המונים חיפשו משחק ישן בו חוואי רוצח את אשתו. בעיה אחת: הוא לא קיים

במשך כמה שנים, קבוצת אנשים הקדישה הרבה מאוד זמן בניסיון לאתר משחק חווה ישן בו חוואי רוצח את אשתו. הם חלקו זכרונות, עברו על מאגרים, ניסו להפעיל לפטופים ישנים אבל שום דבר לא הכין אותם לעובדה הפשוטה מאוד - המשחק מעולם לא התקיים במציאות. לתופעה הזו קוראים ״אפקט מנדלה״ ולפחות במקרה הזה - היא גרמה לקהילה של אנשים לייצר בעצמם את המשחק שהם נשבעו בקיומו והתבדו

Moriai
Moriai | צילום: צילום מסך

כמה רחוק הייתם מוכנים ללכת בשביל לאתר משחק מחשב אהוב מן הילדות שלכם? בשנת 2016 משתמש בשם sparta213 פרסם הודעה בקבוצת רדיט המוקדשת לאיתור משחקים ישנים. הוא סיפר שהוא זוכר שהוא שיחק במשחק חווה, כזה שבו השחקן יכול לשתול ירקות, לחלוב פרות ולגדל תרנגולות, אך היה במשחק טוויסט אפל: בתחילת המשחק השחקן רוצח את אשתו, ועליו להמשיך ולנהל את החווה שלו בזמן שהמשטרה מנסה לברר מה עלה בגורלה.

משחקי חווה הם ז׳אנר נפוץ בעולם משחקי המחשב. קוראים רבים ודאי זוכרים את המשחק Farmville שהיה מאוד פופולרי בקרב משתמשי פייסבוק בתחילת העשור הקודם, אך עוד בשנות ה-80 וה-90 היו אינספור משחקי מחשב שדימו את חיי החווה השלווים. המשחק שספרטה תיאר היה וריאציה אפלה של משחק חווה פופולרי משנות ה-90 בשם Harvest Moon. חברי הקבוצה תחקרו את ספרטה וביקשו פרטים נוספים – באיזה שנה הוא שיחק במשחק? באיזו קונסולה הוא שיחק? איזו גרפיקה הייתה למשחק? ספרטה מסר פרטים נוספים ובכך צמצם את האפשרויות: ״אני לא זוכר לאיזו קונסולה המשחק הזה יצא או מתי. אני יודע שהוא יצא אחרי שנת 2000 אבל בוודאות לפני אמצע או תחילת שנת 2015. הגרפיקה לא הייתה תל מימדית ואני בטוח ב-100% שזה לא היה משחק דפדפן״.

Harvest Moon
Harvest Moon | צילום: צילום מסך

חברי הקבוצה העלו העלו כמה סברות אפשריות בנוגע לזהות המשחק. הסברה הראשונה הייתה משחק איזוטרי בשם Scapeland. מדובר במשחק שעל פניו נראה רגיל לחלוטין, אך יש לו טוויסט אפל ובלתי צפוי - בוקר אחד החוואי מתעורר ובמקום להמשיך ולטפל בחווה שלו, הוא נאלץ להימלט ממשטר צבאי עוין. המשחק אכן היווה וריאציה אפלה על ז׳אנר משחקי החווה, אף הגרפיקה שלו הייתה תלת מימדית והתיארוך שלו לא תאם לזה של ספרטה. משתמש אחר הציע שאולי מדובר במשחק בשם Wild Season, שיש לו גרפיקה דומה לזו שספרטה תיאר, והוא נחשב למשחק חווה ״בוגר״ אך אין בו שום עלילה שנוגעת לרצח אישתך.

Scapeland
Scapeland | צילום: צילום מסך

הפוסט של ספרטה הפך להיות מאוד פופולרי. משתמשים רבים ניסו את מזלם, אך איש לא הצליח לאתר את המשחק. היו מי שאמרו שהם אמנם לא מזהים את המשחק, אך הוא נשמע מאוד מעניין והם היו רוצים לשחק בו. היה אפילו מי שטען שזה בכלל היה חלום ושהמשחק הזה לא היה קיים מעולם. עם הזמן הדיון דעך, והתעלומה נותרה בעינה.

אלא ששנתיים מאוחר יותר משתמש בשם DavidSpadeAMA הצית את הדיון מחדש: ״היה את המשחק הזה שהורדתי בשנת 2006, לפני ששדרגתי את המחשב ואיבדתי אותו. זה היה משחק חווה בסגנון Stardew Valley (משחק חווה פופולרי שנוצר בהשראת Harvest Moon א.ש.) שבו אתה רוצח את אישתך ואז אתה מנסה להעמיד פנים שמעולם לא הרגת אותה. היה גם מיני-משחק שקשור לדיג, ואני זוכר במיוחד שדגתי ראיות שקשורות לרצח. הורדתי את המשחק מאיזה אתר אינדי״.

המשתמשים הגיבו בהתלהבות והפנו את דיוויד להודעה המקורית של ספרטה. ״וואו, חשבתי שאני היחיד״, הגיב דיוויד בהתרגשות, והוסיף פרטים נוספים בנוגע למשחק: ״הורדתי את המשחק מאתר אינדי עלוב שהיו בו גם המון סרטוני Gore. אני חושב שבשם של המשחק הייתה המילה ׳עפר׳ אבל אני לא בטוח״.

כתבות נוספות:

שבועיים לאחר מכן עלתה הודעה חדשה ממשתמש שזיהה את המשחק. הוא טען שיש לו לפטופ ישן שבו מותקן משחק החווה המרושע, ואישר שמאחר שהלפטופ היה בשימוש בין השנים 2001 ל-2003, משחק החווה המדובר חייב להיות מהתקופה הזו. לרוע המזל, הלפטופ היה תקול והמשתמש לא הצליח להפעיל אותו.

בשלב הזה יותר ויותר אנשים החלו להתעניין במשחק המסתורי. ככל שהחקירה תפסה תאוצה, אך הנושא נעשה פופולרי יותר, והחלו להופיע יותר ויותר אנשים שטענו שהם זוכרים את המשחק. בוודאות. חלק ציינו שהם זוכרים שאפשר היה לדוג במשחק, אחרים ציינו שהיה מנגנון של דיאלוג כשהשוטרים היו מגיעים לחקור אותך. הזיכרון של כולם היה מעורפל, והפרטים לא תמיד היו אחידים, אך כולם היו משוכנעים שהם שיחקו במשחק הזה בדיוק.

חברי הקהילה הקימו קבוצת רדיט ייעודית בשביל לפתור את התעלומה. עשרות משתמשים פעלו יחד בשביל לאתר את המשחק. הם עברו על כל קצה חוט בצורה מאוד מרשימה, כמו שרק ברדיט יודעים לעשות. ה״חוקרים״ תחקרו כל מי שזוכר פרטים בנוגע למשחק. הם עברו על מאגרי משחקים פיזיים ודיגיטליים, מטמוני אתרים בגוגל ובארכיונים שונים ברחבי העולם. משתמש אחד אפילו טרח ועבר על אוספי משחקים בגרמנית, לאחר שמישהו העיד שהוא זוכר שהוא התקין את המשחק מדיסק שצורף למגזין משחקי מחשב גרמני. החקירה נמשכה שנים, אך למרות כל המאמצים, איש לא הצליח לאתר אותו. ואז הגיעה סימון.

סימון ברון, חובבת משחקי מחשב המכונה ברדיט בשם PlumppDev זכרה היטב את משחק החווה המרושע. היא שיחקה בו מתישהו בין השנים 2014 ל-2016, אחרי שהורידה אותו מאתר של משחקים חינמיים. ״זה לא היה משחק מתקדם. אני יודעת שאנשים משווים אותו ל-Harvest Moon אבל זה היה משחק מפוקסל פשוט מאוד, עם גרפיקה מוזרה וצלילים סטטיים. הדבר היחיד שאני זוכרת בבירור הוא שהחלק של הדיג היה בפרספקטיבה דו מימדית״. היא אפילו ציירה הדמיה של המשחק על פי הזיכרון שלה. סימון הייתה אחת החוקרות המסורות ביותר של תעלומת משחק החווה המרושע. ובשנת 2021 היא פרסמה בהתרגשות: ״מצאתי את זה! השמש האדומה שוקעת מעל שדות התבואה!״.

The Red Sun Sets Over The Fiel
The Red Sun Sets Over the Fields of Grain | צילום: צילום מסך

The Red Sun Sets Over the Fields of Grain הוא משחק חווה מפוקסל שבו השחקן מגלם חוואי שאשתו בגדה בו. המשחק מתחיל עם רצח, אמנם לא של האישה, אלא של הגבר החמדן, אך מיד לאחר מכן מתחיל המשחק שבו על השחקן לטפל בחווה שלו. המשחק הועלה לחנות האפליקציות של אפל, אך הוסר ממנסה משום שהוא הפר את כללי השירות שלה. סימון הסבירה שזו כנראה הסיבה שהיה כל כך קשה לאתר את המשחק, ומדוע כל כך מעט אנשים שיחקו בו. המשחק נוצר בשנת 2015 כך שהוא מתאים לתיאור המקורי של ספרטה, אך ספרטה הרס את החגיגה:

״זה שובר את לבי לומר שזה לא מה שאני זוכר, ושמעולם לא היה לי אייפון. עם זאת, זה הדבר הכי קרוב שמישהו מצא, ויש סיכוי ממשי שזה יכול להיות זה ושיש לי זכרונות שגויים שלא בכוונה. אני בהלם עד כמה שזה דומה. כישורי החקירה שלך טובים מאוד, מצאת משהו שלמיטב ידיעתי אין לאף אחד אחר אחרי שנים של חיפושים, וזה כשלעצמו הישג משמעותי. כל הכבוד לך״.

בשלב הזה הקהילה עצמה כבר הייתה כמעט מיואשת. התיאוריה לפיה המשחק מעולם לא היה קיים, שספרטה חלם שהוא שיחק במשחק הזה, ושרבים מן האנשים שטענו ששיחקו במשחק או שיקרו, או שטעו ותיארו משחקים אחרים. הרי ספרטה עצמו מעולם לא הזכיר אלמנט של דיג במשחק, ומשתמשים רבים התעקשו שדיג היה חלק משמעותי מן המשחק. רבים הציעו לסגור את תיק החקירה.

ואז, ביוני 2021, משתמש בשם AqueousSnake מצא את החתיכה האחרונה בפאזל. הוא צפה בסרטון של היוטיובר Whang! שסיקר את תופעת משחק החווה המרושע, והוא נזכר שבשנת 2015 הוא צפה בלייב סטרים של גיימר בשם ג׳ואל, הידוע בכינוי VargSkelethor. במהלך הלייב ג׳ואל הזכיר משחק בשם Body Harvest, ואמר שהשם של המשחק מזכיר לו את משחק החווה המיתולוגי Harvest Moon והחל להתבדח על כך ששם המשחק מתאים יותר למשחק חווה עם גופות. הוא החל לתאר את המשחק המדומיין הזה אותו אילתר במקום. התיאור שלו תאם באופן מדהים לתיאור של ספרטה.

הקהילה סערה. סימון כתבה שהיא חושבת שהיא צפתה בסטרים הזה בזמנו, ואפילו ספרטה הכריז רשמית: ״אני מאמין שזה המקור למשחק. זה מתאים להכל בדיוק. הייתי נוהג להירדם כל הזמן בזמן צפייה בסרטונים כאלה״. אז אקורד הסיום אמנם מעט צורם, אך התעלומה נפתרה. אבל מה קרה פה בעצם? כיצד ייתכן שכל כך הרבה אנשים זכרו משחק שכנראה לא היה קיים מעולם? מי שאולי יכול לענות על השאלה הזו הוא נלסון מנדלה. בשנת 1980, בעודו מרצה עונש מאסר, הלך לעולמו פעיל זכויות האדם, נלסון מנדלה. ובכן, זה לא נכון. נלסון מנדלה נפטר בביתו בשנת 2013, אך יש אנשים שאם תשאלו אותם יהיו מוכנים להישבע שלא רק שהוא מת בתאו בשנת 1980, אלא הם גם צפו בהלווייתו בטלוויזיה. כיצד זה ייתכן?

פסיכולוגים מכנים את התופעה הזאת בשם ״זיכרון כוזב קולקטיבי״, אך כיום רבים מכירים אותה בשם ״אפקט מנדלה״. התופעה מתרחשת כאשר מספר רב של אנשים זוכרים אירוע או פרט שלא התרחשו במציאות. לא, למיקי מאוס מעולם לא היו שלייקס, יבשת אמריקה הדרומית תמיד הייתה ממוקמת הרבה יותר מזרחה ממה שאתם זוכרים, בארה״ב יש רק 50 מדינות וביבי מעולם לא אמר את הביטוי ״ערבים נוהרים״ (מה שהוא כן אמר, זה ״המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי״. המוח האנושי פשוט בנוי ככה, הוא משלים פערים ויכול לייצר זיכרונות כוזבים. עכשיו קחו מיליארדי מוחות כאלה ותכניסו אותם לאינטרנט, ובום – בבת אחת יצרתם פייק זיכרון קולקטיבי.

עבור מעריצי ״משחק החווה המרושע״ התשובה הזאת אינה מספקת – הם היו נחושים לשחק במשחק החווה המרושע שהם זכרו כל כך טוב. כמה מהם החליטו להרים את הכפפה וליצור את המשחק בעצם. המשחק עדיין בשלבי פיתוח, אך מההצצה שפורסמה הוא נראה מאוד מבטיח. ייתכן שבקרוב נוכל כולנו לרצוח את הנשים שלנו ולהסתיר את הגופות שלהן מפני השוטרים. אה, וגם לדוג.