הערכה: הזאבים המוטנטים של צ'רנוביל פיתחו עמידות לסרטן

חוקרים מאוניברסיטת פרינסטון ערכו מעקב אחר אוכלוסיית הזאבים המוטנטים שחיה באזורי האסון של צ'רנוביל. מתברר כי הזאבים הללו פיתחו עמידות יוצאת דופן לקרינה רדיואקטיבית. החוקרים סבורים כי הזאבים הללו יסייעו להם במציאת תרופה לסרטן, אך המחקר הושהה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה

זאבים, צ'רנוביל
חוקרים גילו כי אוכלוסיית הזאבים של צ'רנוביל פיתחה עמידות למחלת הסרטן | צילום: Shutterstock

האסון הגרעיני שפקד את צ'רנוביל ב-1986 רוקן את העיר וסביבתה והותיר אחריו אזורים רבים הנגועים בקרינה רדיואקטיבית מסוכנת. לאחר שבני האדם נטשו את הסביבה, אוכלוסיות רבות של חיות בר החלו לשגשג שם.

בין בעלי החיים הללו נמנים להקות זאבים, שבעקבות החשיפה הבלתי פוסקת לקרינה, החלו לפתח הסתגלות לסביבה העוינת הזו. חוקרים מטעם אוניברסיטת פרינסטון גילו כי "זאבי צ'רנוביל" נושאים סימנים גנטיים שעשויים להיות המפתח למציאת התרופה לסרטן.

במטרה להבין כיצד הצליחו הזאבים לשרוד בתנאים העוינים של צ'רנוביל, ציידו החוקרים את הזאבים במכשירים שעוקבים אחר תנועותיהם, ומודדים את מינוני הקרינה שהם סופגים באופן יום יומי. מדובר במינונים גבוהים משמעותית מכל מה שבני אדם יכולים לעמוד בהם.

Wolves,in,chernobyl,radioactivity,region,running,among,abandoned,hoses,with
זאבים בצ'רנוביל | צילום: Shutterstock

בנוסף, הצוות ערך בדיקות דם וגילה כי לזאבים הללו יש מערכות חיסון שונות, הדומות באופן מדהים לאלו של חולי סרטן שעוברים טיפולי רדיותרפיה. זאת ועוד, החוקרים זיהו תכונות גנטיות שכנראה מחזקות את העמידות של הזאבים למחלה.

אולי יעניין אותך גם: מגפת האיילים הזומבים: מדענים חוששים כי היא עלולה להדביק גם בני אדם

למרבה הצער, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, צוות החוקרים של פרינסון נאלצו להשהות את המחקר ולשוב לארצם. אך למרות האתגרים הגלובליים הממצאים שהוצגו עד כה מעוררים עניין ואופטימיות בקרב הקהילה המדעית.