שבועיים לפני ההתפרצות הגדולה: מדען סיני איתר את נגיף הקורונה, הדו"ח שלו נעלם

ממצאים חדשים על נגיף הקורונה הועלו על ידי ד"ר לילי רן למסד נתונים המופעל על ידי המוסד הלאומי לבריאות בארה"ב, אך נעלמו ממנו באופן מפתיע, בזמן שסין שמרה על שתיקה וסירבה לספק לארה"ב מידע נוסף על הנגיף הקלטני - שבועיים בלבד לפני ההתפרצות המאסיבית שלו בכל העולם

הממונים בקורונה מסכמים תקופה דרמטית

סין ידעה על COVID שבועיים לפני שסיפרה לעולם על וירוס קטלני, כך עולה מתוך דיווח חדש של הוול סטריט ג'ורנל. מתוך הפרטים המדהימים שרק כעת מותרים לפרסום, עולה כי מדענים במעבדה בבייג'ינג מיפו את רצף הנגיף SARS-CoV-2, עוד בתאריך 28 בדצמבר בשנת 2019 - קרי מספיק זמן לפני ההתפרצות הגדולה ושבועיים לפני שממשלת סין הכריזה על קיומו.

עוד באותו חודש דצמבר, הממצאים הועלו למסד נתונים בשם GenBank המופעל על ידי המוסד הלאומי לבריאות בארה"ב, על ידי ד"ר לילי רן, כך דיווח כתב העת בעקבות סקירת מסמכים שסופקו על ידי ועדה של משרד הבריאות והשירותים האמריקאי. למרות זאת, סין שיתפה את המידע שלה בנוגע לנגיף הקטלני עם ארגון הבריאות העולמי (WHO) רק ב-11 בינואר 2024.

כתבות נוספות:

כזכור, סין שמרה על שתיקה בתחילה בכל הקשור לנגיף הקורונה, ולבסוף סיפקה הצהרה לפיה מדובר בנגיף "דלקת ריאות של אטיולוגיה לא ידועה", וכי מקורו נמצא בשוק פירות הים של ווהאן.

הדיווח החדש מצטט גם את המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, שקובע כי ב-5 בינואר, סין שיתפה את המידע עם מסד רפואי פנימי שלה, אך לא הציעה מידע למדענים ברחבי העולם. למרבה התדהמה, הדו"ח של ד"ר רן נמחק מהמאגר ב-16 בינואר, כך לפי ממצאיה של ד"ר מלני אגורין, סגנית מזכירת החקיקה של יו"ר הוועדה, קאתי מקמוריס רודג'רס.

עם התפשטות הקורונה, עלתה דרישה של המכון הלאומי לבריאות (NIH) בעבור מידע טכני נוסף על הרצף הגנטי הייחודי שגילתה ד"ר רן, שנותרה בחוסר מענה, אך עם זאת, ב-12 בינואר פרסם ה-NIH מידע רפואי על המגפה שהגיע ממקור אחר, לפי אגורין. עוד היא הוסיפה ששני הרצפים הגנטיים חולקים קווי דמיון מדהימים - ברומזה שייתכן שהשלטונות בסין לא איפשרו לד"ר להגיב על המגפה בזמן אמת, וכך היא נאלצה למצוא פיתרון יצירתי להעברת המידע באופן חשאי.

אולי יעניין אותך גם: נאס"א מגיבה לחששות בנוגע לאסטרואיד שעלול לפגוע בכדור הארץ ב-2024

ד"ר רן היא חברה במכון הסיני לביולוגיה של פתוגנים וגם רשומה כחוקרת בפרויקט מחקר במימון ארה"ב שחוקר כיצד מועבר נגיף הקורונה מבעלי חיים לבני אדם. המחקר, שכלל איסוף דגימות מעטלפים, נערך על ידי הארגון העולמי ללא מטרות רווח, EcoHealth Alliance.

ממצאים אלה הובילו את יו"ר הוועדה להטיל ספק רב בכל מידע מדעי שסיפקה סין לאמריקאים ולעולם בנוגע למגפה, שכן שתיקתם הרועמת במשך שבועיים - הזמן הקריטי היותר שבו התפרצה המחלה - יכל להיות מפתח להבנה טובה יותר של הקורונה, סיכם הדיווח.