חשש ביפן: אם לא יהיה שינוי בחקיקה, בעוד 500 שנה לכל האזרחים יקראו סאטו

מחקר חדש מזהיר מפני עתיד אפור מאוד לאומה היפנית: אם זוגות נשואים לא יורשו להשתמש בשמות משפחה נפרדים, בעוד כ-500 שנה לכל האזרחים יהיה את אותו שם משפחה – סאטו. "אני לא חושב שזה יהיה עולם טוב לחיות בו"

Japanese,male,businessmen,who,are,troubled,by,worries
על פי ההערכות עד שנת 2531 לכל היפנים יקראו סאטו | צילום: Shutterstock

עד שנת 2531 לכל האזרחים היפנים יהיה את אותו שם משפחה, כך על פי מחקר שנערך על ידי הירושי יושידה, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת טוהוקו. פרופסור יושידה סבור כי הסיבה לכך נאוצה בכך שהחוק ביפן מחייב זוגות נשואים לאמץ שם משפחה יחיד.

"אם כולם יהפכו לסאטו, ייתכן שנצטרך לפנות אחד אל השני בשמות הפרטיים שלנו, או במספרים," אמר פרופסור יושידה. "אני לא חושב שזה יהיה עולם טוב לחיות בו".

על פי ההערכות, שם המשפחה סאטו הוא שם המשפחה הנפוץ ביותר ביפן, ומהווה 1.5% מכלל האוכלוסיה. לפי המחקר, שיעור היפנים בשם סאטו גדל פי 1.0083 מ-2022 ל-2023. בהנחה והשיעור יישאר קבוע ולא יהיה שינוי בחוק שמות המשפחה, עד שנת 2446 מחצית מהאוכלוסיה היפנית תיקרא בשם הזה. בשנת 2531 ל-100% מהאוכולוסיה יקראו סאטו.

חשוב לציין כי ייתכן והמחקר מוטה פוליטית, שכן הוא הוזמן על ידי פרויקט Think Name וארגונים אחרים הפועלים לשינוי החוק הקיים. מנגד, חברי מפלגת השלטון השמרנית טוענים כי שינוי החוק יפגע בערכי המשפחה ויערער את בני הנוער.

אולי יעניין אותך גם: אחרי למעלה מ-1,000 שנים: פסטיבל "האיש העירום" ביפן מגיע לסיומו

הממשלה מאפשרת לשמות נעורים להופיע לצד שמות נישואים בדרכונים, ברישיונות הנהיגה, ובתעודות המגורים, אך יפן היא עדיין המדינה היחידה בעולם המחייבת בני זוג להחזיק באותו שם.