נפתרה תעלומת עכבישי הים הענקיים של אנטארקטיקה

במשך שנים ניסו המדענים לפצח את סוד תהליך הרבייה של עכבישי הים הענקיים של אנטארקטיקה. כעת הגיעה פריצת דרך לאחר למעלה מ-140 שנות מחקר

Stenorhynchus,lanceolatus,(spider,crab)
עכבישי הים הענקיים של אנטארקטיקה | צילום: Shutterstock

אי שם במעמקי האוקיינוס הדרומי, המקיף את יבשת אנטארקטיקה, חיים יצורים משונים – עכבישי הים הענקיים. היצורים הללו בולטים לא רק בשל גודלם, אלא גם בשל החידה שהם הציבו בפני המדענים במשך למעלה ממאה שנים. היצורים הללו משכו את תשומת ליבם של החוקרים בזכות תופעה ייחודית המכונה "גיגנטיות קוטבית" המאפשרת להם לגדול משמעותית מקרובי המשפחה שלהם.

פריצת הדרך הגיעה מצוות מאוניברסיטת הוואי במנואה, שמחקרו פורסם לאחרונה בכתב העת Ecology. החוקרת הראשית, איימי מורן והצוות שלה שפכו אור על אחד ההיבטים התמוהים ביותר של היצורים האלה: הרגלי הרבייה שלהם. במשך שנים הרגלי הרבייה של עכבישי הים הענקיים נותרו בגדר תעלומה כשאף אחד לא חזה בתהליך הדגירה שלהם. המחקר של מורן חשף סוף סוף כי בדומה לעכבישי ים אחרים, ההורה הזכר ממלא תפקיד מכריע בטיפוח הצעירים על ידי נשיאתם במהלך שלבי ההתפתחות הראשוניים שלהם.

Spider,crabs,are,live,in,all,the,world's,oceans,,in
עכבישי הים הענקיים של אנטארקטיקה | צילום: Shutterstock

התגלית הזאת הגיעה לאחר שהחוקרים צפו במה שנראה כהזדווגות שלאחריה עכביש אחד הטיל אלפי ביצים. הביצים הללו טופלו לאחר מכן על ידי הורה אחד והוצמדו למשטח סלעי שם נשארו במשך חודשיים עד לבקיעה. גילוי זה היה מפתיע בהתחשב באתגרים העומדים בפני התבוננות ביצורים הללו, שלעיתים קרובות מוסתרים ומוסווים על ידי אצות.

אולי יעניין אותך גם: כתב עת מדעי פרסם מחקר עם איורים מגוחכים לחלוטין שנוצרו על ידי בינה מלאכותית

"ההזדמנות לעבוד ישירות עם החיות המדהימות האלה באנטארקטיקה פירושה שנוכל ללמוד דברים שאף אחד מעולם לא יכול היה לנחש" אמר אהרון טו, חבר בצוות המחקר. התגלית הזאת לא רק עונה על חידה ארוכת שנים אודות עכבישי הים האנטרקטיים הענקיים, אלא גם פותחת אפיקים חדשים להבנת המערכות האקולוגיות המורכבות של מעמקי הים.