אופס! מדענים יצרו בטעות עכבר עם רגליים במקום איברי מין

מדענים שערכו ניסויים בעוברים של עכברים "כיבו" גן האחראי על התפתחות הגפיים והאיברים. מה שהם לא ציפו שיקרה זה שבמקום איברי רבייה, יפתחו העכברים זוג רגליים נוסף

1bjoco
מתוך המחקר שפורסם | צילום: (Lozovska et al., Nat. Comms, 2024)

חוקרים ממכון המחקר IGC בפורטוגל השוו בין עוברי עכברים בני 10 עד 17 ימים עם ובלי גרסאות מתפקדות של גן הידוע בשם Tgfbr1, גן האחראי על וויסות מסלולי איתות של תאים המעורבים בצמיחה והתפתחות. זהו ספר הוראות זעיר בתוך גופו של העובר שמורה לתאים כיצד לגדול.

החוקרים "כיבו" את פעילות הגן בעוברי העכברים, ואז קרה דבר בלתי צפוי – העכברים פיתחו זוג נוסף של רגליים במקום בו היו אמורים להתפתח איברי המין שלהם.

בשלבי הגדילה הראשונים של העובר נבנים הרצפים הגנטיים מהראש ועד הזנב. המנגנונים הגנטיים מעבירים את מרכז ההתמקדות שלהם אל הרחבת הגוף והנחת היסודות למערכות האיברים העיקריות. בשלב הזה נוצרות רקמות חדשות שיוצרות את המבנים הנחוצים לתעלות היציאה ואיברי המין של הגוף.

2xawcl
מתוך המחקר שפורסם | צילום: (Lozovska et al., Nat. Comms, 2024)

בעוד שהרגליים והידיים של העכברים חולקות הרבה מאותם הגנים, בשלב המוקדם של התהליך לגפיים האחוריות ולאיברי המין יש יותר מן המשותף. ייתכן וזו הסיבה שהעכברים גידלו זוג רגליים במקום איברי מין.

מנגנונים גנטיים עוברים להתמקד בהרחבת הגוף והנחת היסודות למערכות האיברים העיקריות. במהלך תהליך זה ישנן אינטראקציות בין רקמות חדשות שצצת ויוצרות מבנים הנחוצים לתעלות היציאה ואיברי המין של הגוף.

אולי יעניין אותך גם: יכולות להיכנס להיריון? הצצה אל חיי המין של התאומים הסיאמיים

החוקרים מקווים שהמחקר יתרום להבנה טובה יותר של ההתפתחות העוברית, ויסייע בסופו של דבר בטיפולים בהפרעות התפתחויות ומומים מולדים.