פריצת דרך מדעית: קקי של ג'ירפות עשוי לסייע לחולי סוכרת

עולם הרפואה עתיד להשתנות בעקבות תגלית חדשה של חוקרים מאוניברסיטת שפילד. באמצעות גללים של ג'ירפות ניתן יהיה להילחם בחיידקים בעוצמה שאנטיביוטיקה רגילה פשוט לא מסוגלת להשתוות לה. לא רק ג'ירפות יצטרפו למאבק - גם למורים ובינטורונגים, שהם יונקים משונים שנראים כמו חתול-דב

Giraffe,excrement
גללים של ג'ירפות. מדענים סבורים כי הם ישנו את עתיד הרפואה | צילום: Shutterstock

עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה היא בעיה שמטרידה את עולם הרפואה מאז גילוי הפניצילין ע"י אלכסנדר פלמינג בשנות ה-20 של המאה הקודמת. כבר מאה שנים שהאנושות נאבקת בחיידקים במרוץ חימוש אבולוציוני, כאשר החיידקים מסתגלים לסוגי האנטיביוטיקה החדשים. כעת מסתמן כי הדבר הגדול הבא במאבק נגד החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה עשוי להגיע ממקום בלתי צפוי - גללים של ג'ירפות.

כתבות נוספות

מדענים מאוניברסיטת שפילד צללו עמוק לתוך העולם המרגש של הבקטריופאגים - נגיפים שאוהבים לתקוף חיידקים. ניתן להפיק אותם בין השאר מגללים של חיות שונות. אז מה הקטע עם הבקטריופאגים? שלא כמו אנטיביוטיקה מסורתית שעלולה להצמיח בשוגג חיידקים עמידים, הבקטריופאגים הם מתנקשים סלרטיביים יותר. הם לא רק משמידים חיידקים מזיקים, אלא גם מאלצים אותם להתפתח באופן שהופך אותם לרגישים לטיפולים קונבנציונליים.

מי שמוביל את המחקר הוא פרופסור גרהם סטאפורד, והוא קיבל את ההשראה למחקר במהלך ביקור משפחתי מזדמן בגן החיות יורקשייר, ביתם של בעלי חיים רבים, וכן, גם של ההפרשות שלהם. הצוות של שפילד יצא לחיפוש אוצרות בגללים של חיות משק שונות ומשונות, אך שיתוף הפעולה שלהם עם גן החיות של יורקשייר הוסיף לרשימת החיפושים גם בעלי חיים כמו ג'ירפות, למורים ואפילו בינטורונגים.

Phage,infecting,bacterium,close Up,3d,rendering,illustration.,microbiology,,medical,,bacteriology,
בקטריופאגים | צילום: Shutterstock

העיבוד של הקקי (ערבוב, מיזוג ופילטור) אולי נשמע קצת מגעיל, אבל כך נראה יום עבודה ממוצע של החוקרים הללו. המטרה שלהם? למצוא בקטריופאגים שיסייעו במלחמה בדלקות כף הרגל של חולי סוכרת. ולפני שיקפצו לכם כל מיני רעיונות לראש - לא, זה לא כרוך במגע ישיר של הצואה עם הגוף. מדובר בבקטריופאגים מעודנים שגדלו במעבדה.

בחודשים הקרובים צפויים לצאת כמה גילויים פורצי דרך מהצוות המסור הזה. הם רוקחים מגללי הג'ירפות משהו שהולך לעצב מחדש את עתיד הרפואה. אז בפעם הבאה שאתם נתקלים בג'ירפות בגן החיות, תפגינו כלפיהן קצת כבוד. הקקי שלהן עשוי לשנות את העולם!