"מתה בצרחות וייסורים": מה עומד מאחורי הבעת פניה של 'האישה הצורחת'?

במשך עשרות שנים תהו החוקרים מה עומד מאחורי הבעת פניה של המומיה העתיקה שזכתה לכינוי 'האישה הצורחת'. כעת, מחקר חדש חושף פרטים נוספים ועגומים אודות המומיה המפורסמת

Frontiers In Medicine 66
'האישה הצורחת' | צילום: Frontiers in Medicine

המומיה 'האישה הצורחת' התגלתה בשנת 1935 במהלך חפירות ארכיאולוגיות בדיר אל-בחרי, מתחם מקדשי קבורה שהסמוך לעיר לוקסור שבמצרים. היא זכתה לכינוי הזה בגלל פיה הפעור לרווחה בהבעה שנראית כמו צרחה. כעת, מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Frontiers in Medicine טוען כי ייתכן שהאישה מתה בצווחות וייסורים.

לכתבות נוספות

קבוצת חוקרים בראשות פרופסור סהר סאלם, מומחה לרדיולוגיה באוניברסיטת קהיר, ערכה סריקות CT במטרה לבחון את הסיבות למותה והאם היו לא הפרעות פתולוגיות כלשהן. הממצאים היו לא פחות ממרתקים.

Frontiers In Medicine 55
'האישה הצורחת' | צילום: Frontiers in Medicine

מתברר כי האישה, שהייתה בת 48 במותה, איבדה כמה שיניים וחיה עם דלקת פרקים קלה בעמוד השדרה. גופה נחנט לפני כ-3,500 שנה עם מרכיבים איכותיים.

Frontiers In Medicine 1
'האישה הצורחת' | צילום: Frontiers in Medicine

בניגוד לשיטות החניטה הנהוגות, רוב האיברים של 'האישה הצורחת' עדיין היו נוכחים, מה שמרמז על חניטה לקויה. עם זאת, החוקרים גילו שהיא נחנטה בתמצית מצמחי ערער ולבונה, שבמצרים העתיקה היו יקרים מאוד ויובאו מארצות אחרות. אך מה שמייחד את 'האישה הצורחת', הוא, כמובן, הבעת פניה.

Frontiers In Medicine 44
'האישה הצורחת' | צילום: Frontiers in Medicine

פרופסור סאלם הסביר כי המצרים הקדמונים היו אובססיביים לאסתטיקה של הגופות שהם חנטו. הם טרחו להסיר איברים פנימיים לפני החניטה והקפידו לקשור את הלסת לראש על מנת למנוע את נפילת הלסת מהגולגלת. זה לא מה שקרה עם 'האישה הצורחת'.

אולי יעניין אותך גם: מדענים מצאו זאב בן 44,000 שנה שנשמר בצורה מושלמת

"האישה מתה בצרחות וייסורים או כאבים, ושרירי הפנים התכווצו, וזה מה ששימר את המראה הזה בזמן המוות בגלל עווית הגוויה". הסביר פרופסור סאלם, אך סייג ואמר כי לא ניתן לקבוע בוודאות את הסיבה להבעתה.