חידוש מוזר: מדענים פיתחו משקפי VR עבור עכברים

חוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן באילינוי יצרו משקפי מציאות מדומה בהתאמה אישית עבור עכברי מעבדה. בין הסימולציות המוקרנות: הדמיה של תקיפת טורפים

Goggles1540 Scalemaxwidthwzc3
משקפי VR שפותחו במיוחד לעכברים | צילום: Dom Pinke/Northwestern University

מדענים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן ערכו ניסוי מדעי פורץ דרך שנשמע כמעט מוזר מכדי להיות אמיתי: הם עיצבו משקפי מציאות מדומה שמותאמות במיוחד לעכברי מעבדה. המשקפיים הזעירות הללו נועדו לתת לעכברים טעימה מהטבע ולאפשר להם לחוות דרך סימולציה ממוחשבת איך זה מרגיש כשעוף דורס צד אותך.

כתבות נוספות:

המשקפיים הללו עוצבו במיוחד כדי להתאים לראשם הקטן של העכברים. הן מורכבות משתי עדשות ובהן שני מסכים המספקים חוויית תלת מימד סוחפת למכרסמים הקטנים. בדומה לבני האדם, כאשר הם מרכיבים את המשקפיים הללו הם מנותקים לחלוטין מהעולם החיצון והם מרגישים כאילו הם נמצאים במקום אחר לגמרי.

החוקרים מאחורי הניסוי יוצא הדופן הזה מאמינים שעל ידי הדמיית הסביבה הטבעית של העכברים, הם יכולים לקבל הבנה מעמיקה יותר של התנהגותם. עד כה, מאמצים דומים הוגבלו למסכים שטוחים שהקיפו את העכברים, אך הם לא הצליחו להעביר את העומק של סביבת תלת מימד, והעכברים עדיין יכלו לראות חלקים מהמעבדה.

Goggles1940 Fitmaxwzk3mcw2ntb
הדמיה של ציד. לא בטוח שהעכברים נהנו מהחוויה | צילום: Dom Pinke/Northwestern University

מוביל המחקר, דניאל דומבק, הסביר כי המשקפיים מאפשרים לעכברים "לתקשר עם הסביבה בצורה טבעית יותר". אחד היתרונות הבולטים הוא שהם יכולים לדמות איומים אוויריים, כמו עופות דורסים. כאשר החוקרים הקרינו אום המחקה עוף טורף העכברים רצו מהר יותר על ההליכון ששימש במהלך הבדיקות, או קפאו במקומם - שתי תגובות נפוצות לאיומים כאלה.

החוקרים ציינו שהם מתכננים להרחיב את המחקר שלהם כדי לדמות תרחישים שבהם העכבר הופך דווקא לטורף. כך הם יוכלו לצפות בפעילות מוחית בזמן שעכבר רודף אחרי זבוב, משימה הכוללת תפיסת עומק והערכת מרחק.

אולי יעניין אותך גם: בגלל השעון של אפל: אישה ממישיגן נתקעה בתוך האסלה בשירותים ציבוריים

באופן מפתיע, החוקרים גילו שמוחותיהם של עכברים המרכיבים את המשקפיים המוזרים הללו פעלו באופן דומה מאוד לאלו של בעלי חיים שמסתובבים חופשי. בנוסף, עכברים לובשי משקפיים למדו מהר יותר והצליחו יותר במשימות כמו ניווט במבוך.

המשקפיים הללו יכולות לא רק לשפר את ההבנה של החוקרים לגבי התנהגות מכרסמים, אלא גם עשויים לספק תובנות לגבי האופן שבו המוח האנושי מסתגל ומגיב לחשיפה חוזרת ונשנית למציאות מדומה.