אוניברסיטת הרווארד מתנצלת על הספר עם הכריכה שעשויה מעור אנושי

אוניברסיטת הרווארד הודיעה כי היא הסירה עור אנושי מכריכת ספר שהוחזק במשך למעלה מ-90 שנה באחת מהספריות שלה

Skin Book 1
הספר "Des Destinées de l'Ame" עם הכריכה שעשויה מעור אנושי | צילום: Harvard Library

אומרים שאין לשפוט ספר לפי הכריכה, אבל לפעמים זה מוצדק, במיוחד כאשר הכריכה עשויה מעור אנושי של אישה שככל הנראה לא נתנה את אישורה לכך לפני מותה.

עותק של הספר "Destinées de L'âme" ("גורלות הנשמה") מאת הסופר והמשורר הצרפתי ארסן הוסי, שכן במשך כמעט מאה שנים בספריית הוטון של אוניברסיטת הרווארד היוקרתית. הספר נחשב לפריט ייחודי בספרייה בעיקר בזכות הכריכה שלו – שעשויה מעור אדם.

העור שבאמצעותו נכרך הספר נלקח ממטופלת פסיכיאטרית שמתה משבץ מוחי במאה ה-19 בצרפת. מי שהשתמש בו כדי לכרוך את הספר היה הרופא לודוביץ' בולנד, חברו של מחבר הספר שקיבל ממנו את הטקסט המודפס כמתנה. בולנד כרך את הספר בעור האנושי, ונימק זאת בהערה שרשם בכתב ידו על גבי דפי הספר: "ספר על נפש האדם היה ראוי לקבל כיסוי אנושי". עוד הוסיף וכתב בהתלהבות: "על ידי התבוננות קפדנית ניתן להבחין בנקבוביות העור".

Skin Book 3
ההערה בכתב ידו של בולנד לגבי הכריכה | צילום: Harvard Library

הספר הגיע לבסוף לידי מכללת הרווארד כתרומה מג'ון ב. סטטסון, דיפלומט אמריקאי ובוגר האוניברסיטה, בשנת 1934. בשנת 2014 בדקו מדענים את כריכת הספר ואישרו באופן רשמי כי הספר "ללא ספק" כרוך בעור אנושי.

אוניברסיטת הרווארד, במופע של אטימות, פרסמה בבלוג שלה: "חדשות טובות לחובבי הביבליוגרפיה האנתרופודרמית, ביבליומאניים וקניבלים כאחד". באופן מובן, הפוסט גרר בעקבותיו לא מעט ביקורת.

Skin Book 2
הספר "Des Destinées de l'Ame | צילום: Harvard Library

פול נידהם, ספרן מאוניברסיטת פרינסטון, אמר שעל האוניברסיטה להסיר את הפוסט בבלוג ולקבור את כריכת הספר. "למרות ששימור הוא אחריות מרכזית של ספריות ומוזיאונים, עולות פה שאלות רחבות יותר של אתיקה".

מאז הפוסט הוסר מהבלוג, אך רק בשבוע שעבר התנצלה הספרייה על החפצה ופגיעה בכבודה של האישה שעורה שימש לכריכת הספר.

אולי יעניין אותך גם: נעצר גבר שהחל לכאורה לאכול רגל קטועה של אדם שנהרג בתאונת רכבת

טום הירי, ספרן בהרווארד, מסר: "הבעיה המרכזית ביצירת הכרך הייתה רופא שלא ראה אדם שלם מולו, וביצע מעשה מגעיל של הסרת פיסת עור ממטופלת שהלכה לעולמה, כמעט בוודאות ללא הסכמתה, והשתמש בו על מנת לכרוך ספר שטופל על ידי רבים במשך יותר ממאה שנה".

העור האנושי ששימש ככריכה הוסר מן הספר ונמסר לרשויות בצרפת, על מנת שהן יקבעו כיצד להעניק כבוד אחרון לשרידיה של האישה האנונימית.