיג של תנועה מזוייפת, בלי הוכחות וללא היסטוריה". ולמרות זאת, יש סיבה מעניינת לכך שהתנועה עדיין קיימת.

Birds Aren't Real

האג'נדה

אז לפי התיאוריה המדוברת, בין השנים 1969 ועד 2001, ממשלת ארצות הברית רצחה מעל 12 מיליארד ציפורים בארה"ב, והחליפה אותן ברחפנים או מזל"טים, שמטרתם לרגל אחר אזרחים אמריקאים. תתפלאו לשמוע שלתומכי התיאוריה יש לא מעט "הוכחות". ראשית הציפורים עומדות על קווי ועמודי חשמל מכיוון שהן מטעינות את הסוללה שלהן. זאת בהתעלמות מוחלטת מכך שמדובר בתופעה עולמית שנעשו עליה כבר מחקרים בעבר. אם תהיתם למה ציפורים עושות קקי על הרכבים שלכם, זה מכיוון שמדובר בנוזל ריגול בו מוחבאים מכשירי מעקב.

Birds Aren't Real
צילום: shutterstock

אם נצלול עמוק יותר אל תוך הקונספירציה נגלה שהסיבה לכך שסמל טוויטר הוא ציפור, היא לא מקרית. טענות "קיצוניות" יותר גורסות כי הירצחו של נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי הייתה מכיוון שלא הסכים לשתף פעולה עם רצח הציפורים. רק בשנה שעברה הפגינו כ-2,000 מחברי התנועה בכיכר מרכזית במנהטן שבניו יורק ודרשו מראש העיר ש"יכבה" את כל היונים בניו יורק. כמו שכבר אמרנו, התנועה אינה אמיתית, אך מנהיג התנועה, פיטר מקינדו, עשה לא מעט בארבע שנים בהם שיחק דמות של מנהיג תנועה אמיתית, כדי לגרום לאנשים להאמין שלא מדובר בפייק.

ניסוי מצחיק או אמירה פוליטית

בין השנים 2017 - 2021, מקינדו ערך הפגנות ועצרות, הרים שלטי חוצות וייצר תוכן מזויף לרשתות החברתיות. בין היתר הוא שכר שחקן מבוגר שגילם דמות של סוכן CIA לשעבר אשר הודה בכך שהיה חלק מרצח הציפורים ההמוני. הצעד המשמעותי ביותר שעשה היה כנראה לקנות וואן ולהסתובב ברחבי ארצות הברית כדי לשכנע אנשים להאמין באג'נדה שלו. אבל זה רק קצה הקרחון מהרעש שהתנועה המזוייפת שהקים הצליחה לעורר ברחבי העולם. אז למה לעשות את כל זה אתם שואלים?  בשנת 2021, בכתבה ראשית שהופיעה בעמוד הראשון של עיתון ה-"New York Times", הכריז מקינדו כי מדובר בפייק מוחלט וחסר שחר, והסביר הכל.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Birds Aren't Real (@birdsarentreal)

התשובה מעוררת ההשראה שנתן מקינדו לשאלה למה הוא עשה את זה, קשורה לכל תיאוריות הקונספירציה באשר הן, ומלמדת אותנו שיעור חשוב על קבלת השונה. "במהלך הזמן שקידמתי את התנועה שלי, אנשים רבים שזיהו אותי ברחוב או בהפגנה, ניגשו אליי ואמרו לי שאני טיפש. הרגשתי שהמטרה של אותם אנשים היא לצמצם או להפסיק את תיאוריות הקונספירציה. אבל אם המטרה שלנו כחברה היא לחיות במציאות משותפת עם שכנינו, איך אנחנו יכולים להדחיק ולדחות אמונות של אנשים אחרים במחשבה שהם מטומטמים".

מקינדו טוען שבכך שאנחנו מתייחסים לקונספירטורים כמשוגעים או טיפשים, אנחנו בעצם רק מרחקים אותם יותר מהאמת, והאמת היא שאין אמת אחת. הפואנטה של דבריו היא שככול שהחברה מדירה קבוצות מסוימות על סמך האמונות והמחשבות שלהם, כך היא גורמת להן להדגיש יותר את הייחודיות שלהן. לדבריו, השיח צריך להשתנות. במקום לשאול "איך לעזאזל אתם מאמינים בשטויות האלה?" אנחנו כחברה צריכים לבדוק מה מלכתחילה גרם להם להיות פגיעים בנושא הזה, ולרצות להשתייך אליו בצורה קונספירטורית.

בסופו של דבר, התנועה המצחיקה שהגדירה את עצמה כתיאורית קונספירציה אמיתית למדי, מביאה אל חיינו מסר חשוב ונוקב. קבלת האחר, אחדות, ואמפתיה כלפי השונים מאיתנו. אם אנחנו רוצים לצמצם את הפלורליזם ושנאת החינם, אולי כדאי שנתחיל בלקבל את השונה, או את הציפור, תלוי איך מסתכלים על זה.

כמו תמיד אנחנו פה בשביל להזכיר - אל תפחדו לשאול שאלות, להתעניין ולחקור, לאמת צדדים רבים, ואם יש משפט שמתאר את המציאות שאנו חיים בה כיום, הוא כנראה ש"אין אמת אחת". מקווים שהשכלתם, ועד לפעם הבאה.